اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فارس من| رفع نواقص پارک‌ها اولویت چندم شهرداری!؟/ آثار مشهود تبعیض در بالا و پایین شهر

با توجه به قرار گرفتن واژه بالا و یا پایین در کنار واژه شهر نوع خدمات شهری در آنها متفاوت است که این امر باعث شده در شهر تبریز نوع خدمات شهری بسته به مناطق متفاوت باشد.

فارس من| رفع نواقص پارک‌ها اولویت چندم شهرداری!؟/ آثار مشهود تبعیض در بالا و پایین شهر

خبرگزاری فارس از تبریز- سعیده دلال علیپور:بدون شک وقتی‌ اسم پارک و فضای سبز به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن آدمی به سوی محیطی آرام که با چمن‌های یکدست،گل‌های زیبا،درختان کوتاه و بلند،روشنایی مناسب و جذاب زینت داده شده سوق پیدا می‌‌کند.

محیطی مناسب برای گذران اوقات فراغت و شادی کودکان در کنار وسایل و امکانات بازی اما متأسفانه فضای نامناسب بسیاری از پارک‌‌های کلانشهر تبریز باعث شده که خیلی از شهروندان به‌ خصوص کودکان نتوانند اوقات فراغت خوبی داشته باشند چرا که نبود امکانات بازی و نیز روشنایی کافی سبب شده که تنها در گوشه‌ای بنشینند و از بازی کردن کودکانه در پارک‌ها بهره زیادی نبرند.

 شهر به عنوان یک موجود زنده نیازهایی دارد که باید توسط مدیران شهری به آن پاسخ داده شود، حمل و نقل، نظافت، آرامش، فضای سبز، نما و خیلی از موارد دیگر از جمله نیازهای یک شهر و مردم ساکن در آن هستند که باید به آنها توجه شده و پاسخ داده شود.

این نیازها، نیازهای یکسانی در همه شهرها محسوب می‌شوند ولی آیا پاسخ به این نیازها هم یکسان است، به راستی خدمات ارائه شده در نقاط مختلف شهرها از جمله شهر همدان یکسان است؟

قرار گرفتن واژه‌های پایین یا بالا در کنار کلمه شهر چه مفهوم و نقشی را در ذهن افراد ایفا می‌کند، قرار گرفتن این واژه‌ها در کنار هم آنقدر معنی‌دار شده که گویا در ارائه خدمات مدیران شهری هم تاثیرگذار بوده است به نحوی که تفاوت خدمات شهری در مناطق مختلف شهر تبریز بسیار چشمگیر است.

این تفاوت در فضای سبز کاشته شده هم عیان شده و گل‌هایی که در مناطق به اصطلاح بالا شهر کاشته می‌شود، به هیچ وجه در مناطق پایین دیده نمی‌شود.

مسعود برزگر جلالی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تایید وضعیت نامناسب برخی پارک‌های این کلانشهر به خبرنگار فارس در تبریز گفت: متاسفانه وضعیت کنونی پارک‌های تبریز برای خود من هم قابل قبول نیست اما مسوولیت رسیدگی به اوضاع پارک‌ها برعهده ما نبوده و مناطق شهرداری‌ها موظف به سروسامان دادن به وضعیت پارک‌ها هستند و این سازمان تنها در قبال حفظ و نگهداری از مجموعه ائل گلی مسوول است.

وی افزود: با این حال از چندی پیش شروع به بررسی آخرین وضعیت پارک‌های موجود در سطح شهر کردیم و امیدواریم به زودی آخرین وضعیت و نواقص پارک‌ها آماده شده و جهت رفع مشکلات موجود به مناطق مختلف شهرداری فرستاده شود. 

برزگر جلالی در پاسخ به اینکه چرا وضعیت پارک‌ها از نظر زیبایی بصری و توزیع امکانات و حتی کاشت گل‌ها و درختان در مناطق مختلف شهرداری تبریز یکسان نیست، گفت: در بحث احداث پارک‌ها و رسیدگی به وضعیت آنها مشکلی که در تبریز وجود دارد، این است که متاسفانه شیوه مدیریت در مناطق مختلف شهرداری تبریز در مقایسه با برخی کلانشهرهای دیگر متفاوت بوده و از مسیر واحدی تبعیت نمی‌کند و چون مناطق به صورت مستقل و سلیقه‌ای در این امر اقدام می‌کنند لذا خروجی و نتیجه حاصله هم متفاوت می‌باشد و ما این مسئله را در تفاوت ظاهری پارک‌ها و استفاده از امکانات و خدمات رفاهی آنها به عینه مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد برخی مناطق شهرداری کلانشهر تبریز درگیر مشکلات متعدد درون اداری خود چون: عمرانی، حقوق کارکنان و ... هستند و پارک‌ها و رسیدگی به نواقص آنها در اولویت‌های بعدی این مناطق قرار دارد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: به نظر من اگر مسوولان ارشد شهری امور مربوط به بررسی کارشناسانه مشکلات و نابسامانی‌های پارک‌ها و فضاهای سبز کلانشهر تبریز را به سازمان واحدی محول کنند بالطبع خروجی آن به مراتب بهتر خواهد بود.

اما عبدالله تقی‌پور رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص وضعیت پارک‌های شهر تبریز نظر دیگری دارد.

وی معتقد است سازمان پارک‌ها در ارزیابی‌های ماهانه‌ای که از نقاط مختلف شهر انجام می‌دهد عملکرد مناطق و پیمانکاران را بررسی و مشکلات موجود را به مسوولان مربوطه گوشزد می‌کند.

تقی‌پوربا تایید اینکه پارک‌ها و فضای سبز موجود در کلانشهر تبریز دارای نواقص و مشکلاتی هستند، گفت: برخی از پارک‌های موجود در تبریز از نظر امکانات ارائه شده چون خدمات بهداشتی، تامین نور شبانه و ... در شان شهروندان نیستند و ما در کیمسیون محیط زیست هم براین نواقص تاکید داریم و مسوولان مربوطه را ملزم به رفع ایرادات و کمبودهای فضاهای سبز و پارک‌ها به خصوص در فصل تابستان می‌کنیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه مناطق مختلف شهرداری ملزم به برطرف کردن نواقص پارک‌ها هستند، گفت: باتوجه به اینکه همه ساله و قبل از آغاز سال جدید بحث واگذاری فضای سبز مناطق به پیمانکاران را شهرداری از شورا می‌گیرد و تامین و تزریق اعتبار لازم برای آنها همیشه در اولویت بوده، براین اساس باید رسیدگی به وضعیت پارک‌ها نیز در اولویت کار مناطق باشد.

تقی‌پور در ادامه به توزیع نامناسب امکانات پارک‌ها و زیبایی‌های بصری آنها در مناطق مختلف تبریز اشاره کرد و گفت: قطعا باید پارک‌های مناطق مختلف شهر تبریز از امکانات فضای سبز درختکاری و گلکاری شده یکسانی برخوردار باشند و اگر موردی مشاهده شود که در مناطقی در خصوص کاشت گونه‌های گیاهی گران و ارزان تبعیضی قائل شدند در کمیسیون مطرح و نسبت به رفع آن مشکل اقدام خواهد شد!

آنچه مسلم است ظاهرا تاکنون واحدی بر عملکرد مناطق شهرداری نظارت نمی‌کرد و مسوولان مربوطه تازه به فکر ایجاد قسمتی در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز افتادند تا آخرین وضعیت پارک‌ها و نواقص آنها را بررسی کرده به مناطق مربوطه جهت اصلاح اوضاع گوشزد کنند همچنین مناطق شهرداری به حدی درگیر مشکلات عمرانی و حقوق کارکنان و ... خود هستند که پارک‌ها و رسیدگی به وضعیت آنها در اولویت‌های بعدی این عزیزان قرار دارد.

به نظر می‌رسد باید این نگاه که جدایی بین حاشیه شهر و پایین شهر با بالای شهر تغییر پیدا کند با مسائل پایین شهر باید تفکری ایجاد شود که نگاه دو قطبی به مناطق شهر از بین برود، معضلات و مشکلاتی در پایین شهر تبریز به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی مناسب مسوولان می‌تواند کاهش یابد.

در سامانه فارس من  مخاطبان این خبرگزاری با ثبت رسیدگی و توجه به پارک‌ها و فضاهای سبز در شهرها، نباید در مناطق و محله‌های محروم و متوسط کمتر باشد خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول