اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

رمز خدمت‌رسانی بهتر به زائران، مردمی‌شدن اربعین است/ گلایه موکب‌داران از هزینه‌کرد بودجه‌ها

همایش تجلیل از موکب‌داران اربعین حسینی در ایلام برگزار و موکب‌های برتر معرفی و‌ تجلیل شدند. در این مراسم موکب‌داران از نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها گلایه داشتند.

رمز خدمت‌رسانی بهتر به زائران، مردمی‌شدن اربعین است/ گلایه موکب‌داران از هزینه‌کرد بودجه‌ها

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همایش تقدیر از موکب‌داران و‌فعالان فرهنگی استان ایلام با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام کریمی‌تبار امام جمعه ایلام و قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام برگزار شد.

مکتب عاشورایی خاموش شدنی نیست/ اربعین عامل اتحاد مسلمانان

در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام محمد فتاحی رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان ایلام با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در این استان اظهار داشت: در سال‌های اخیر بسیاری از زائران اربعین حسینی از مرز مهران تردد کردند تا جایی که امسال بیش از ۶۰ درصد زوار از مهران عبور کردند.

وی به توطئه دشمنان اسلام برای تحریف اربعین و ایجاد اختلاف بین مسلمانان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه دشمنان در تلاش هستند که با تفرقه بین مسلمانان و عدم انعکاس اربعین، مکتب عاشورایی را به انحراف بکشانند، اما باید بدانند اربعین عامل اتحاد مسلمانان است و این مکتب حسینی خاموش شدنی نیست.

امسال خدمت‌رسانی به زوار اربعین زودتر از برنامه‌‌ریزی قبلی آغاز شد

در ادامه این مراسم قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام با اشاره به تلاش موکب‌های اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران خاطر نشان کرد: امسال بیش از ۲ هزار زائر اربعین از مرز مهران به عراق رفتند و ‌با وجود برخی کاستی‌ها اما خوشبختانه مشکلات نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود.

 

وی با بیان اینکه همه با هم برای خدمت به زوار اربعین وارد کار شدند، ادامه داد: ۹۰ تن برنج، ۱۴ هزار تن ‌مرغ، ۱۷ تن تخم‌مرغ برای زائران اربعین توزیع شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کردیم که زوار از ۱۷ صفر سفر خود را آغاز کنند اما شاهد بودیم که از ۴ صفر زائران حضور یافتند و خداراشکر با همت مردم، موکب‌ها سنگ تمام گذاشتند.

استاندار ایلام به فعالیت‌های بنیاد مستضعفین برای زوار حسینی اشاره کرد و افزود: زمانی که با کمبود آب مواجه شدیم، بنیاد مستضعفین سقای زائران اربعین شد و‌ بطری‌های آب را بین زوار و‌ موکب‌ها توزیع کرد.پس از آن، چند تن از موکب‌داران اربعین حسینی به نمایندگی از موکب‌داران ایلام به ایراد سخنرانی پرداخته و دغدغه‌های خودرا مطرح کردند.

روح اربعین باید در ایلام تقویت شود

میرزایی یکی از موکب‌داران اربعین با بیان اینکه روح اربعین باید در مهران و‌ سایر شهرهای ایلام تقویت شود، اظهار داشت: سال گذشته مسیر اصلی مهران به بهانه امنیت بسته شد و از حضور موکب‌ها ممانعت شد اما از طرفی نمایشگاه‌هایی در آنجا برپا شد که این اقدام جای تأمل دارد. 

وی با اشاره به اینکه امسال در مسیرها از لحاظ کنترل ترافیک‌ و ازدحام جمعیت و‌حتی امنیت شرایط خوبی مهیا شد، افزود: اگر اعتباری برای زیرساخت تخصیص می‌یابد، باید با دید دیگری به مهران نگاه کرد، چرا که این شهر مرزی سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است.

میرزایی به کمبود سرویس بهداشتی در مهران اشاره کرد و گفت: اگر یک خیّر ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی را راه‌اندازی نمی‌کرد، مشکلات بیشتر از این هم می‌شد.

بودجه‌هایی که برای اربعین اختصاص می‌یابد معلوم نیست کجا هزینه می‌شود

سپس مؤمنی یکی دیگر از موکب‌داران اربعین با بیان اینکه بودجه‌هایی که برای اربعین اختصاص می‌یابد معلوم نیست کجا هزینه می‌شود، افزود: نمی‌دانیم هزینه اربعین کجا می‌رود اما این را می‌دانیم که هیچ اقدامی در شهرستان چرداول نمی‌شود. ما از سپاه سرویس بهداشتی قرض گرفتیم تا زوار بتوانند استفاده کنند ولی سایر ارگان‌ها کمکی نکردند.

در ادامه علیزاده موکب‌دار ایلامی با بیان اینکه هر زمان انقلاب نیاز به مردم داشت، مردم با همه وجود پای کار آمدند، گفت: مهران نیاز به سردخانه و‌ کارخانه یخ دارد چرا که کم‌کم اربعین به فصل گرما نزدیک می‌شود. مسؤولان نظام موظف هستند که به مردم رسیدگی کنند و در خدمت مردم باشند اما متأسفانه اینجا این اقدام صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه امام جمعه تهران آمدند اما همچنان از بودجه اربعین بی‌خبر بودیم، خاطر نشان کرد: حالا مسؤولان پشت تریبون‌می‌آیند و می‌گویند چند تن برنج، مرغ و سایر اقلام توزیع شد. سؤال اینجاست که این‌ها کجاست؟ در کجا توزیع شدند؟ 

این موکب‌دار با بیان اینکه اگر قرار است آب در بین‌موکب‌ها توزیع شود باید قبل از اربعین دپو شود، تصریح کرد: اگر چیزی در اربعین بیاید باید در اربعین مصرف شود، نه اینکه ماه‌ها در ادارات از آن استفاده کنند و به جای اینکه زائران مصرف کنند، در زمانی تخصیص یابد که به نهادها برسد.

 

پس از آن جمع حاضر با تکبیر و صلوات سخنان این موکب‌دار را تصدیق کردند و‌خواستار رسیدگی بیشتر به موکب‌داران شدند. در این بین یکی از موکب‌داران از جای خود بلند شد و از مسؤولان‌ خواست به جای تقدیر از موکب‌داران اربعینی به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند و راهکارهایی به منظور ارتقای بهتر خدمت‌رسانی به زوار اربعین ارائه دهید.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه چون اراده الهی تقویت اربعین است هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را تقلیل دهد، گفت: اگر در زمینه خدمت‌رسانی به زائران اربعین کوتاهی کنیم سختی برای زائران ایجاد می‌شود اما اصل اربعین کمرنگ نخواهد ‌شد.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای خدمت می‌آیند اما باید این اقدامات مردمی باشد، افزود: یکی از راهکارها برای اینکه خدمتی در شأن زوار سیدالشهدا (ع) صورت گیرد، مردمی‌تر شدن اربعین است. نمایندگان مواکب باید نقش پررنگ‌تری داشته باشند چرا که با مردم بیشتر ارتباط دارند؛ بنابراین هرچه ستاد اربعین مردمی‌تر شود، خدمت‌‌رسانی به مردم هم بهتر می‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه ما ساختارها را دگرگون کردیم تا به مردم مهران خدمت کنیم، گفت: در نظر داریم در خدمت به مردم مهران کوتاهی نکنیم. امیدواریم تا دیر نشده چاره‌اندیشی کنیم تا مشکلات مرتفع شود. البته خوشبختانه همه در ایلام دغدغه اربعین دارند، اما ممکن است گاهی کوتاهی صورت گیرد با این حال ما وظیفه پیگیری داریم و می‌دانیم در این عرصه راه پیچ و‌ خمی در پیش خواهیم داشت.

در پایان مراسم نیز از موکب‌داران برتر در اربعین ۹۸ تقدیر شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول