اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

پیست تارتان اراک سومین پیست فول کشور

پیشکسوت دو و میدانی کار استان مرکزی می‌گوید: پیست تارتان شهدای پنجم مرداد اراک سومین پیست فول کشور است که اگر مدیریت شود 30 سال عمر می‌کند.

پیست تارتان اراک سومین پیست فول کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ۱۲ سال پیش سکان هدایت دو و میدانی استان مرکزی به یک ملی‌پوش دو و میدانی واگذار شد که نزدیک به ۷۰ مدال رنگارنگ در مسابقات بین‌المللی، کشوری و قهرمانی آسیا کسب کرده و به مدت ۹ سال هم رکورددار دو ۴۰۰ متر با مانع ایران بوده است.

مجید فروتن نیا که خود دانش‌آموخته تربیت بدنی است، توانسته با تمام کمبودها و نداشتن پیست تارتان و استاندارد و در پیستی خاکی با چاله‌چوله‌های فراوان دومیدانی راکد استان را دوباره جان تازه بخشید تا امروز استان مرکزی  در رده سنی پایه به‌خصوص بانوان به یکی مدال‌آورترین استان‌های کشور تبدیل شود.

برای آگاهی از وضعیت و برنامه‌های هیئت دوومیدانی استان خبرنگار ورزشی فارس گفت‌وگویی را با مجید فروتن نیا به شرح زیر ترتیب داده است.

فارس: اولویت های هیئت استان دو و میدانی استان مرکزی درحال حاضر چیست؟

فروتن نیا: از نهم تیرماه سال گذشته که تنها پیست خاکی مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک خاک‌برداری شد در این مدت ما در سطح استان حتی یک پیست خاکی برای تمرین نداشتیم، در سطح استان دو پیست خاکی قابل تمرین کردن داشتیم که در شهرهای اراک و خمین است که هر دو خاک‌برداری شدند و در خمین که ما چند قهرمان داریم فعلاً جایی برای تمرین ندارند.

 

البته ما برنامه‌هایمان را تعطیل نکردیم و تمرینات را در سالن‌های سرپوشیده و جاده فرودگاه و کوه‌های گردو ادامه دادیم، حتی استعدادیابی را نیز انجام دادیم که نتیجه آن به دست آوردن چندین مدال در المپیاد استعدادهای برتر بود که در بین ۳۲ استان مقام سوم تیمی را با کسب ۴ مدال طلا و یک مدال برنز به دست آوردیم.

از زمانی که هیئت به بنده واگذار شد اولویت‌هایی را در دستور کار خود قرار دادیم که اولویت اول ما استعدادیابی و حفظ استعدادها بود.

بحث دوم پرورش قهرمانان بوده است، چون انتظار از دو و میدانی کسب مدال و قهرمانی است و کار ما کیفی است و روی به دست آوردن مدال کار می‌کنیم و اولین هیئت در سطح کشور بودیم که در سال ۸۳ طرح استعدادیابی را اجرا کردیم و طرح را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کردیم، بعد از تأیید کامل آن به صورت سراسری اجرا شد.

اولویت بعدی برگزاری منظم لیگ باشگاه‌های دوومیدانی استان بوده است که تنها استانی هستیم که ۱۴ دوره لیگ استانی را برگزار کردیم به صورت یک روز در ۱۱ رشته بر اساس پتانسیلی که در سطح این استان بوده است.

اولویت بعدی ما آموزش مربیان و داوران بوده که با حمایت‌های هیئت در حال حاضر سه مربی دارای مدرک بین‌المللی و یک داور بین‌المللی در سطح آقایان داریم.

 فارس: وضعیت قهرمانان دومیدانی استان چگونه است؟

فروتن نیا: در حال حاضر حسین رسولی قهرمان پرتاب دیسک جوانان آسیا را داریم که رکورد جوانان آسیا را نیز جابه‌جا کرد و بهترین دونده جوانان آسیا شناخته شد، وی از شهر کمیجان است و در حال حاضر به رده سنی بزرگسالان آمده است و در حال آماده‌سازی وی برای المپیک هستیم که امیدواریم در آنجا هم مدال دریافت کند که هیأت مبلغی را به عنوان کمک‌هزینه خرید مکمل‌ها به او پرداخت می‌کند تا با تلاش وی بتواند ورودی المپیک را در بزرگسالان به دست آورد.

کار خیلی سختی پیش رو دارد، رکورد ورودی ۶۴ و ۶۵ متر است رسولی در حال حاضر حدود ۶۲ متر پرتاب می‌کند که تلاش می‌کنیم تا در مسابقات مختلف شرکت کند تا آن ورودی را به دست بیاورد.

طبق توافق تلفنی با دبیرکل فدراسیون دوومیدانی قرار بر این شد که هیئت هزینه این مکمل‌ها را پرداخت کند و فدراسیون هزینه اردوها و ایاب و ذهاب مسابقات را بپردازد که با متأسفانه فدراسیون تا این لحظه به تعهداتش عمل نکرده است.

هیأت دوو میدانی استان از تیرماه سال گذشته تاکنون کمک‌هزینه مکمل‌های نامبرده را پرداخت کرده و تا آنجا که امکانات هیئت نیز اجازه دهد هر امکاناتی که بخواهد در اختیار وی قرار می‌دهیم اگر بتواند ورودی المپیک را به دست آورد یک رکورد برای استان مرکزی خواهد بود بنابراین ما به دنبال کیفی هستیم اگر ورزشگاه زیاد باشد و عضو تیم ملی و قهرمان نداشته باشیم سودی ندارد.

فارس: عملیات تکمیل پیست جدید تارتان اراک در نهایت پایان یافت؟

فروتن نیا:  پیست تارتان دو و میدانی مجموعه ورزشی امام خمینی (ره) که با تلاش‌های مدیرکل و پیگیری‌های بنده انجام شد کار نصب آن به اتمام رسید، من قول می‌دهم که با این پیست تارتان دوومیدانی استان مرکزی دگرگون خواهد شد و به‌محض اینکه پیست در اختیار ما قرار ‌گیرد اولین برنامه استعدادیابی هم در آقایان و هم در بانوان خواهیم داشت، به‌خصوص در رده سنی ۸۴ به بالا اول و دوم دبیرستان که از هم‌اکنون نیم‌نگاهی به المپیاد استعدادهای برتر سال آینده داشته باشیم.

دومین برنامه ما هم تشکیل کلاس‌های مربیگری و داوری است، در بخش بانوان به علت نداشتن پیست که بتوانند تمرین ‌کنند مربیان و داوران بسیار ضعیف هستند و چون شرایط پیست خاکی طوری بود که بانوان فقط صبح حق استفاده داشتند و صبح‌ها ورزشکاران مدرسه می‌رفتند ما هم نمی‌توانستیم مسابقه برگزار کنیم.

ان‌شالله در پیست امام خمینی(ره) محدودیت نداریم به صبح و بعد از ظهر بانوان می‌توانند هم تمرین کند و هم مسابقه بدهند و نیاز مبرم به مربی خانم داریم، اما در بخش آقایان از نظر داور و مربی بسیار غنی هستیم که می‌توان گفت دومین یا سومین استان از نظر فنی در سطح کشور هستیم.

در دو و میدانی درآمدی از نظر مالی نیست کار مربیان ما خیلی سخت است و ساختن ورزشکار آسان نخواهد بود چون از زمانی که هیئت را تحویل گرفتم از هیچ ورزشکار یک ریال دریافت نکرده‌ایم و مربیان ما هم تاکنون یک ریال دریافت نداشتند و با اینکه پیست تارتان داشتیم از استان‌هایی هستیم که فدراسیون روی آن حساب می‌کند چون ما از همین پیست خاکی تاکنون چندین مدال کشوری به دست آوردیم و مطرح بودیم که با ساختن پیست تارتان وضعیت فرق می‌کند و ما نیم‌نگاهی به استان‌های برتر کشور دارد.

فارس: وضعیت دو ومیدانی در شهرستان‌های استان چگونه است؟

فروتن نیا:ما در ساوه یک سری چالش‌ها داشتیم که رئیس هیئت قبلی در بحث سیاسی وارد شده بود زحمت زیاد هم می کشید که ما از رئیس ورزش و جوانان سابق خواستیم تا یک نفر دیگر را معرفی کند که روی این موضوع دو سه سالی چالش داشتیم تا اینکه در اردیبهشت ماه در ساوه جلسه‌ای با رئیس ورزش و جوانان و پیشکسوتان دو و میدانی ساوه برگزار کردیم که جدیداً یک نفر معرفی شده است.

در شهرستان‌های شازند و خمین خیلی قوی هستند و در کمیجان هم وضع بد نیست، اما در شهرستان‌های دیگر فعال نیستند و تاکنون روسای ادارات ورزش و جوانان کسی را پیشنهاد ندادند.

 فارس: وضعیت بودجه هیئت چگونه است؟

فروتن نیا: بودجه هیأت دوومیدانی تا قبل از آمدن مدیرکل سالی ۳ میلیون تومان بود که ما با همین بودجه کم مدال می‌گرفتیم و به همه قهرمانان امکانات لازم مثل کفش و غیره می‌دادیم و تمام هزینه‌ها از در خانه تا بازگشت به خانه را پرداخت می‌کردیم و به مربیان نیز که به مسابقات استانی اعزام می‌شدند حق ماموریت پرداخت می‌کردیم و با اینکه پیست تارتان نداشتیم اما دو و میدانی استان زنده بود.

این در حالی است که استان‌هایی که چندین پیست تارتان دارند اما دو و میدانی پویایی ندارد و تاکنون هم با همه این هزینه‌ها اسپانسر نداشتیم و بودجه‌ هیات را از شهریه‌ها و برگزاری مسابقات ادارات و ارگانها تأمین می‌کنیم و تاکنون به مربیان بابت آموزش ورزشکاران یک ریال نیز حق‌الزحمه پرداخت نکردیم اما مصوب کردیم که در پیست تارتان مربیان ما از شاگردان شهریه دریافت کنند تا حق‌الزحمه آنها تأمین شود و مربیان ما دیگر رایگان کار نکند.

فارس: چرا در بعضی از شهرستان‌های استان مثل ساوه دو و میدانی افت کرده است؟

فروتن نیا: دو و میدانی در شهرهای اراک، خمین، شازند کمیجان و دلیجان فعال است و ساوه زمانی مهد پرتاب‌های دوومیدانی کشور بود و با توجه به وضعیت اقتصادی چون باشگاه فعالیت خود را در این رشته متوقف کردند و باشگاهی وجود ندارد که از نظر مالی ورزشکاران تأمین کند هر چند که هیات به قهرمانان پرتابگر ساوه همه نوع امکانات در اختیارشان قرار داد، اما وقتی ورزشکاران از نظر مالی تامین نشود برای چه باید تلاش کنند و اینها هم که اکنون فعالیت می‌کنند هیچ کدام باشگاه نیستند و با ورزشکاران قرارداد نمی‌بندد و اگر قراردادی بسته می‌شود به صورت امتیاز است برای قهرمانی که کلی تلاش کرده و زحمت کشیده پاداش اندکی نصیب ورزشکاران می‌شود.

این است که کسی جذب این ورزش نخواهد شد شازند هم قبلاً در دوهای استقامت فعال بوده که در بخش بانوان فعال است، اما در بخش آقایان کم فروغ شده، خمین هم در دوهای نیمه استقامت فعال بوده اما وقتی مشکل مالی به وجود می‌آید همه چیز تحت شعاع آن قرار خواهد گرفت، وقتی دونده روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر می‌دود و در سطح کشور هم قهرمان می‌شود آخرش چه می‌شود؟

ضمن اینکه در شازند کمیته استعدادیابی سه نفر را انتخاب کرده که ما روی آنها کار می‌کنیم تا انشاالله بتواند جای بزرگان در شازند را بگیرند. 

فارس: وضعیت پیست دو و میدانی خمین و شهدای پنجم مرداد  چگونه است؟

فروتن نیا: پیست خمین از طرح‌های اداره ورزش و جوانان  است خط برداری شده تا اسپانسر پیدا شود و آن را تارتان کند یا اگر نشد خاکش را عوض کند و خاک بهتری ریخته شود و آن را احیا کند اما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در پیست تارتان امام خمینی هفته‌ای دو روز را جهت تمرین به دوندگان استان اختصاص دهیم تا از شهرستان آمده و در پیست تمرین کند.

در مورد پیست ورزشگاه شهدای پنجم مرداد اراک از نوع فول است که در سطح کشور  ‏سه پیست فول بیشتر نداریم ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران، ورزشگاه مشهد و بوشهر که آن هم در حال نصب است که اگر ما سریعتر نصب کنیم سومین پیست فول ایران خواهیم بود. 

پیست تارتان امام خمینی از نوع تارتان ساندویچی است که ۹۵ درصد پیست‌های ایران از این نوع است فرق این دو پیست این است که اگر پیست فول مدیر خوبی داشته باشد ۳۰ سال کار می‌کند و اگر باز هم به آن نرسیم ۲۰ سال کار می‌کند اما پیست‌های ساندویچی عمر مفیدش ۱۰ سال است که اگر مدیریت خوب شود عمر آن ۱۵ سال می‌شود.

بهترین پیست ساندویچی در ایران در ورزشگاه امام خمینی اراک نصب شده است چون صبح تا شب در نصب آن نظارت کامل داشته‌ایم و بودجه آن زیر نظر سازمان توسعه فضاهای ورزشی هزینه شده است اما بودجه پیست تارتان مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک از بودجه طرح‌های عمرانی استان است که کار نصب صفر تا صد آن توسط خودمان انجام می‌شود و پیمانکار هم قرارداد آن را بسته است و ۲۰ درصد که جنس آن نیز آماده است که بقیه آن‌هم خریداری شده و در راه است.

اگر پول پیمانکار پرداخت شود کار نصب آن به زودی آغاز می‌شود و با توجه به وضعیت آب و هوای اراک فکر نمی‌کنم امسال بتوان آن را نصب کرد و فقط یک قسمت آن که مربوط به گرم کردن ورزشکاران و باند پرش طول می‌باشد نصب شده است.

قسمت گرم کردن ورزشکاران در هیچ پیستی در ایران وجود ندارد و ورزشکاران باید بیرون پیست با کفش‌های صاف گرم کنند و کفش میخی در پیست مسابقه دهند. همچنین دایره پرداخت‌ها قرار است که نصب شود تا هرچه زودتر پرتابگران مادر این پیست بتواند تمرین کنند در پیست فول یک و نیم سانتیمتر قطر دارد که بیشتر آن چسب خارجی می‌باشد و زود خراب نمی‌شود این چیزی است که ما دنبال آن بودیم و با توجه به حضور ما در نصب با تکنولوژی نصب آشنا شدیم و مواد اولیه آن را نیز اگر اتفاقی افتاد همه با نصب آن آشنا هستیم.

فارس: برنامه‌های آینده هیئت چیست؟

فروتن نیا: ما در یکی دو سال آینده به هیچ وجه میزبانی نخواهیم گرفت تا ورزشکار و دونده  مطرح  تربیت کنیم چون وقت میزبان باشیم جامعه ورزش از ورزشکار استان توقع دارند که مدال بگیرد ضمن اینکه ما پیست تارتان داریم اما هنوز تجهیزات دوومیدانی مثل تشک پرش با نیزه و پرش ارتفاع و مانع پرش با نیزه تخته استارت خریداری نکرده ایم و چون دختران نوجوان دونده خوبی داریم اگر مجبور باشیم میزبانی دختران نوجوان ایران را خواهیم گرفت و اولین برنامه آماده‌سازی تیم‌های دو صحرانوردی استان است. ولی اولویت ما به محض آماده شدن پیش استعدادیابی در مدارس است البته حفظ استعدادها خیلی سخت است اما تجربه استعدادیابی را از سال ۸۳ داریم که فدراسیون هم این تجربه را ندارد.

فارس: چه مشکلاتی در اجرای برنامه‌هایتان وجود دارد؟

فروتن نیا: تنها مشکلی که وجود دارد مشکل مالی است چون با توجه به اعزام گسترده آقایان و بانوان بودجه‌ای که در اختیار هیئت قرار می‌دهند هرچند رشد خوبی نسبت به گذشته داشته برای اجرای برنامه‌ها کافی نیست و در حال حاضر دنبال اسپانسر هستیم تا حدودی نظر مثبت چند بانک را جلب کرده‌ایم که امیدواریم آنها نیز ما را حمایت کنند و این مبلغ بودجه هم فقط از سوی اداره کل ورزش و جوانان در اختیار هیئت قرار گرفته و در این ۴ سال گذشته فدراسیون یک ریال به ما کمک نکرده است حتی از تجهیزات هم هیچ کمکی نکرده مشکل دیگر ما در اختیار نداشتن پیست می‌باشد و ما باید روز به روز برنامه تمرین را هماهنگ کنیم.

دو و میدانی بانوان ضعیف است تاکنون نایب‌رئیس بانوان نداشتیم و وقتی بانوان ما صبح مدرسه هستند و بعد از ظهر اجازه تمرین کردن ندارد چطور می‌توانند دونده خانم را تربیت کرد و چطور می‌توان دو و میدانی بانوان را فعال کرد، اما با توجه به تمام مشکلات موجود چهار دختر دونده داریم که در مسابقات استعدادهای برتر کشور مدال کسب کردند و قول می‌دهم که اگر تمرینات آنها تداوم داشته باشد دو نفر از آنها می‌توانند مدال المپیک آسیایی کسب کنند مثل سوگند میرزایی که در همه رده‌های سنی قهرمان ایران شده است نامبرده در مسابقات کشوری دونده تهرانی را که ۶ سال در دو ۴۰۰ متر کشور حکومت می‌کرد خیلی راحت شکست داد و ورزشکار دیگری هم داریم که خانم حسین‌خانی است که هر دو این‌ها فوق استعداد هستند هیئت همه نوع امکانات در اختیار آنها قرار می‌دهد حتی هزینه ایاب و ذهاب خانه تا محل تمرین و بالعکس را نیز به آنها پرداخت می‌کند ورزشکاری در خانم‌ها داشتیم که آن‌هم استعدادیابی شده بود برنامه تمرینات او را تنظیم کردیم چون شازندی بود برای او فکس می‌کردیم و توانست از نفر ششم به اول ایران برسد به حاشیه رفت و به محل زندگی خود را به تهران منتقل کرد بازهم اول شد اما زمانی که از اراک رفت رکورد او تغییر نکرده است و هیچ پیشرفتی نداشته و با وجود اینکه قهرمان ایران می‌شود اما یک اعزام به مسابقات برون‌مرزی به خاطر رکوردهایش نداشته است.

فارس: حرف پایانی؟

فروتن نیا: از شما و همکارانتان در خبرگزاری فارس صمیمانه تشکر می‌کنم؛ از جامعه ورزش استان می‌خواهم که برای استفاده از پیست مراجعه کنند چون پیست مخصوص دو و میدانی نیست و پیست برای دویدن است و ما دو و میدانی‌کاران فقط استفاده اختصاصی می‌کنیم و هر کس که آمد قدمش روی چشم ما است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول