اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مسؤولان را خواب برد، سرمایه‌ را آب برد/ پای صحبت‌های سهام‌داران «پدیده»

قصه شهر رؤیایی «پدیده» طوری همگان را خواب کرد که گویی بعد از گذشت 6 سال کسی قصد بیدار شدن ندارد و در این میان تنها سرمایه بربادرفته سهام‌داران است که خواب خوش این شهر رؤیایی را به کابوسی برای آن‌ها بدل کرده است.

مسؤولان را خواب برد، سرمایه‌ را آب برد/ پای صحبت‌های سهام‌داران «پدیده»

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قصه شهر رؤیایی پدیده طوری همگان را خواب کرد که گویی بعد از گذشت 6 سال کسی قصد بیدار شدن ندارد و در این میان تنها سرمایه بربادرفته سهام‌داران است که خواب خوش این شهر رؤیایی را به کابوسی برای آن‌ها بدل کرده است.

موضوع شرکت پدیده با برگزاری دادگاه و اعلام حکم مجرمان، تمام نشده و سهام‌داران این شرکت با ثبت سوژه‌ای در سامانه «فارس من» تحت عنوان «سهام پدیده تعیین تکلیف شود»، خواستار پیگیری این مسئله از سوی خبرگزاری فارس شدند و بهانه‌ای شد تا پای درددل سهام‌داران شرکت پدیده بنشینیم و گوش شنوای مشکلات‌شان باشیم.

سهامدار پدیده: بحران پدیده از شروع فروش سهام به شرکت آغاز شد

دوست ندارد نامش در گزارش قید شود اما یکی از سهام‌دارانی است که در سال 93، 70 میلیون تومان در شرکت پدیده سرمایه‌گذاری کرده است.

او که معتقد است رسانه‌ها و جراید طی پنج سال گذشته با سانسور خبری و عدم اطلاع‌رسانی و بررسی و واکاوی موضوع پدیده ظلم بزرگی به خانواده 136 هزارنفری پدیده شاندیز انجام دادند، گفت: جمعیت کل ما سهامداران با خانواده‌هایمان معادل یک‌میلیون ایرانی است و رسانه‌ها با سانسور خبری به ما ظلم کرده‌اند.

این سهامدار موضوع پدیده را به سه بخش «ماقبل بحران» یعنی حدفاصل سال‌های 88 تا دی‌ماه 93، «دوران پسابحران» از دی‌ماه 93 تا زمان صدور حکم دادگاه که در پنجم مردادماه سال جاری رخ داد و نیز «دوران پس از صدور حکم دادگاه» یعنی 100 روز گذشته تقسیم‌بندی کرد.

وی در توضیح دوران اول با بیان اینکه این شرکت از سال 88 آغاز به کار کرد و پنج سال به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه کار ساخت‌وساز انجام داد، گفت: سه سال و نیم آن در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و یک سال و نیم در دوران ریاست جمهوری روحانی بود در آن هزاران نفر مشغول به کار بودند و زندگی آن‌ها وابسته به پدیده بود.

این سهامدار متذکر شد: پروژه پدیده در مدت سال 88 تا 96 در شاندیز حدود 55 درصد و در کیش حدود 30 تا 35 درصد پیشرفت کاری داشت.

وی افزود: تبلیغات وسیع و گسترده این شرکت از رسانه ملی پخش شد و حتی در ورزشگاه‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی شهرهای بزرگی چون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز به چشم می‌خورد، حتی روزنامه‌های کثیرالانتشار بخش بزرگی از درآمد خود را از تبلیغات پدیده تأمین می‌کردند، در اکثر فرودگاه‌های شهرهای بزرگ کشور نمایندگان خانمی از سوی شرکت پدیده حاضر بودند که با اهدای شاخه‌ای گل و کاتالوگ‌های تبلیغاتی شرکت پدیده از مسافران استقبال می‌کردند.

این سهامدار یادآور شد: طبق اسناد موجود در آرشیو روزنامه‌های کشور یکی از مقام‌های ارشد کشور در زنگ کارگری شرکت پدیده کیش دوشادوش محسن پهلوان مقدم مدیرعامل، خالق و بنیان‌گذار این شرکت حضور داشت و اسناد آن موجود است و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند.

وی افزود: طبق اسناد واصله، مسؤولان ارگان‌ها و سازمان‌ها به خصوص در خراسان رضوی و مشهد کارمندان خود را تشویق به خرید این سهام و پروژه ملی می‌کردند، به طوری که مردم تشویق شده و سرمایه خود را بر اثر این تبلیغات گسترده و و صف ناپذیر، صرف خرید سهام از این پروژه ملی کردند.

این سهامدار در توضیح دوران پسا بحران پدیده، بیان کرد: دادستان خراسان رضوی در سال 93 به پرونده ورود کرد چراکه معتقد بود ارزش واقعی سهام 12 هزار تومان نیست و این قیمت حبابی است.

وی گفت: با صحبت برخی مسؤولان قضایی مردم برای گرفتن حق خود تشویق شدند که ابتدا باید سهام خود را به قیمت 12 هزار و 172 تومان که قیمت روز سهام بود، به شرکت بفروشند و شرکت هم موظف است به همین قیمت، سهام را خریداری کرده و پول مردم را برگرداند.

این سهامدار افزود: در ادامه با دستور دادستانی تمامی دفاتر شرکت در مشهد و دیگر شهرستان‌ها پلمب و فعالیت این شرکت اقتصادی تعطیل و وارد فضای قضایی و حقوقی شد.

وی متذکر شد: بدون تردید شروع کننده بحران پدیده شخصی نبود جز همان فردی که مردم را تشویق به فروش سهام خود به شرکت کرد چرا که در آن ایام از میان 136 هزار سهام‌دار، حدود 70 هزار سهام‌دار ترسیدند و سهام خود را فروختند، شرکت هم ملزم شد سهام مردم را بخرد و پول مردم را برگرداند اما نیک می‌دانیم اگر روزی نیمی از مردم ایران که در بانک ملی پول گذاشتند، به شعبات آن مراجعه کرده و درخواست پول کنند بانک ملی ورشکست می‌شود و توان بازپرداخت پول مردم را ندارد چه برسد به یک شرکت ساختمان و ابنیه همچون پدیده که تمام پول مردم را صرف ساخت و ساز و ابنیه کرده است، بنابراین شرکت توان پرداخت پول 70 هزار سهامدار را نداشت و تعهدنامه‌هایی را به مدت هفت ماه با امضای محسن پهلوان مقدم به مردم داد.

تبدیل تعهدنامه‌ها به سهام بدون کسب رضایت سهام‌داران بود

این سهام‌دار با اشاره به محتوای تعهدنامه‌ها افزود: این تعهدنامه‌ها برای این بود که در این هفت ماه فرصت خواست تا سهام مشتریان را به مبلغ 12 هزار و 172 تومان همراه با سود 30 درصد، بازپرداخت کند و چنانچه شرکت نتواند این مبلغ را بازگرداند تا زمان ایفای تعهد، این سود 30 درصد ادامه داشته و محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: این تعهدات نه تنها ایفا نشد بلکه به‌صورت یک طرفه و بدون کسب رضایت صاحبان تعهد و مردم سهام‌دار با تصمیم ستاد تدبیر خراسان رضوی به سهام تبدیل می‌شود.

این سهام دار خاطرنشان کرد: پس از گذشت هفت ماه در انتهای سال 94 پهلوان روانه زندان شد چراکه تعهدات خود را ایفا نکرد بنابراین عملا کار اقتصادی شرکت نابود شد.

وی ادامه داد: وزارت کشور ستادی را در خراسان رضوی به نام ستاد تدبیر تشکیل داد که متشکل بود از مدیران قضایی، اجرایی، امنیتی و سیاسی استان که از انتهای سال 94 سکان مدیریت این شرکت را در دست دارند.

این سهام دار با بیان اینکه ستاد تدبیر افرادی را به نام «نوروزی» و «شوشتری» به ترتیب به سمت رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل برگزید، متذکر شد: این افراد سازوکاری را زیر نظر ستاد تدبیر ارائه دادند که سهام 12 هزار و 172 تومانی را به دو سهم، یک سهم 3 هزار تومانی ابنیه و یک سهم 9 هزار تومانی توسعه تبدیل کردند و بعد از این ماجرا هم این افراد به دلیل انتخابات شورایی استعفا دادند و مدتی شرکت مدیر نداشت تا اینکه ستاد تدبیر در انتهای سال 96 مرحوم انتظاری را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کردند.

حق و حقوق مردم در حکم دادگاه پدیده غیرشفاف است

وی گفت: در ادامه این ستاد تدبیر، کنسرسیوم 500 میلیاردی را تصویب کردند که برای ادامه ساخت و ساز در نظر بگیرند و انتظاری با تیم خود سهام ابنیه را افزایش سرمایه دادند و تعداد سهام ابنیه را هم حدود 6 برابر کردند، عمر انتظاری تا زمان دادگاه کفاف نداد و در حین دادگاه فوت کرد، نهایتا حکم دادگاه پنج مرداد ماه سال جاری صادر شد.

سهامدار پدیده با بیان اینکه اکنون از زمان صدور رأی 100 روز می‌گذرد، تصریح کرد: حکمی صادر شده که بخش مجازات کیفری آن برای مجرمان از جمله پهلوان، ریاحی و دیگر مجرمان کاملا شفاف بوده اما قسمت دوم حکم که مربوط به حق و حقوق مردم است کاملا غیر شفاف است و به‌صورت کلی‌گویی عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه قاضی منصوری اعلام کرد 46.5 درصد سهام برای بانک‌ها، پیمانکاران و طلبکارها، 39.5 درصد سهام برای مردم و 14 درصد هم برای طلبکاران احتمالی بعدی در شرکت می‌ماند، تصریح کرد: اما بحث سر این است که این تقسیم‌بندی بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

این سهامدار خاطرنشان کرد: از روز هفتم مهر ماه و از سوی ستاد تدبیر علی کریمی قدوسی به عنوان سرپرست مدیرعاملی شرکت، بعد از مرحوم انتظاری معرفی شده و از این معرفی بیش از 40 روز می‌گذرد.

وی با بیان اینکه سهام‌داران پدیده سوالات بسیاری دارند، متذکر شد: آن مسؤولی که با اعطای مجوز به پدیده برای تبلیغات در رسانه ملی باعث جلب اعتماد مردم و خرید سهام این شرکت شد، چرا دادگاهی نمی‌شود و از سوی مدعی‌العموم علیه او اعلام جرم نمی‌شود؟ مگر مسؤول قضایی مدعی نیست که از سال 91 نامه‌نگاری می‌کرده تا جلوی تبلیغات گسترده پدیده از رسانه ملی را بگیرد، پس چرا تبلیغات را در سال 91 متوقف نکردند تا مردم بیشتری با سرمایه‌گذاری در این شرکت سرمایه خود را از دست ندهند؟

این سهامدار افزود: شرکت پدیده متخلف بوده، پس فردی که پای مجوز تبلیغات را امضا کرده مجرم است و باید دادگاهی شود، چرا علیه مسؤولانی که باحضور خود در مراسمات این شرکت باعث جلب اعتماد مردم شدند اعلام جرم نمی شود؟

وی که تازه سر گلایه‌هایش باز شده بود گفت: چطور امضای پهلوان پای اسناد بانکی اعتبار دارد و پولی که بانک‌ها به پدیده دادند با سود چند ده برابری محاسبه شده است اما امضای پهلوان پای تعهدنامه‌ها از درجه اعتبار شرکتی ساقط شده و شرکت پدیده تعهدی در این قبال ندارد و مردمی که این را قبول ندارند باید سرمایه خود را از شخص پهلوان در زندان بگیرند و شرکت پدیده در نتیجه تعهدات، به سهام یک طرفه تبدیل شده است؟

بدهی 1500 میلیاردی پدیده به بانک صادرات

این سهامدار اظهار کرد: موسسه میزان 300 میلیارد وام به پدیده داده بود و بعد هم منحل شد بانک صادرات قیم آن شد و این 300 میلیارد پول مردم را پرداخت کرد، قاضی منصوری در پنجم مرداد در دادگاه اعلام رای پرونده پدیده از بدهی یک هزار و 500 میلیاردی پدیده به بانک صادرات سخن گفت، چطور امضای پهلوان باعث شده که این بانک صاحب سود بسیاری شود، اما پهلوان یک تعهدنامه به سهام‌داران داد، اما طبق صحبت مسؤولان این تعهدنامه ها محلی از اعراب ندارد و به سهام تبدیل شده است و ما سهام‌دار هستیم و اگر هم اعتراضی داریم باید برویم از پهلوان در زندان پول بگیریم!

وی با بیان اینکه پهلوان برای ما پول نمی‌شود و ما از شرکت پدیده طلب داریم، بیان کرد: چگونه در یک سال اخیر همه سران کشور به این نتیجه رسیدند اگر شرکت یا کارخانه‌ای دچار مشکل شد کار آن شرکت را نخوابانند بلکه به مدیران شرکت تذکر دهند، رئیس قوه قضاییه هم در جمع نخبگان مصاحبه کرد که اگر به این نتیجه رسیدیم که شرکتی دچار خلاف شده ما به مدیر تذکر دهیم و کار شرکت را تعطیل نکنیم، این تصمیم در خصوص شرکت پدیده چه سرانجامی دارد؟ تکلیف 136 هزار سهام‌دار پدیده چه می‌شود؟

چرا حکم پدیده بعد از 5 سال صادر شد؟

این سهام‌دار گفت: چرا حکم بعد از پنج سال صادر شد آیا قوه قضاییه نمی‌توانست زودتر حکم را صادر کند که تاکنون مشکل مردم قطعا حل شده بود؟ این شائبه پدید آمده که این گذر زمان برای این بود که سود بانک‌ها بالا برود.

وی افزود: سود بانک‌ها 18 درصد بود و تا پنج مرداد سال جاری، این سود را لغو نکردند در صورتی که این شرکت فعالیت اقتصادی نداشت و وام 300 میلیاردی بانک صادرات به 3 هزار میلیارد تبدیل شد.

این سهام‌دار خاطرنشان کرد: حالا سوال ما این است آقایان صادقی و مظفری مدعی شدند که نظر مسؤولی در استان این بود که موضوع به‌صورت غیرقضایی حل و فصل شود و صرفا قضایی نباشد، به همین دلیل ما دادگاه را اکنون تشکیل دادیم نه پنج سال قبل، اگر اینگونه است پس باید این فرد به دادگاه بیاید و پاسخ بدهد چراکه نتوانست اعتقاد خود را عملی و مشکل پدیده را حل کند.

وی یادآور شد: اکنون که حکم دادگاه صادر شده است مسوولان چرا وقت کشی می کنند، تدقیق سهام چه مدت زمان نیاز دارد، باید سریعتر سطح سهام جبرانی مردم مشخص شود، زمان برگزاری مجمع باید به اطلاع سهام‌داران برسد و این خلاء اطلاعاتی جبران شود.

این سهامدار اظهار کرد: اکنون 40 روز از مسؤولیت کریمی قدوسی می‌گذرد اما یک بار هم تلفن خود را پاسخ نمی‌دهد، او باید کنفرانس خبری بگذارد چراکه ما اکنون نمی‌دانیم اجرای حکم و ثبت سهام جبرانی در چه مرحله‌ای است، بعد از مجمع چه اتفاقی رخ می‌دهد و بلاخره چه زمانی و چگونه قراراست مردم به پول و سود سرمایه‌گذاری خود در این پروژه برسند.

نتیجه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور را اطلاع دهید

این سهامدار تاکید کرد: پنج سال است این شرکت را زمین زده‌اند، مصاحبه‌ها و جلسات برای ما نان و آب نمی‌شود مردم بیچاره شده و زندگی‌ها فروپاشیده است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور خواستار اعلام نتیجه بررسی سازوکار پدیده شد و گفت: نتیجه این جلسه را شفاف به گوش مردم برسانند.

این سهامدار گفت: می‌خواهید چکار کنید تا مردم به پول و سود سهام مقبول‌شان برسند اکنون پنج سال است فقط جلسه برگزار و حرف زده می‌شود و ما هیچ عملی ندیدم، اکنون از 100 درصد سهام 60 درصد در اختیار بانک‌ها قرار دارد و 40 درصد دست مردم است که شناوری دارد.

وی گفت: از سال 93 تاکنون همه اجناس سه برابر شده، قیمت سهام ابنیه اکنون نزدیک 550 تومان به محاسبه سال 93 و قیمت سهام توسعه 9 هزار و 200 تومان به محاسبه سال 93 است، اکنون ابنیه حداقل یک هزار و 700 تومان و توسعه حدود 27 هزار تومان می‌ارزد، بیایند همه مسؤولان دستور بدهند این 40 درصد را هم بانک‌ها به قیمت روز بخرند و همه ما از این سهام و شرکت خارج می‌شویم ما را به خیر و شما را به سلامت حرف آخر ما این است.

این سهام‌دار اظهار کرد: قصد دارند اینقدر این مسئله را زمان‌بر کنند که من سهام‌دار خسته شوم، سهامم را به ثمن بخس بفروشم. اکنون قیمت پفک هزار تومانی سه برابر شده چطور ممکن است سهام پدیده هنوز قیمتش 550 تومان باشد و به این قیمت خریدار هم نداشته باشد؟ می‌خواهند ما خسته شویم و سهام خود را به قیمت پایین به بانک‌ها بفروشیم اما اگر سرمان هم برود و این سهام برای دو نسل بعدمان بماند، نمی‌گذاریم این سهام مفت دست این افراد بیفتد.

وی تصریح کرد: تنها چیزی که در این کشور قیمت واقعی ندارد سهام پدیده است، مسؤولان کشور که از 100 درصد، 90 درصد مقصر اتفاقاتی هستید که برای ما 136 هزار نفر رخ داد، چگونه می‌خواهید از ما در بورس حمایت کنید که ما به سه برابر سرمایه خود برسیم؟

این سهام‌دار با تاکید بر اینکه در سال 93، 70 میلیون در پدیده سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اگر اکنون 200 میلیون تومان به من بدهند معادل همان 70 میلیون در سال 93 است و اصلا سودی درکار نیست چراکه همه چیز در کشور سه برابر شده است.

راه حل مشکل پدیده؛ حمایت در بورس یا فروش زمین کیش

وی دو راهکار هم برای حل بحران پدیده داشت که آن را اینگونه بیان کرد: راهکار اول قابلیت اجرایی ندارد چرا که رای دادگاه صادر شده؛ شرکت 500 هزار مترمربع زمین در کیش دارد، در کیش هر متر مربع زمین متری 15 تا 20 میلیون تومان است یعنی چیزی حدود 10 هزار میلیارد در صورتی که کل طلب ما با سود از شرکت پدیده، حدود 7 هزار میلیارد تومان است، آن‌ها می‌توانستند زمین‌های کیش را بفروشند و پول طلب ما مردم را بدهند، این ساده‌ترین راه بود و زمین‌های شاندیز، رامسر، تربت و تبریز هم برای خودشان می‌ماند اما این کار را انجام ندادند و دلیلش این است که می‌خواستند مردم را کنار بگذارند.

وی گفت: راهکار دوم هم راهی است که خودشان پیش روی ما گذاشتند اما متاسفانه تعلل می‌کنند، این راهکار این است که شرکت به فرابورس یا بورس برود و حمایت شود نه اینکه در فرابورس ما را همچون گوشت قربانی، سلاخی کنند.

این سهام‌دار اظهار کرد: اکنون در سامانه «سناب» هر روز 400 تا 500 هزار نفر در سامانه محلی استانی دیداری قصد فروش سهام ابنیه را دارند اما فقط 10 هزار خریدار وجود دارد که اگر با این وضعیت وارد بورس شویم و بانک‌ها، نظام و شورای عالی اقتصادی کشور از ما حمایتی نکند، ارزش سهام افت می‌کند.

وی گفت: راهکار این است که 3 الی 4 هزار میلیارد تومان به عنوان پشتوانه خرید سهام مردم در اختیار شرکت و این بانک‌ها قرار بگیرد که وقتی وارد فرابورس شویم، ساخت و ساز شرکت با قدرت انجام شود، پروژه زمانی ارزش پیدا می‌کند که ساخت و ساز آن تکمیل شود و این امر نیاز به تأمین بودجه از سوی نظام دارد.

این سهام‌دار افزود: برای تکمیل پروژه شاندیز، یک هزار و 500 میلیارد و برای کیش نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز است که باید شورای عالی هماهنگی اقتصاد کشور آن را تأمین کند.

وی اظهار کرد: وقتی سهام وارد بورس شود شاید روزی 70 هزار سهم در بورس عرضه شود، اگر سهامدار عمده، خودش 50 تا 60 هزار سهم را جمع نکند، ارزش سهام به طور روزانه پنج درصد افت می‌کند و اگر 10 روز این سهام افت کند قیمتش نصف می‌شود و ما مردم ضرر می‌کنیم.

ما سرباز این نظام هستیم

این سهام‌دار با بیان اینکه ما در این 6 سال اعتراض غیرمدنی نداشتیم، گفت: همگی ما سرباز این نظام هستیم به این نظام اعتقاد داشته و آن را قبول داریم و رهبرمان را دوست داریم، نمی‌خواهیم دردسر درست کنیم فقط می‌گوییم آقایان مسؤول چرا برای نظام هزینه می‌تراشید ما از سوی دشمنان خارجی تهدید می‌شویم شما مسؤولان چرا هزینه تراشی می‌کنید؟ کل درد ما این است.

وی افزود: مسؤولان کاری کنند که ما دوباره شاهد این نباشیم که تجمعی در مشهد شکل بگیرد و دوباره دستاویز شبکه‌های بیگانه شود ما قصد داریم زودتر مسئله تمام شود چراکه هم به نفع نظام و هم به نفع مردم است.

این سهام‌دار با بیان اینکه باید مجمع زودتر برگزار شود و ثبت سهام اجباری صورت بگیرد، گفت: باید هرچه سریع‌تر وارد فرابورس شویم و آقایان از سهام حمایت کنند و روزی که افت قیمت دارد آن را جمع کنند تا کاهش قیمت نداشته باشد این بهترین راهکار برای حل مشکل پدیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 کارشناس دادگستری والی‌زاده، این شرکت را 9 هزار و 300 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرد، اکنون قیمت همه چیز سه برابر شده و این شرکت اکنون بالغ بر 30 هزار میلیارد ارزش دارد، اگر تجدید ارزیابی شود و شرکت به بورس برود ارزش آن سه برابر می‌شود اما شرطش این است حمایت شود و ساخت و ساز صورت بگیرد.

این سهام‌دار با تاکید بر اینکه ما سهامداران نه دارای رابطه با فردی و نه پیرو حزب خاصی هستیم، گفت: ما سرباز این نظام و پیرو رهبری هستیم بسیاری از سهام‌داران جانباز و کارمند این نظام هستند، درد ما این است چرا باید اینجا این ظلم بزرگ به ما بشود ما مظلوم هستیم ما در یک پروژه ملی که افراد حقوقی این نظام پشت آن بودند سرمایه‌گذاری کردیم و به اعتماد آن‌ها این سهام را خریدم.

وی گفت: اکنون پنج سال است عید نداریم و از مسؤولان می‌خواهیم تا انتهای سال 98 پدیده وارد فرابورس شود تا عید 99 برای سهامداران پدیده هم عید باشد و شرمنده خانواده خود نباشیم.

کریمی قدوسی تاریخ برگزاری مجمع را اعلام کند

طیبه سادات ناصری دیگر سهامدار پدیده است که در سال 93 آپارتمان خود را به فروش رسانده و پول آن را در شرکت پدیده سرمایه‌گذاری کرده و اکنون با وجود دو فرزند معلول، به سختی روزگار می‌گذراند.

وی گفت: از سال 93 به علت اعتمادی که رسانه ملی با تبلیغ شرکت پدیده برای ما ایجاد کرد، با فروش خانه‌ام که در طبقه چهارم یک ساختمان بود و با وجود دو فرزند معلول واقعا مشکل داشتم، برای سرمایه‌گذاری و به قصد خرید خانه‌ای مناسب وارد این شرکت شدم، آذرماه 93 مشکل و بحران پدیده شکل گرفت و اکنون وارد سال ششم این بحران شدیم.

این سهام‌دار خاطرنشان کرد: امسال گفتند باید ابتدا دادگاه برگزار شود و اکنون بعد از برگزاری دادگاه باز هم هیچ چیزی به ما سهام‌داران اعلام نشده تا تکلیف خود را بدانیم، سهام جبرانی که از پهلوان گرفتند هم هنوز سرانجام روشنی ندارد.

ناصری ادامه داد: از روزی که علی کریمی قدوسی مسؤولیت شرکت را به عهده گرفته هیچ مسئله‌ای را به سهام‌داران اعلام نکرده است ما سهامداران پدیده می‌خواهیم حداقل با فعالان کمپین‌های مجازی ما جلسه‌ای برگزار کند و بگوید تکلیف ما چیست؟ چرا سکوت کردند؟ ما از این سکوت رنج می‌بریم.

وی بیان کرد: به ما وعده دادند که سهام جبرانی به سهام‌داران داده می‌شود و مجمع در مهرماه برگزار می‌شود اما اکنون زمان بسیاری گذشته و هنوز این مجمع برگزار نشده است، نمی‌دانیم چه نقشه‌ای دارند و می‌خواهند با ما چه کاری کنند؟

این سهام‌دار با بیان اینکه شرکت پدیده در اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل می‌کند، افزود: ما می‌خواهیم اخبار مربوط به پدیده در کانال این شرکت به گوش سهام‌داران برسد اما این کار هم انجام نمی‌شود.

ناصری با اشاره به اینکه مرحوم انتظاری در زمان مسؤولیتش گفت حساب‌رسان کدال مربوط به سهم‌ها را اعلام می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ کاری نکردند و من پیگیری کردم گفتند از زمان فوت انتظاری مسؤولان هیچ پیگیری نداشتند، نمی‌دانم چرا مردم را بلاتکلیف گذاشته‌اند اکنون بسیاری از سهام‌داران به علت مشکلات به پول خود نیاز دارند و نیازمند این هستند در سامانه سناب بازار گردانی وجود داشته باشد.

وی گفت: ما می‌خواهیم قیمت سهام را بالا ببرند و پشتیبانی برای سهام تعیین کنند اما هیچ اقدامی نمی‌کنند و همگی سکوت کرده‌اند.

این سهام‌دار از وضعیت جعفری، یکی از سهام‌داران پدیده که حدود دو سال است با بیماری ریه دست و پنجه نرم می‌کند و نیازمند پیوند ریه است، سخن گفت و افزود: او اکنون به پول سهام خود نیاز دارد اما نمی‌تواند آن را به فروش برساند، خدابنده نیز یکی دیگر از سهام‌داران است که به سرطان مبتلا شده و به پول سهام خود نیاز دارد اما مسؤولان به معسرین هیچ توجهی ندارند.

ناصری افزود: اعتراض مردم ناشی از خوشی زیادی نیست بلکه می‌خواهند کسی صدای آن‌ها را بشنود ولی متاسفانه هیچ‌کس جوابگو نیست.

قیمت کارشناسی سهام ابنیه یک چهارم پول ما هم نمی‌شود!

وی تاکید کرد: به سهام‌داران اعلام کردند سهام خود را به شرکت بفروشید چراکه پشتیبانی پهلوان از چک هم معتبرتر است اما اکنون آن را ابطال و دوباره ما را سهام‌دار کرده‌اند سهامی که از 100 درصد آن 30 درصد سهام ابنیه و 70 درصد سهام توسعه است و هنوز هم این سهام توسعه را به ما ندادند، برای فروش سهام ابنیه قیمت کارشناسی آن‌ها یک چهارم پول ما هم نمی‌شود.

این سهامدار ادامه داد: مدیرعامل اسبق شرکت به ما اعلام کرد 20 درصد به سهام ابنیه شما اضافه می‌شود اما در سامانه آن 20 درصد هم غیرقابل فروش است و هیچ‌کس هم ما را از سرانجام کار آگاه نمی‌کند.

ناصری با بیان اینکه فرزندان من 30 و 28 سال سن دارند و روزانه چندین قرص مصرف می‌کنند و بدون قرص قابل کنترل نیستند، افزود: مدارک فرزندانم را سه سال پیش به انتظاری و مسؤول او شیبانی ارائه دادم اما فقط بایگانی کردند و هیچ کاری انجام نشده است.

وی با اشاره به در تنگا قرار گرفتن خانواده‌های سهام‌داران پدیده از سکته کردن چندین مرد و حتی دست بردن به خودکشی از سوی چند تن دیگر خبر داد و گفت: عدم توجه به سهام‌داران آن‌ها را ناامید کرده است.

این سهامدار خواسته خود را اینگونه بیان کرد: با کریمی قدوسی صحبت کنید، قرار بود مجمع برگزار شود اما اعلام کردند سه ماه دیگر و اکنون هیچ خبری نیست، چگونه پیگیری می‌کنند که هیچ خبری اعلام نمی‌شود، کریمی باید جلسات را برگزار کند همه ما سهام‌داران پدیده می‌خواهیم کریمی قدوسی این هفته درباره مجمع اطلاع‌رسانی کند.

ناصری با بیان اینکه چرا اجرای احکام، حکم سهامداران را اجرا نمی‌کند، افزود: دادگی ما بیش‌تر از بانک‌ها بود اما اکنون بانک‌ها در شرف مالکیت شرکت قرار دارند، باید خط به خط حکم قاضی منصوری اجرایی شود و حسابرسی‌های کدال بورس صورت گیرد.

وی با اشاره به رونق بورس در سال جاری گفت: می‌توانستند امسال پدیده را وارد بورس کنند، می‌توانستند از قانون معافیت مالیات سال 97 برای شرکت‌های ابنیه زیان‌ده که شرکت پدیده هم جزو آن بود استفاده کنند اما نمی‌دانم می‌خواهند با ما چه کاری کنند.

بانک‌ها سهام‌دار عمده می‌شوند؛ این اجحاف در حق مردم است

یکی دیگر از سهام‌داران پدیده نیز مهم‌ترین مشکل پدیده را اکنون بایکوت خبری اتفاقات این شرکت دانست و گفت: مدیرعاملی انتخاب کردند که پاسخگوی مردم نیست، میزان مالکیت مردم مشخص نیست بحث اصلی تخصیص سهام جبرانی است که از مالک قبلی گرفتند و هنوز به ما هم ندادند.

این سهامدار که تمایلی نداشت نامش در گزارش ذکر شود، ادامه داد: طوری که خودشان بیان می‌کنند قرار است سهامی که از مالک قبلی به ما تخصیص دادند و در سامانه سناب قابل مشاهده است، کاهش پیدا کند و می‌خواهند سهام توسعه را از 70 درصد به نزدیک 60 یا 50 درصد کاهش دهند ولی قطعی گفته نشده است اما این مسئله در سخنان آن‌ها و از جلساتی که با مسؤولان برگزار کردیم مشهود است.

وی مسئله دیگر در پدیده را بحث بانک‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بانک‌ها تا سال 98 سود خود را گرفتند و قصد دارند سهام را به قیمت سال 93 یعنی 3 هزار و 375 تومان به آن‌ها بدهند و در این صورت درصد سهام بانک‌ها افزایش می یابد و آن‌ها به عنوان سهام‌دار عمده تلقی می‌شوند و گرنه اصلا چنین مسئله‌ای برداشت نمی‌شود و سهام‌داران اصلی مردم هستند.

این سهام‌دار افزود: بانک صادرات 300 میلیارد در قالب میزان وام داده است که اکنون یک هزار و 500 تا یک هزار و 800 میلیارد تقاضای طلب کرده است، بانک اعتماد ایرانیان و ملل نیز دیگر بانک‌های سهام‌دار هستند که بیش از حقشان طلب می‌کنند و در این میان مردم چون نماینده و وکیل ندارند کسی از حق آن‌ها دفاع نمی‌کند.

وی ادامه داد: بانک‌ها رایزنی خاص خود را دارند، وکیل و نماینده دارند، زورشان زیاد است، قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی هم طرفدار آن‌ها بودند، وقتی پیگیری می‌کنیم در ظاهر می‌گویند اوضاع به نفع شما است اما عمق مسئله را که دقت می‌کنیم این نیست، مسؤولان واضح اعلام کردند که 46.5 درصد بانک ها و 39.5 درصد مردم سهام‌دار می‌شوند، این اجحاف بزرگی در حق مردم است.

این سهامدار راه حل مشکل پدیده و سهامداران را اعطا سهام جبرانی به مردم دانست و گفت: طلب بانکها هرچه هست یا تا سال 93 به آن‌ها بدهند و اگر تا 98 سال محاسبه شده سهام هم باید به قیمت سال 98 محاسبه شود نه سال 93.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان حرفشان این است که بانک‌ها پول و وام دادند اما ما می‌گوییم صبر کنند مجمع برگزار شود و از طریق مجمع سرمایه‌گذار بیاید و به میزانی که طلب دارند پول‌شان را بگیرند چرا بیهوده بخشش می‌کنند؟ متاسفانه تز اصلی‌شان این است که شرکت دست مردم نباشد، می‌گویند سرمایه‌گذار نداریم اما این بهانه است و فقط می‌خواهند سرمایه‌گذار مردمی نباشد و همه چیز دست خودشان باشد.

ترس سرمایه‌گذاران از ورود به پدیده

مهدی صاحبکار دیگر سهام‌دار پدیده بود که با خبرنگار فارس گفت‌وگو کرد.

او هم مانند اغلب سهام‌داران خواستار اعلام زمان برگزاری مجمع و ثبت سهام جبرانی بود و گفت: باید شرکت به سهام‌داران واگذار شود، آنگاه خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که این شرکت چه سرانجامی داشته باشد.

این سهام‌دار افزود: سهامی که قبلا خرید کردیم را به دو قسمت تقسیم کردند و گفتند ارزش سهام 12 هزار تومان نیست بلکه قیمت کارشناسی آن 3 هزار و 300 است و ما به التفاوت آن را قرار است سهام جبرانی بدهند که از سهام سهام‌داران عمده جبران شود، فعلا یک چهارم آن قابل خرید و فروش است اما خریداری وجود ندارد.

صاحبکار با بیان اینکه هر خبری در خصوص پدیده، بسیار در ارزش سهام تاثیر‌گذار است، گفت: پدیده بسیار حساس شده و هر خبری روی خرید و فروش همین یک چهارم سهام آن هم به شدت اثرگذار است به طور مثال اکنون دو ماه است که در سامانه سناب، صف فروش است.

وی بیان کرد: مردم می‌خواهند مسؤولان به وعده‌های خود عمل کنند، می‌گویند سرمایه‌گذار وجود دارد، درست است سرمایه‌گذار وجود دارد اما ترس دارد و ورود نمی‌کند، اگر شرایط فراهم باشد حتما افرادی هستند که بخواهند سرمایه‌گذاری کنند.

پیام سهامداران پدیده به مدیرعامل شرکت؛ تاریخ برگزاری مجمع را اعلام کنید!

یکی دیگر از سهام‌داران پدیده به نمایندگی از جمع بسیاری از سهام‌داران در گفت وگو با خبرنگار فارس خواستار اطلاع‌رسانی پیام این سهام‌داران به مدیرعامل این مجموعه و اعلام تاریخ برگزاری مجمع شد.

ذوالقرنین مهم‌ترین نکات و اولویت‌های پرداخت مسؤولان به موضوع شرکت پدیده را تهیه و تکمیل گزارش‌های حسابرسی سال 97 و 6 ماهه نخست سال 98 و بارگذاری آن در سایت کدال، ثبت رسمی سهام جبرانی، برگزاری مجامع شرکت ابنیه و توسعه، تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ابنیه، استفاده از ظرفیت معافیت مالیاتی سال 97، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت و پذیرش شرکت پدیده در فرابورس دانست.

این نماینده سهام‌داران شرکت پدیده با اشاره به مصاحبه دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با یکی از رسانه‌ها که اعلام کرده بود جلسه ستاد تأمین استان برگزار و صورت جلسه تنظیم شده و نیازمند تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است، گفت: مسؤولان اعلام کنند نتیجه جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا درباره اجرای حکم پدیده به چه مرحله‌ای رسیده است.

امروز بلاتکلیفی و سرگردانی سهام‌داران مسئله‌ای است که کمتر به آن توجه شده و مالباختگان اصلی این پرونده بعد از گذشت حدود 6 سال هنوز به حق و حقوق خود دست پیدا نکرده‌اند و خواستار پاسخی واضح و روشن از سوی مسؤولان شرکت و مسؤولان قضایی هستند تا بدانند با گذشت این سال‌ها بلاخره به سرمایه خود دست پیدا می‌کنند یا خیر؟

برگزاری مجمع، ارائه اطلاعاتی از سوی مدیرعامل شرکت، ورود سریع‌تر شرکت به فرابورس و حمایت از سوی نظام، خواسته یکایک سهام‌داران پدیده است، سهام‌دارانی که فریب شهر رؤیایی‌ای را خوردند که هیچ گاه به واقعیت نزدیک هم نشد.

==================

گزارش از: حمیده رمضانی

==================

انتهای پیام/ 70061/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول