اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

تربیت متخصصان متعهد، خلاق و کارآفرین براساس سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه‌های کلان این دانشگاه بر مبنای راهبردها، سیاست ها و اقدامات سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، طرح‌ریزی و اجرایی شده است.

تربیت متخصصان متعهد، خلاق و کارآفرین براساس سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس این دانشگاه صبح امروز در هفتمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور معاونان سازمان مرکزی و رؤسای مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مجموعه حافظ برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: رقم خوردن تمدن علمی، حاصل تلاش‌های امام صادق (ع) و مدرسه چندهزار نفری ایشان بود. اگر بشر راهی پیدا کرد، راه اسلام و اهل بیت (ع) بود و دو ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در یک روز حامل پیامی است که اسلام ناب، اسلام اهل بیتی است و ان‌شاءالله ما به این نوع اسلام پایبند باشیم.

وی در ابتدای این نشست به اهمیت سند اسلامی شدن دانشگاه مصوب جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و تصریح کرد: این سند سال ۱۳۹۲ به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از کنشگران نظام آموزش عالی کشور ابلاغ شد. این سند یکی از سندهای بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی است که همه برنامه‌ریزی‌ها باید ذیل وظایف و مأموریت‌های این سند تعریف و انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سند دانشگاه اسلامی، یک سند متقن و برگرفته از بیانات معمارین انقلاب اسلامی در رابطه با اسلامی بودن دانشگاه است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار زیرنظام «فرهنگی-تربیتی»، «آموزشی»، پژوهش و فناوری» و «مدیریتی» تنظیم و ابلاغ شد و برای هر یک از این زیرنظام‌ها مأموریت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس مأموریت سند دانشگاه اسلامی، آموزش عالی کشور رسالت‌های مختلفی در ابعاد فرهنگی ـ تربیتی، آموزشی، پژوهش و فناوری و مدیریتی برعهده دارد که باید آنها را به صورت نظام‌واره لحاظ کرد که «تربیت متخصصین متعهد، خلاق، متخلق، ماهر و کارآفرین»، «تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی» و «ساختاری کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملی، منطقه‌ای و فراملی» مهم‌ترین آنهاست.

 طهرانچی با اشاره به اهداف کلان سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: تعمیق و نهادینه‌سازی معارف و آموزه‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولید دانش تمدنی به ویژه علوم انسانی ـ اسلامی، تعمیق خردورزی و عقلانیت و تقویت روحیه آزاداندیشی و خلاقیت در دانشگاه‌ها، دستیابی دانشگاه‌ها به اقتدار علمی، فرهنگی و اقتصادی در جهان اسلام و منطقه، توسعه عدالت آموزشی با توجه به آمایش سرزمین، توسعه تعامل علمی در عرصه‌های بین‌المللی و دستیابی به مرجعیت علمی و فرهنگی در منطقه و جهان اسلام، گسترش تعامل حوزه و دانشگاه، تحقق سبک صحیح زندگی اسلامی، ارتقای مستمر و نظام مند بعد علمی، مهارتی و اخلاقی دانشگاهیان، مشارکت حداکثری دانشگاه‌ها در تمدن‌سازی نوین اسلامی و احیا و ارتقای نقش خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت، مهم‌ترین اهداف ابلاغ این سند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه باید ساختار کارآمد و توانمند داشته باشد، اتصریح کرد: در مقابل دانشگاه اسلامی، تفکر غربی وجود دارد که «جرارد دلانتی» در کتاب «دانش در چالش»، یکی از چالش‌های دانشگاه غربی را دانشگاه اسلامی می‌داند و می‌گوید این دانشگاه در مقابل فرهنگ دانشگاه غرب قرار دارد که بحث یکپارچگی نظامات شغلی و کمرنگ کردن نقش دین و خانواده را مطرح می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه اسلامی در افق ۱۴۰۴ در راستای احیای تمدن اسلامی ـ ایرانی دارای چشم‌اندازهایی از جمله «خردورز، آزاداندیش و خلاق»، «با اعتماد به نفس علمی و ملی بالا و تأمین‌کننده استقلال علمی و خودکفایی کشور»، برخوردار از «هویت تمدن‌ساز اسلامی ـ ایرانی»، «الهام‌بخش در جهان اسلام»، «متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی»، «پرورش دهنده نخبگانی عالم، معتقد، متشرع و متخلق و مهذب» و «تجلی‌بخش الگوی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» در حوزه فرهنگی ـ تربیتی خواهد بود.

طهرانچی افزود: دانشگاه اسلامی در افق 1404 در حوزه آموزشی، باید «برخوردار از اساتید عالم، متدین، انقلابی، محقق و مولد علم نافع، کارامد و منطبق بر آموزه‌های دینی و وحیانی، عدالتخواه و آزاداندیش تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب، مسوولیت پذیر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توانایی تربیت دانش آموختگانی متخصص، متعهد، خلاق و کارآفرین، تولیدکننده محتوای آموزشی منطبق بر دین، عدالت محور، معتقد به نورانیت و قدسیت علم و تکریم عالم و متعلم» باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به چشم‌انداز پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه اسلامی مدنظر این سند، پیشتاز در عرصه «تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کاربردی و کارامد مبتنی بر آموزه‌های دینی و وحیانی» بوده و با «مرجعیت علمی و فرهنگی در جهان اسلام» و «پیشتاز نهضت نرم افزاری» با توانایی جذب و تربیت محققانی نوآور و توانمند در حل و تحلیل چالش‌های علمی و بین المللی و دانشمندانی برتر در عرصه‌های مورد نیاز کشور و منطقه و متعامل با حوزه خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس چشم‌انداز مدیریتی سند دانشگاه اسلامی، مدیران دانشگاه اسلامی در افق 1404 باید افرادی «متوازن و نظام‌مند»، «عدالت‌محور و کارآمد»، «درخدمت مصالح عمومی و منافع ملی»، «کارآفرین، ارتقادهنده بعد علمی، مهارتی و اخلاقی سرمایه‌های انسانی»، «دارای شاخص و استانداردهای بومی» و «پویا و بانشاط» باشند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه تأکید کرد: نظام مدیریتی، تک‌بعدی نیست و رؤسای واحدها باید در امور متعدد مدیریت دانشگاه، اشراف داشته و نسبت به موضوعات تربیتی و فرهنگی دانشجویان دغدغه‌مند باشند. از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می‌رود سند دانشگاه اسلامی را بارها مطالعه کنند تا بتوانند در حوزه اجرا و پیگیری براساس شاخص‌های تعیین‌شده این سند و مأموریت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستاد دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کنند.

 طهرانچی با بیان اینکه برای تحقق اهداف و برنامه‌های سند دانشگاه اسلامی در افق چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر فرآیند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در چهار سطح صورت می‌پذیرد، گفت: «سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی در سطح کلان» و «برنامه‌ریزی و نظام اجرایی فرابخشی» در حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بخش «برنامه‌ریزی، اجرا و فرهنگ‌سازی ستاد» ازجمله برنامه‌های بخش ستادی وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی است و رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مسئول «اجرا و پیگیری» اهداف و برنامه‌های سند دانشگاهی اسلامی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی دارای 56 راهبرد و 369 اقدام است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای راهبردها و اقدامات سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، طرح‌ریزی و اجرایی شده است. به عنوان نمونه دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی، نظام پایش، سراهای نوآوری و... براساس این سند برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این طرح براساس راهبرد چهاردهم سند اسلامی شدن دانشگاه است که «نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاه‌ها و حفظ شئون محیط علمی دانشگاه» را تصریح می‌کند. در ذیل این راهبرد، 14 اقدام پیش‌بینی شده که همه این موارد در تهیه دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است.

طهرانچی با اشاره به برنامه‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این نهاد در دانشگاه آزاد اسلامی، علاوه بر وظایف و مأموریت‌های تعیین‌شده از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، اهتمام بر اصل خانواده‌محوری و ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی و تبیین موازین دینی و اخلاقی ارتباط مشروع و برقراری محرمیت حسب شرایط و مقتضیات در جهت رفع نیازهای معقول و واقعی دانشجویان را نیز برعهده دارد و بر این اساس، برنامه‌های ویژه‌ای برای درس «دانش خانواده و مشاوره» دارد که در قالب تبیین اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام و ارائه راه‌حل‌های اسلامی و اخلاقی برای روابط سالم دانشجویان در فضاهای دانشگاهی و برنامه‌ریزی برای رفع اختلاط‌های غیرضروری در محیط‌های علمی و دانشگاهی و همچنین تدوین متون درسی جهت طرح مباحث مرتبط با نیازها و مقتضیات زندگی مشترک و اصلاح و بازنگری متون مغایر با آن اقدام خواهد کرد.

اجرای طرح براساس راهبردهای نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، اجرای طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) را براساس یکی از راهبردهای نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی، عنوان کرد و افزود: براساس راهبرد پنجم نظام پژوهش و فناوری، «ساماندهی نظام موضوعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و فرآیند راهنمایی کارامد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش» در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی افزود: براساس طرح پایش، تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی موظفند در یک فرآیند یک‌ساله صددرصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را در قالب طرح پایش ارائه دهند.

طهرانچی با اشاره به تغییر ساختار ستادی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ایجاد معاونت‌های موضوعی در ساختار جدید دانشگاه، براساس راهبردها و اقدامات سند دانشگاه اسلامی است که بر این اساس «معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری» با هدف عبور از مرزهای دانش، توسعه کارآفرینی علمی و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، تشکیل شد.

توجه به افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راهبردها و اقدامات تعیین‌شده در نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی، خاطرنشان کرد: براساس این سند؛ تعادل هدفمند در طراحی و برنامه‌ریزی و طرح جامع دانشگاه با تأکید بر بُعد فرهنگی و تربیتی باید مورد توجه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد. رؤسای واحدها و مدیران دانشگاهی باید تلاش کنند، دانشگاهی داشته باشیم تا شادی و نشاط و امید به آینده را برای جوانان زنده کند چرا که دشمنان تلاش دارند نشاط و امید جوانان را مورد هدف قرار دهند و در مقابل آنها تقویت نشاط و ایجاد امید به آینده و ارائه الگوهای مطلوب در دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان و مدیریت زمان جهت بهره‌وری بهینه از سرمایه عمر با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی باید در دستورکار دانشگاهیان قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول