اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

وقتی ضمائم زایمانی دیگر زباله بیمارستانی نیست/ عرضه پانسمان‌ پرده جنینی تا پایان سال

پدر یک کودک تالاسمی درمان شده با سلول‌بنیادی، می‌گوید: اگر 5 سال پیش اطلاع کافی از درمان با خون بندناف داشتیم حتما هنگام زایمان، نمونه را ذخیره می‌کردیم؛ اگر توان پرداخت هزینه‌ را نداشتیم هم همه ضمائم زایمانی را اهدا می‌کردیم.

وقتی ضمائم زایمانی دیگر زباله بیمارستانی نیست/ عرضه پانسمان‌ پرده جنینی تا پایان سال

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ۱۵ نوامبر روز جهانی خون بندناف نام‌گذاری شده است.

ایران رتبه اول در کشورهای منطقه در بانک خون بند ناف را دارد و از ویژگی ممتاز فناوری کاملاً بومی در این زمینه برخوردار است؛ این در حالی است که اغلب کشورهای منطقه شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای ایجاد مراکز جمع آوری نمونه خون بندناف حضور پیدا کرده‌اند، از جمله شرکت های سلز فورلایت، اسمارت سلز، کرایوسیو، فیوچرهلث و بایوتیک که با حضور در سه تا چهار کشور بیشترین حضور در منطقه را ثبت کردند؛ از این‌رو ایران در زمینه سلول‌های بنیادی خون بند ناف در منطقه و جهان شناخته شده است.

*رتبه اول ایران در بانک خون بندناف در خاورمیانه و جای خالی ذخیره سایر ضمائم زایمانی 

شرکت‌های سلز فورلایت، اسمارت سلز، کرایوسیو، فیوچرهلث و بایوتیک هر یک با حضور در سه تا چهار کشور منطقه فعال‌ترین شرکت‌های خارجی در بازار جمع‌آوری خون بندناف خاورمیانه هستند اما با این حال ایران با صنعت بومی رتبه اول بانک خون بند ناف را بین کشورهای منطقه داراست

اما تاکنون از بین همه ضمائم زایمانی فقط سلول‌های بنیادی خون بند ناف در ایران ذخیره می‌شد و سایر ضمائم که به همراه نوزاد از رحم مادر خارج می شود شامل بندناف، پرده جنینی جفت و پرده آمنیوتیک دور ریخته می شد؛ در حالی که هر یک از این محصولات زایمانی ارزش درمانی خاص خود را دارند و در کشورهای دیگر گام‌هایی برای استفاده از آن‌ها برداشته شده است.

در ایران هم پژوهشگاه رویان از حیطه محصول خون بند ناف پا را فراتر گذاشته و به زودی محصولاتی درمانی تولید شده با استفاده از دیگر ضمائم زایمانی از جمله پرده آمنیوتیک به بازار عرضه می‌کند.

با این حال رویان و ایران هنوز در این باره در ابتدای راه است.

باوجود جایگاه شناخته شده ایران در زمینه ذخیره‌سازی خون بند ناف در منطقه و جهان، اما هنوز در ذخیره‌سازی و فرآوری سایر ضمائم زایمانی در ابتدای راه هستیم؛ دنیا در حال فرآوری سایر ضمائم زایمانی از جمله بندناف و پرده جنینی جفت است که به همراه نوزاد از رحم مادر خارج می‌شوند اما در ایران اغلب این محصولات دور ریخته می‌شود

*ضمائم زایمانی زباله نیست، دور ریخته نشوند

یکی از انتقادها درباره دور ریختن سایر ضمایم زایمانی در زایمان‌ها از سوی امیرعلی حمیدیه رئیس مرکز جامع پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان و فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان مطرح شد؛ پزشکی که رد پای بسیاری از پیوندهای سلول‌های بنیادی در دهه ۸۰ به او می‌رسد.

وی معتقد است: باید از دور ریخته شدن آنچه که به عنوان زباله و ضایعات زایمانی شناخته می‌شود جلوگیری کنیم و از این کالا  که ارزشمندی آن در جهان شناخته شده به درستی در کشور استفاده کنیم.

امیرعلی حمیدیه رئیس مرکز جامع پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره، تاکید کرد: دیگر ضمائم زایمانی مانند جفت، خود بند ناف و پرده آمنیوتیک همانند خون بند ناف قابلیت فرآوری دارند و برای درمان بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. همچنان که استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف دیگر فقط به درمان بیماری‌های خونی محدود نمی‌شود و در درمان بیماری‌های دیگری هم تجربه شده است.

وی گفت: اکنون که فرآوری دیگر محصولات ضمائم زایمانی در دنیا در حال فراگیر شدن است باید در این زمینه با سرعت مناسب عمل کنیم، نباید زمان را از دست دهیم و لازم است که شرایط استفاده از این محصول به سرعت فراهم شود.

به گفته حمیدیه، لازم است همچنان که در زمینه ذخیره‌سازی و استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در کشور به بالندگی رسیده‌ایم، همه بخش‌های صنعت سلول‌درمانی را با هم جلو ببریم.

*پدر یک فرزند دارای تلاسمی: بی‌اطلاع بودیم و الا هر آنچه که مفید است را ذخیره یا اهدا می‌کردیم

دانش، پدر یک دریافت‌کننده سلول‌های بنیادی خون بندناف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، از اینکه در کشور آنطور که باید حتی درباره نگهداری خون بند ناف اطلاع‌رسانی نمی‌شود گلایه کرد.

این پدر توضیح داد که، فرزند بزرگش دچار بیماری تالاسمی شده بود و نتوانسته بودند نمونه‌ای نزدیک به خون فرزندش را در بانک خون پیدا کنند و خودشان هم خون بندناف نوزاد را هنگام تولد ذخیره نکرده بودند، در نتیجه فرزند دیگری به دنیا آوردند و از خون بندناف نوزاد تازه متول شده برای پیوند به فرزند بیمار استفاده کردند.

وی گفت: اگر 5 سال پیش در این باره اطلاع کافی داشتم حتما در زمان زایمان، خون بندناف نوزاد را ذخیره می‌کردیم؛ حتی اگر در آن زمان توان پرداخت هزینه نگهداری از خون بند ناف را نداشتیم آن را اهدا می‌کردیم. اگر دیگر ضمائم زایمانی هم قابل استفاده هستند و امکان ذخیره سازی یا استفاده از آنها فراهم است با کمال میل آنها را اهدا می‌کردیم.

اگر 5 سال پیش درباره سلول‌های بنیادی اطلاع کافی داشتیم حتما در زمان زایمان، خون بندناف نوزاد را ذخیره می‌کردیم؛ حتی اگر توان پرداخت هزینه‌های نگهداری نمونه را نداشتیم، خون بند ناف یا دیگر ضمائم زایمانی قابل استفاده را با کمال میل اهدا می‌کردیم

وی گفت: وقتی این کالا تا این اندازه ارزشمند است، چرا در بیمارستان‌ها به درستی در این باره اطلاع رسانی نمی‌شود؟ در حالی که هزینه این امکان ارزشمند در مقایسه با کارایی آن بالا نیست و علاوه بر این با همین قیمت هم بسیاری از مردم توان پرداخت را دارند و حاضر به پرداخت هزینه‌های مربوط هستند اما در زمان زایمان از وجود این امکان خبردار نبوده‌اند؛ همان‌طور که همسرم و من از آن بی‌اطلاع بودیم.

این پدر پیشنهاد کرد: وزارت بهداشت دستورالعمل واحدی تنظیم کند که در زمان پذیرش برای انجام عمل زایمان، این موضوع در بندی به خانواده اطلاع رسانی شود؛ حداقل فایده این کار این است که خانواده‌ها از این موضوع مطلع می‌شوند و با آگاهی درباره ذخیره سازی یا ذخیره نکردن خون بند ناف یا سایر ضمائم زایمانی تصمیم می‌گیرند.

*عرضه پانسمان‌ بیولوژیک به عنوان یک محصول فرآوری‌شده ضمائم زایمانی تا پایان سال

اشکان مزدگیر مدیر توسعه و تعالی شرکت فناوری بن یاخته های رویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به اقدامات این شرکت برای تولید محصولات دانش بنیان زیستی اشاره کرد و گفت: یکی از محصولات مشتق از دیگر ضمائم زایمانی که پیش این به عنوان زباله شناخته می شد در مراحل نهایی تولید و عرضه عمومی قرار دارد.

یکی از ضمائم زایمانی که تاکنون دور ریخته می‌شد، پرده جنینی است، یک محصول فرآوری شده از پرده جنینی، پانسمان‌های بیولوژیک است که برای بهبود زخم‌های متعددی به کار می‌روند

وی گفت: یکی از محصولاتی که از پرده جنینی به عنوان یکی دیگر از ضمائم زایمانی تولید می‌شود، پانسمان‌های بیولوژیک است که این نوع پانسمان‌ها در بیماری‌های متعددی قابل استفاده هستند و برای بهبود زخم به کار می‌روند.

مزدگیر تصریح کرد: تولید پانسمان بیولوزیک در دستور کار قرار دارد و پیش بینی‌می کنیم که احتمالا تا پایان سال با اخذ مجوزهای لازم، این محصول برای استفاده بیماران عرضه شود.

*زیرساخت کافی برای ذخیره‌سازی تمامی نمونه‌های خون بندناف را نداریم

مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره ایده اجباری شدن ذخیره‌سازی ضمائم زایمانی و ممنوعیت دور ریختن کالای ارزشمندی ضایعات زایمانی خوانده می‌شود، گفت: این کار مستلزم فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم است.

ارزش درمانی دیگر ضمائم زایمانی را می‌دانیم اما فعلا برای ذخیره‌سازی و فرآوری ضمائم زایمانی در ظرفیت زیاد، زیرساخت به اندازی کافی موجود نیست

وی گفت: برای این کار باید زیرساخت‌ها لازم را داشته باشیم تا در زایمان‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم نمونه‌ها را جمع‌آوری کنیم که هم‌اکنون این ظرفیت به تعداد کافی در کشور نیست؛ اما امکان فراهم کردن آن وجود دارد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول