اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

نگرانی مردم خوزستان از توسعه فعالیت‌های نفتی

کشف مخزن بزرگ نفتی، نگرانی‌های مردم خوزستان نسبت به افزایش عوارض محیط زیستی و محدودیت‌های دست و پاگیر در مسیر توسعه زیرساخت‌های استان را افزایش داده است.

نگرانی مردم خوزستان از توسعه فعالیت‌های نفتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسن روحانی رئیس جمهور، یکشنبه هفته جاری از اکتشاف دومین میدان بزرگ نفتی کشور خبر داد که از شهر بستان تا شادگان و امیدیه در استان خوزستان امتداد دارد.

وی گفت: بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تلاش‌های چند ساله خود به ویژه از سال 1395 توانستند یک میدان نفتی جدید را کشف کنند. اندازه این میدان ۵۳ میلیارد بشکه نفت، وسعت آن ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و عمق آن ۸۰ متر است. در زمانی که آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرد، کارگران و مهندسان ما توانستند این میدان را کشف کنند.

روحانی بیان کرد: ما به فناوری و علم جدید برای ثروتمند شدن کشور نیازمندیم اگر یک درصد ضریب بازیافت این میدان نفتی بیش‌تر شود، ۳۲ میلیارد دلار درآمد ما بیشتر می‌شود.

بنا بر این گزارش، انتشار این خبر از یک سو به این جهت که بر سرمایه‌های ملی می‌افزاید، برای خوزستانی‌ها مسرت بخش بود اما از سوی دیگر نیز بر نگرانی‌های آنها افزود.

محدودیت‌هایی که میادین و تاسیسات نفتی به ویژه در شهرها تا کنون به وجود آورده است به اعتقاد مسوولان ارشد استان، دست اندازی بزرگ در مسیر توسعه و اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی است.

استاندار خوزستان در ۲۸ مهرماه سال جاری با بیان اینکه نفت عامل اصلی عدم توسعه در اهواز است، اظهار کرد: این موضوع با وزیر نفت در میان گذاشته شده و پیشنهادی هم برای برون رفت از این مشکل برنامه ریزی شده است.

نورالله حسن زاده معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز سه شنبه هفته جاری با اشاره به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری به علت وجود مخازن نفتی، گفت: برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی در خوزستان به ۲۱ تا ۲۴ استعلام نیاز است که این تعداد استعلام دو برابر بسیاری از استان‌های کشور است.

 

 بی توجهی شرکت نفت به اخطاریه امور مالیاتی

از سوی دیگر مسوولان و شهروندان خوزستانی به عدم پرداخت عوارض آلایندگی توسط شرکت‌های نفتی انتقاد جدی دارند.

ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه و نیز بند 3 ماده 6 برنامه ششم توسعه ،مواد قانونی هستند که اشاره مستقیم به پرداخت حق آلایندگی برای شهرستان ها و مناطقی است که از فعالیت تاسیسات و صنایع،متاثر و آلوده می شوند را دارد.

براساس تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز واحدهای تولیدی که آلاینده محیط زیست محسوب می شوند مشمول دستورالعمل اجرای قانون پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

سازمان امور مالیاتی در سال گذشته با صدور دو نامه جداگانه به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بدهی این شرکت‌ها از محل عوارض الایندگی در سال 93 را اعلام نمود و مهلت ده روزه ای برای پرداخت آنها تعیین کرد.

طبق نامه های صادره، بدهی شرکت‌های کارون و مارون که از 5 سال قبل پرداخت نشده به ترتیب 726 میلیارد و 397 میلیارد تومان است و این مبالغ تنها مربوط به سال 93 است و شرکت نفت طبق قانون موظف به پرداخت عوارض سال‌های بعد از 93 نیز است.

عبدالزهرا سنواتی رییس شورای شهر اهواز با گلایه از پرداخت نشدن حق آلایندگی نفت در حوزه های مارون وکارون، گفت: آلایندگی های نفت به شهر پرداخت نشده در صورتی که آرای قضایی آن ها را محکوم به پرداخت کرده است.

 

صنایع آلاینده خوزستان، نقش خود را در بخش درمان ایفا کنند

انتقادها از وزارت نفت تنها به اینجا ختم نمی‌شود و مردم معتقد هستند که وزارت نفت با وجود ایجاد محدودیت‌های فراوان در راه اجرای پروژه‌های زیرساختی، اما خدمات و امکانات خود را تنها به کارمندان خود محدود کرده است.

خسروی مدیرکل بیمه سلامت خوزستان نیز چندی پیش خواستار باز شدن بیمارستان‌های نفت به روی عموم مردم خوزستان شد و گفت: صنایع آلاینده برای جامعه بیماری‌زا هستند و باید سهم خود را در بخش درمان استان خوزستان بپردازند.

نگرانی از افزایش عوارض و محدودیت‌های نفتی

حال با انتشار خبر کشف دومین میدان بزرگ نفتی در مساحت وسیعی از خوزستان، نگرانی‌ها از افزایش آلودگی‌ها و محدودیت‌ها در خوزستان در بین شهروندان بیشتر شده است.

اهواز در اغلب روزهای سال به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور معرفی می شود که بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست ، ۶۰ درصد آلودگی اهواز ناشی از فلرهای نفتی است.

آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی، گل حفاری و... همواره با انتقادات شهروندان و به ویژه فعالان محیط زیست روبه‌رو بوده که مخزن بزرگ جدید بر این انتقادات خواهد افزود.

استاندار خوزستان در خصوص مخزن جدید، تاکید کرد: با کشف این میدان جدید نفتی باز هم نقش خوزستان در رونق اقتصادی کشور افزایش یافت اما باید از نفت به عنوان محور توسعه خوزستان استفاده شود.

شریعتی بیان کرد: ارزش افزوده نفت در خوزستان می‌تواند این امر را محقق کند و بر این اساس باید تلاش کرد تا صنایعی مانند پالایشگاه‌ها که در ایجاد ارزش افزوده کمک می‌کنند، به جای استان‌های دیگر، در این استان راه‌اندازی کنیم.

 وی ادامه داد: با وجود اینکه نفت در خوزستان تولید می‌شود اما هیچ سهمی از ارزش افزوده این سرمایه ملی به این استان اختصاص نمی‌یابد در حالی که استان‌های دیگر به واسطه وجود صنایع پالایشگاهی از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

 

مخزن بزرگ و نگرانی‌های بزرگ

بنا بر این گزارش، صنایع بزرگ در هیچ جای دنیا بدون توجه به محیط پیرامونی و مسوولیت‌های اجتماعی ‌نمی‌توانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند.

به باور کارشناسان، منافع برخورداری از منابع نفتی باید برای مردم خوزستان ملموس باشد و آثار آن را در توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال جوانان مشاهده کنند.

اما با کشف مخزن بزرگ نفتی، نگرانی‌های مردم خوزستان نسبت به افزایش عوارض محیط زیستی و محدودیت‌های دست و پاگیر در مسیر توسعه استان افزایش یافته است.

مردم شهیدپرور خوزستان در دوره‌های مختلف تاریخی و از جمله در مقابله با هجوم نیروهای عثمانی، در جهاد عشایر عرب با نیروهای اشغالگر انگلیسی در جنگ جهانی اول و همچنین در زمان هشت سال دفاع مقدس ثابت کرده‌اند که در خط مقدم دفاع از ایران اسلامی هستند و امروز نیز چشم به پیشرفت اقتصادی و افزایش سرمایه‌های ملی دارند.

در سال های اخیر نیز با آنکه نظرسنجی‌ها از تمایل شدید مردم خوزستان به مهاجرت حکایت می‌کند اما این موضوع به علت مشکلات شدید زیرساختی و خرابی‌های ناشی از عوامل مختلفی مانند انتقال آب کارون و جنگ تحمیلی است.

خوزستانی‌ها قلبشان برای استان خود می‌تپد و مطمئنا مهاجرت آخرین راهی است که پیش پای خود قرار می‌دهند.

این حق مردم است که بخواهند در دیار آبا و اجدادی خود زندگی کنند و از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی مانند هوا و آب سالم برخوردار باشند.

بنابراین ضرورت دارد تا دولت با اتخاذ تدابیر جدید و اثربخش و نه با وعده‌هایی جدید، نگرانی مردم خوزستان از توسعه میادین نفتی را برطرف سازد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول