اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشت اثر تاریخی البرز در فهرست آثار ملی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: هشت اثر تاریخی و فرهنگی و صنعتی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

هشت اثر تاریخی البرز در فهرست آثار ملی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: «تپه باغ سرهنگ» ساوجبلاغ، «تپه قیدار» ساوجبلاغ ، «تپه کرگلین» شهرستان ساوجبلاغ، «محوطه شهرخاقان» در شهرستان ساوجبلاغ، « چلنگری»، «قفل سازی سنتی رمزدار البرز»، «کارخانه ذوب آهن کرج » و «کارخانه قند کرج» هشت  اثر تاریخی است که در استان  البرز ثبت ملی شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: در آینده نیز برنامه‌هایی  در بحث انجام کارهای مرمتی تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده در استان البرز در دستور کار است که می‌بایست مقدمات پرونده‌های ثبتی آن آثار را نیز دنبال کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمان برگزاری همایش میراث صنعتی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در دی‌ماه سال جاری است، افزود: تا آن زمان مهلت داریم که پرونده ثبت شهر صنعتی تاریخی البرز را آماده سازی کنیم.

وی در خصوص آماده سازی پرونده ثبتی چند میراث صنعتی دیگر البرز برای ارائه به وزارت خانه توضیح داد: یکی از این موارد کارخانه نساجی شهرستان نظرآباد است که پرونده آن درحال آماده سازی است؛ در این رابطه با مدیران این کارخانه هماهنگ شده ایم تا چند مورد از سالن های آنجا را به عنوان میراث صنعتی استان البرز حفظ کنیم و شاید آن بخش ها تبدیل به موزه صنعت شود.

 صابری  ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از دیگر مراکز تاریخی کرج است که ثبت ملی آن را دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تاکید کرد: یکی دیگر از میراث های صنعتی البرز سد امیرکبیر کرج به عنوان یک سد بتنی و قدیمی کشور است، پرونده این مورد نیز در حال آماده سازی برای همایش میراث صنعتی کشور است تا به عنوان میراث صنعتی دوره پهلوی دوم ثبت ملی شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول