اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رسانه‌ها در حوادث عراق و شیلی از شگرد مارپیچ انزوا استفاده می‌کنند

امام جمعه ابهر با اشاره به استفاده رسانه‌ها از نظریه سکوت و یا همان شگرد مارپیچ انزوا در حوادث اخیر جهانی گفت: این شیوه در حوادث لبنان، عراق و شیلی به کار گرفته شده، به طوری که حقایق وارونه جلوه می‌کند و نمی‌توان کاری کرد و با حرفی زد.

رسانه‌ها در حوادث عراق و شیلی از شگرد مارپیچ انزوا استفاده می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر ابهر به کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران اشاره و اظهار کرد: تعیین دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول، به عنوان هفته وحدت، از جمله ابتکارات سرنوشت ساز و تاریخ ساز امام راحل بوده است، ابتکاری که برای همیشه، بخش عمده‌ای از توطئه‌های دائمی استکبار را کم اثر کرده است.

امام جمعه ابهر افزود: تعیین هفته وحدت در ایران اسلامی و بسیاری از مناطق دیگر جهان، این هفته را تبدیل به یکی از گفتمان‌های غالب و رایج کرده است.

وی به شرایط حساس کنونی جهان اسلام اشاره و بیان کرد: این شرایط می‌طلبد، تا به موضوع مهم وحدت بین مسلمانان، با نگاه عمیق‌تر توجه شود.

رحیمی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر این اعتقادند که وحدت مسلمین براساس پنج محور تعریف اصول و محورهای مشترک وحدت بخش، پافشاری منطقی بر اصول هر مذهب توسط پیروان آن، همراه با ایجاد فضای گفت‌وگوهای سازنده و آزاد اندیشانه، تحمل مخالف در زیست جمعی و مواجهه کریمانه و برادرانه، تقویت تعامل بین علما و دانشمندان و اندیشمندان جهان اسلام و بصیرت و زمان شناسی و شناخت عمیق از دشمن و ترفندها و نقشه‌های او محقق خواهد شد.

امام جمعه ابهر به مسئله امنیت که یکی از اساسی‌ترین محور در کشورها است اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری، در مراسم دانش‏‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌‏های افسری ارتش با اشاره به حوادث اخیر لبنان و عراق نسبت به توطئه‌‏های دشمنان برای برهم زدن ساختارهای قانونی این کشورها و ایجاد «خلاء سیاسی» هشدار داده و بر اولویت داشتن مسئله «امنیت» تأکید کردند.

وی با اشاره به مسئله سکوت در مقابل حق افزود: این یک سکوت مذموم و یا به تعبیری مارپیچ سکوت که ترفندی پیچیده برای اقلیت انگاری است، ادامه داد: مارپیچ سکوت یا «گرداب سکوت» و چنانچه برخى گفته‌اند؛ «فضاى سکوت»، نظریه‌‏اى در علوم ارتباطات است که، یکى از بانوان آلمانی صاحب‏‌نظر در این رشته در سال ۱۹۷۳ آن‏ را مطرح کرد.

رحیمی تاکید کرد: نظریه سکوت معتقد است که قدرت رسانه آن‏ قدر زیاد است که می‏‌تواند عقایدى و نظراتى را که مخالف تشخیص می‏‌دهد به گوشه‌‏ای برده و به مارپیچ انزوا و تنهایى و سکوت کشانده یا در گرداب سکوت بیاندازد.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه در حالى که تمام دنیا مشغول حوادث عراق و لبنان هستند، جنبش ضد فساد مردم شیلى در گرداب سکوت افتاده است و همچنین در حالى که حکومت صدام دیکتاتورترین حکومت تاریخ عراق بوده و دولت کنونى دموکراتیک‏‌ترین دولت عراق در سالیان اخیراست، به گونه‌‏اى فضاسازى رسانه‌‏اى مى‏‌شود که کمتر کسى مى‏‌تواند از دولت حمایت کرده و نقاط مثبت آن‏را بگوید و این موارد  نمونه‌‏هایى از شگرد مارپیچ سکوت محسوب می‌شود.

وی به نمونه‌های داخلی از شگردِ مارپیچ سکوت اشاره کرد و افزود: در سال گذشته به گونه‌‏اى فضاسازى رسانه‏‌اى شد که عده زیادى از انقلابیون در دفاع از انقلاب اسلامى به تردید یا سکوت تن داده بودند و یا در فضاى مجازى و تصویرى طورى در باره حجاب جو منفى به‏ وجود مى‏‌آورند که دختر مسلمان در مدرسه یا دانشگاه، براى استفاده از چادرى که دوست دارد به تردید مى‌‏افتد.

انتهای پیام/73004/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول