اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

رنگ و‌بوی اربعین هنوز در مهران متجلی است/ ارادت مردم به رهبر معظم انقلاب

مهران که در ایام اربعین پرترددترین شهر مرزی بود، همچنان رنگ‌و‌بوی اربعینی دارد و این روزها، روحانیونی برای تقدیر از میزبانی شایسته آن‌ها با حضور در گوشه و‌کنار این شهر از مردم ساده و بی‌ریای این سرزمین تقدیر می‌کنند.

رنگ و‌بوی اربعین هنوز در مهران متجلی است/ ارادت مردم به رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مهران به عنوان شهری مرزی با جمعیت محدود در شرق کشور قرار داد و تا خاک عراق شاید کمتر از ۳۰ دقیقه فاصله داشته باشد. شهری که در سال‌های اخیر به عنوان گذرگاه تشرف زائران حسینی به عتبات شناخته می‌‌شود.

این شهر در طول جنگ‌تحمیلی فراز و‌نشیب‌هایی را طی کرده و مدت‌ها در چنگال صدام بوده اما با رشادت‌های رزمندگان و‌شهدای این شهر پس گرفته شد. این اتفاق آنقدر مبارک بود که در آن زمان حضرت امام (ره) فرمودند که مهران را خدا خدا آزاد کرد.   

مهران امسال هم همچون‌گذشته میزبانی زائران اربعین را کرده است و‌در کوچه و پس کوچه‌های این شهر با وجود اینکه حدود یک‌ماه از اربعین حسینی می‌گذرد، هنوز نشان و ‌پرچم‌های عزاداری امام حسین (ع) به چشم می‌خورد که به گفته برخی از قدیمی‌های شهر مهران، این‌ها برای تبرک جستن از ائمه اطهار (ع) و یادآوری رشادت‌های شهدای کربلا است.

نصیری پیرمردی که در گوشه خیابان نشسته بود و حضور روحانیون حامل پیام ‌پیام تقدیر رهبر معظم انقلاب از پذیرایی گرم مردم مهران در ایام اربعین را نظاره می‌کرد، می‌گوید: ما در کنار پرچم سیاه عزا، پرچم‌های قرمز و سبز رنگی مزین به نام امام حسین (ع) و‌حضرت عباس(ع) نیز در سردر خانه‌ها نصب می‌کنیم، تا مبادا فراموش کنیم که هرچه داریم از لطف ‌و‌عنایات آن‌هاست.

مردم این شهر آرام، اما پرمهر که عشق به امام حسین (ع) در لحظه لحظه زندگی‌شان موج می‌زند، امسال هم برای زائران حسینی سنگ تمام گذاشتند و حدود دو‌هفته زندگی خود را تعطیل کردند تا بتوانند به زائران امام حسین (ع) خدمت کنند.

بسیاری از آن‌ها، این خدمت به زوار حسینی را توفیق بزرگی از سوی خداوند و‌ امام حسین (ع) می‌دانند و وقتی نامی از امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا می‌آید، اشک در دیدگانشان جمع می‌شود. برخی دیگر هم به عشق خدمت به زائران‌امام‌حسین (ع) کار می‌کنند و معتقدند با میزبانی از زائران سیدالشهدا (ع) زندگی‌شان رونق گرفته است.

رنگ و‌بوی اربعین ‌هنوز هم در کوچه‌و پس کوچه‌های شهر مهران دیده می‌شود و وقتی به پل زائر می‌نگری، خیل عظیم زائران اربعین برای حرکت به سمت کربلا را تصور می‌کنی. پلی که افراد را به مسیر عشق هدایت می‌کند و قدم‌های هزاران زائر حسینی را درک کرده است.

در هر گوشه و‌کناری از این شهر مرزی، نگاه‌های مهربان مردم برای میزبانی منتظر است تا باز هم زائری بیاید و آن‌ها بتوانند خدمتی کرده باشند، ولو در حد راهنمایی کردن. اما این روزها که مرز مهران بسته شده و‌امکان تردد زائران حسینی وجود ندارد، بسیاری از مردم‌و کسبه شهر نگران شده‌اند.

یاور که سال‌هاست در ایلام و مهران به جابجایی مسافران می‌پردازد، می‌گوید: پس از بازگشایی مرز مهران و‌امکان تردد زائران از این مرز زندگی ما رونق گرفت. اما اکنون با بسته شدن‌مرز دیگر تعداد زائران کم‌و به‌نوعی به صفر رسیده است.

وی که در ایام اربعین بیش از ۱۸ ساعت به انتقال زوار حسینی می‌پرداخته، می‌افزاید: در ایام اربعین که برخی رانندگان کرایه‌ها را گران کرده بودند، ما سعی می‌کردیم که با رعایت انصاف زائران را ببریم و‌حتی در برخی اوقات کرایه هم‌نمی‌گرفتیم، چرا که زائر امام حسین (ع) عزیز است و ما هم باید قدردان آن‌ها باشیم.

این میزبانی بی‌نظیر مردم مهران از زائران اربعین حسینی به حدی بود که مقام معظم رهبری نیز مهمان‌نوازی آن‌ها را شایسته قدردانی عنوان فرمودند.

برای همین‌هم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کمتر از یک‌ماه پس از اربعین حسینی به نمایندگی از رهبر معظم‌انقلاب به شهر مهران آمده است تا از زحمات مردم مهران قدردانی کند.

حجت‌الاسلام قمی با حضور در مغازه‌های شهر مهران از زحمات بی‌دریغ آن‌ها تشکر کرد و‌پای درددل و گلایه‌های آن‌ها از بی‌عدالتی گرفته تا بیکاری و بی‌توجهی به این شهر مرزی، نشست و گوش شنوای آن‌ها شد.

با توجه به اینکه شهر مهران بیش از ۵ هزار خانوار دارد، برای تقدیر تک تک خانواده‌های شهر مهران به منظور پذیرایی از زوار اربعین حسینی، ۸۰ طلبه در قالب ۳۰ گروه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خانه به خانه می‌روند و پیام تقدیر رهبر معظم انقلاب را ابلاغ می‌کنند.

حضور روحانیون در شهر جلوه خاصی پیدا کرده است تا جایی که موسوی یکی از کسبه‌های شهر مهران می‌گوید: وقتی روحانیون با در دست داشتن پیام تشکر رهبری از مردم مهران وارد مغازه‌ها می‌شوند یا درب منزل می‌آیند، مردم بسیار خوشحال می‌شوند که‌مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته ناگفته نماند که ما مزد خدمات به زوار حسینی را از خود امام حسین (ع) گرفتیم و هیچ توقعی هم از کسی نداریم.

علاوه بر این، حضور روحانیونی از ایلام که به زبان کردی با مردم سخن می‌گویند، نیز تأثیر بسیاری بر عملکرد مردم مهران گذاشته است چرا که روحانیون با احترام به درب منازل مردم مهران حضور یافته و برخی با زبان خودشان از برنامه‌ها و‌میزبانی مردم مهران قدردانی می‌کنند.

در منزل یکی از اهالی مهران که بنر درگذشت صاحب خانه زده شده بود، خانواده‌ای کُرد و اهل مهران حضور داشت که با دیدن روحانیون در محله‌شان بسیار خوشحال شده بودند.

 

 

خواهر آقای لبانی درباره برادرش که یک هفته از فوتش می‌گذرد، می‌گوید: اربعین امسال حال حاجی متفاوت بود و شبانه‌روز به زائران خدمت می‌کرد. حتی وقتی می‌دید که خانه امکان اسکان دو‌نفر دیگر را دارد، به خیابان اصلی می‌رفت تا زائران را به خانه دعوت کند. همه ما خوشحالیم که قدمی برای زوار حسینی برداشتیم و امیدواریم ما و‌نسل‌مان ادامه دهنده این راه باشیم.

وی که از حضور روحانیون برای ابلاغ پیام تشکر رهبر معظم انقلاب به مهران آمده بودند، تشکر کرد و معتقد بود که با دیدن پیام رهبری و این اقدام زیبا، غم از دست دادن عزیز برایشان سبک‌تر شده است.

این اقدام سازمان تبلیغات اسلامی موجب شده تا مردم مهران حس کنند که تنها نیستند و مسؤولان فقط در ایام اربعین به یاد آن‌ها نمی‌افتند. ابلاغ پیام تشکر مقام معظم رهبری و همچنین تابلوی متبرک به فرش حرم امام حسین (ع) که توسط روحانیون به مردم شهر مهران اهدا می‌شود، واکنش‌های جالبی را جلوه‌گر می‌کند. یکی وقتی نامی از رهبر معظم انقلاب می‌آید اشک می‌ریزد و دیگری که نشسته بود، به احترام مقام معظم رهبری می‌ایستد و تقدیرنامه‌ای که به آن‌ها اهدا شده را می‌بوسد. جالب اینکه بسیاری از مردم مهران با آوردن نام مقام معظم رهبری، چه بلند و چه زمزمه‌‌کننان صلوات می‌فرستند و برای سلامتی ایشان دعا می‌کنند.

پیرزنی که مغازه‌ای کوچک را می‌گرداند و مردم او را به ننه رقیه می‌شناسند در حالی که قطعه‌ای از فرش امام رضا (ع) را بوسه می‌زند، می‌گوید: زیارت امام رضا (ع) آرزوی ماست. خدا را شاکریم که برای خدمت به پسر حضرت فاطمه (س)، فرشی متبرک از حرم رضوی را برایمان آورده‌اند.

غلامی مادر شهیدی که کنار ننه رقیه کار می‌کند با اشاره به خدمات و موکب‌داری در ایام اربعین می‌گوید: خانه ما در ایام اربعین تبدیل به موکبی می‌شود که نه تنها اسکان بلکه تغذیه زوار را هم تأمین می‌کنیم. خودمان غذا درست می‌کنیم و زائران اربعین را در منزل جای می‌دهیم و به خاطر این میزبانی و افتخار و به خود می‌بالیم.

به گزارش فارس، امسال بیش از ۳ میلیون زائر اربعین حسینی به عراق مشرف شدند که ۶۰ درصد آن‌ها از مرز مهران عبور کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول