اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

والدین برای حل مشکلات فرزندانشان از مشاوره کمک بگیرند

کارشناس ارشد روان‌شناسی استان مرکزی می‌گوید: پدر و مادر به تنهایی نمی‌توانند تمام مشکلات مربوط به فرزندشان را به تنهایی حل کنند، بلکه باید از مشاوره‌ها و مسوولان مدارس کمک بگیرند.

والدین برای حل مشکلات فرزندانشان از مشاوره کمک بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، دوران بلوغ یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی انسان است، آن چه در این دوران اهمیت دارد، نقش والدین است، اگر والدین آگاهانه و هوشمندانه عمل کنند و جوانان خود را در این دوره حساس یاری برسانند در واقع فرد نوجوان می‌تواند به سلامتی این دوران را طی کند.

والدین باید جوانان خود را حمایت و راهنمایی کنند و دانش و آگاهی‌شان را نسبت به دوران بلوغ بالا ببرند تا شخصیت سالمی از نظر روانی در وجود فرزندشان پرورش پیدا کند و فرد مفیدی برای خود، خانواده و جامعه‌اش باشد.

والدین در دورانی که فرزندشان به بلوغ می‌رسد نقش بسیار ویژه‌ای دارند چرا که اگر آن‌ها در این دوران حساس در کنار فرزندان خود باشند و مانند یک مشاور دلسوز و مهربان، به فرزندشان کمک کنند، در حقیقت آینده فرزندان خود را می‌سازند.

 ارتباط دوستانه و صمیمانه میان اعضای خانواده برقرار کنیم

کارشناس ارشد روان‌شناسی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: والدین باید نسبت به جوانان خود صبر و حوصله بیشتری نشان دهند، واضح است که فرزندان نسل جدید هستند و والدین نسل گذشته و چه بخواهیم و چه نخواهیم اختلافات میان دو نسل همیشه بوده و هست اما آن چه اهمیت دارد شیوه برخورد درست پدر و مادر با این مسائل و اختلافات است.

لیلا جلالی‌ می‌افزاید: در یک خانواده لازم است ارتباط دوستانه و صمیمانه میان اعضای آن برقرار باشد، قطعا یک خانواده از هم گسیخته که والدین با هم رابطه خوبی ندارند، نمی‌تواند کمک حال نوجوانی باشد که دوران پر تلاطم بلوغ را پشت سر می‌گذارد.

وی تصریح می‌کند: برای این که جوانان در یک خانواده دست به اعمال ناشایستی نزنند ارتباط میان افراد خانواده باید حفظ شود وگرنه بعد از این که جوانان و نوجوانان بی‌خبر از والدین به فساد کشیده شدند دیگر کار از کار گذشته است.

به فرزندان اعتماد به نفس بدهیم

کارشناس ارشد روانشناسی استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: باید سنگ بنای یک زندگی سالم را برای فرزندانمان از همان دوران کودکی بگذاریم، اگر فرزندان ما دچار خطا یا اشتباه شدند، سرزنش کردن و یا عصبانی شدن ما هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه باید به آنها آرامش و اطمینان خاطر بدهیم و به آنان یادآور شویم که توان مقابله با مشکلات زندگی را دارند و به آنها اعتماد به نفس بدهیم تا بتوانند بحران‌هایی که با آن روبرو می‌شوند را به سلامت پشت سر بگذارند.

جلالی می‌افزاید: نوجوانان در دوران پر از چالش کنونی دیگر همان کودکان مطیع و آرام دیروز نیستند آنها با بزرگ‌تر شدن خود راه افتاده‌اند تا خود جهان هستی‌شان را بشناسند، آنها درهایی که تاکنون به رویشان بسته بود را می‌گشایند تا همه چیز را کشف کنند، این هنر بزرگ والدین است که در دوران پر چالش کنونی بتوانند فرزندانی خلاق، شجاع، مدیر و مدبر به جامعه تحویل دهند.

وی با بیان اینکه والدین باید بدانند که زندگی در دنیای کنونی آرمیدن در ساحل آرامش نیست و آنها مدام باید فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر بگذارند تا کاملا مستقل شوند و بتوانند روی پای خود بایستند، اظهار می‌کند: در برخورد با مسئله بلوغ، والدین معمولا مضطرب می‌شوند اما جای نگرانی نیست، پدر و مادری که محیط خانه را محیطی امن و پر صفا و صمیمیت می‌کنند برای فرزندان خود این فرصت را فراهم می‌کنند که مسائل و مشکلاتشان را به آسانی و در محیط خانه حل و فصل کنند، اگر در محیط خانه با همسر خود مهربان و صمیمی باشیم فرزندان ما قادر خواهند بود بدون هیچ گره‌ای مشکلاتشان را با ما در میان بگذارند.

همیشه رفتار خوب فرزندان را تشویق کنیم

کارشناس ارشد روانشناسی استان مرکزی می‌گوید: یکی از کارهایی که والدین باید نسبت به فرزندان خود انجام دهند این است که همیشه رفتار خوب فرزندان خود را تشویق کنند و رفتارهای بد آنها را بدون قضاوت شخصی، تحلیل کنند، تا آن‌ها هرگز مشکلاتشان را از ما مخفی نکنند.

جلالی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر تفاوت نگذاشتن میان فرزندان است، همه فرزندان را باید به یک چشم نگاه کرد، هر کدام از فرزندان توانایی‌ها و استعداد و ویژگی‌های خاص خود را دارند، ممکن است فرزندان ما در یک زمینه‌ای ضعیف اما در زمینه‌ای دیگر قوی باشند، شناخت درست وضع روحی و احساسات هر یک از فرزندان امری مهم و حتمی برای پدر و مادر است.  

وی تصریح می‌کند: هر چه فرزندان بیشتر به سمت مستقل شدن پیش می‌روند دوست دارند ساعاتی برای تنهایی و خلوت خود داشته باشند، اگر دائما به فرزندتان بگویید این کار را بکن و این کار را نکن او اعتمادش را به شما کاملا از دست می‌دهد زیرا می‌داند شما به او اعتماد ندارید، وقتی فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود به انجام فعالیت‌های اجتماعی علاقه مند می‌شود.

 به فرزندان خود بیاموزیم دنیا پر از آدم‌های گوناگون است

کارشناس ارشد روان‌شناسی استان مرکزی اضافه می‌کند: نوجوان‌ها به فعالیت‌های اجتماعی توجه نشان می‌دهند، توجه به فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های دسته جمعی نیز در دوره نوجوانی اتفاق می‌افتد، بنابراین اجازه دهید فرزندتان با همسالان خود ورزش مورد علاقه‌اش را ادامه دهد. 

جلالی‌ بیان می‌کند: در دوران نوجوانی فرزندان تلاش می‌کنند دوست صمیمی که همراه آنها باشد برای خودشان پیدا کنند، نوجوان‌ها معمولا فردی را به عنوان قهرمان در ذهن خود پرورش می‌دهند، در واقع نوجوان‌ها می‌خواهند با تقلید از دیگران ادای بزرگترها را در بیاورند، به فرزندان خود بیاموزید دنیا پر از آدم‌های گوناگون است تا او یکسره به فرد خاصی توجه نشان ندهد، والدین باید الگوهای متعدد به او معرفی کنند.

وی می‌گوید: یکی از دلهره‌های اصلی که به فرزندان وارد می‌شود، دلهره ورود به دانشگاه است، به فرزندانتان فرصت لازم را بدهید تا بسیاری از استعدادها و علایقش را خودش کشف کند و بدون اعمال هیچ گونه فشاری به او به درس و تحصیل‌اش توجه نشان دهید.

 برای موفق شدن فرزندان به آنها فشار وارد نکنیم

کارشناس ارشد روانشناسی استان مرکزی بیان می‌کند: به فرزندانتان برای موفق شدن فشار وارد نکنید. اگر تلاش‌های او در سال‌های گذشته خوب یا قابل قبول بوده دوباره هم می‌تواند موفق باشد هر چند برای دوره ای از درس عقب بیفتد، اگر چنین به نظر می‌رسد که فرزند شما در انجام درس و تکالیفش دچار مشکل جدی شده باید با مسوولین مدرسه صحبت کنید، روشن است که والدین باید با اولیای مدرسه ارتباط برقرار کنند تا هنگام بروز مشکل با معلمین مدرسه مشورت کنند، آن چه که مهم است این است که پدر و مادر به تنهایی نمی‌توانند تمام مشکلات مربوط به فرزندشان را به تنهایی حل کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول