اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

متولیان حوزه فرهنگ کودکان بازمانده از تحصیل و حاشیه‎نشین را دریابند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان گفت: مدیران متولی در حوزه فرهنگ کودکان بازمانده از تحصیل و مناطق حاشیه‎نشین را در مسائل فرهنگی دخیل کنند.

متولیان حوزه فرهنگ کودکان بازمانده از تحصیل و حاشیه‎نشین را دریابند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالرضا چراغعلی امشب در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‎المللی قصه‎گویی منطقه پنج کشور اظهار کرد: امید است اتفاقات فرهنگی از این دست موجب تحولات بنیادین در کشور و زمینه‎ساز اتفاقات بزرگتر برای رنسانس فرهنگی و اجتماعی در کشورمان باشد.

وی با قدردانی از زحمات مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان در برگزاری جشنواره قصه‎گویی افزود: درخواست دارم نیم‎نگاهی به تراژدی اخیر اجتماعی که در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته، شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان ادامه داد: کودکان بازمانده از تحصیل به عنوان پدیده و ناهنجاری بزرگ محسوب می‎شوند که متأسفانه در حوزه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی هزینه‎های سنگینی را بر کشور وارد می‎کند.

چراغعلی حاشیه‎نشینی را از دیگر آسیب‎های جامعه امروز برشمرد و یادآور شد: برخی خانواده‎های از این دست به محیط‎های مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی ندارند که انتظار داریم مدیران متولی در حوزه فرهنگ کودکان بازمانده از تحصیل و مناطق حاشیه‎نشین را هم در مسائل فرهنگی دخیل کنند.

مریم سعادت، علی خانجانی و محسن هجری بیست‎ودومین جشنواره بین‎المللی قصه‎گویی منطقه پنج کشور را داوری کردند.

در پایان این مراسم بیانیه هیئت داوران قرائت شد.

در این بیانیه آمده است؛

«بیست و دومین جشنواره بین‎المللی قصه‎گویی در گلستان را در شرایطی به پایان بردیم که پس آن چشم‎اندازهای روشن و همینطور تجارب ارزنده‎ای را به یادگار خواهیم برد.

استقبال بسیار چشمگیر مردم مهمان‎نواز و فهیم استان گلستان از این رویداد یکی از ارزشمندترین دستاوردهای این دوره بوده که بیش از هر چیز گواه بر تعلق خاطر آنها به میراث فرهنگی ایران زمین بود.

همینطور مشارکت‎ها و حمایت‎های نهادهای فرهنگی استان گلستان در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نقاط روشن این جشنواره بود.

در نهایت شرکت قصه‎گویانی خوش‎ذوق و توانا از استان‎های گلستان، خراسان شمالی، سمنان، مازندران، گیلان، البرز و تهران در این رویداد فرهنگی جلوه‎ای دیگر از تعامل، هم‎اندیشی و همراهی اقوام گوناگون ایران زمین بود اما با همه این دستاوردهای مثبت جای دارد به جمع‎بندی تجربه‎های این دوره نیز بپردازیم که از این رهگذر هنر و فن قصه‎گویی را ارتقاء دهیم.

در اجراها توجه برخی قصه‎گویان به عنصر روایتگری که شالوده قصه‎گویی است دلگرم‎کننده بود اما در برخی اجراها تکنیک‎های نمایشی بر روایتگری غلبه می‎کرد و نوع اجرا را از فضای قصه‎گویی دور می‎کرد در حالی که زبان بدن و حرکت‎های نمایشی باید در خدمت روایتگران باشد.

قصه نباید تنها در زبان قصه‎گو جاری شود بلکه باید به اصطلاح درونی شود و قصه‎گو آن را از  مجرای خلاقیت‎ها و ابتکارات خود عبور  دهد.

در این چارچوب پرهیز از زبان تعلیمی ویژه مدارس ضروری است و نباید چنین تصور کنیم که چون مخاطب ما کودکان و نوجوانان هستند حق داریم از زبان موعظه نیز استفاده کنیم.

در قصه‎های تاریخی و دینی ضرورت دارد از منابع معتبر استفاده شود تا مبادا در روایت‎ها نکات غلط و تحریف شده به مخاطب منتقل شود.

با وجود آنکه قصه‎گو تلاش می‎کند احساسات و عواطف مخاطب را برانگیزد اما ضرورت دارد غصه‎هایی را انتخاب کنیم که مخاطبان را به تفکر و خردورزی تشویق کند.

در پایان جای دارد ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره این امید را داشته باشیم که از فشردگی زمان این جشنواره بکاهیم تا مجال بیشتری برای ارزیابی قصه‎ها داشته باشیم.»

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول