اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

11 هزار کارگر ساختمانی استان در صف انتظار بیمه شدن

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تاکنون 65 هزار کارگر ساختمانی در خراسان رضوی بیمه تأمین اجتماعی شدند و 11 هزار نفر در سامانه به‌عنوان متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از تائید انجمن صنفی مربوطه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

11 هزار کارگر ساختمانی استان در صف انتظار بیمه شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد سنجری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته کارآفرینی که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، کارآفرینی را موتور توسعه اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: این موتور توسعه، نقش کلیدی در کاهش بیکاری دارد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع که نیاز امروز کشور کارآفرینی است، افزود: امروز به‌جایی رسیده‌ایم که فرصت ایجاد شغل برای افراد در بدنه دولت وجود ندارد و طبق هدف‌گذاری وزارت تعاون می‌بایست تا سال 1400، 15 درصد کاهش نیروی انسانی داشته باشد.

وی توسعه کارآفرینی در خراسان رضوی را امری ضروری خواند و ابراز کرد: بر اساس آنچه مرکز آمار منتشر کرده است در تابستان سال جاری نرخ بیکاری در استان حدود 9 درصد بود که این آمار نسبت به سال گذشته حدود 2 درصد و نسبت به میانگین کشوری حدود 1.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سنجری نرخ مشارکت اقتصادی در استان را 47.7 درصد دانست و خاطرنشان کرد: این آمار نسبت به میانگین کشوری 2.5 درصد و نسبت به سال گذشته 5.3 درصد بالاتر است.

بخش خدمات دارای بیشترین نرخ ایجادکننده اشتغال در کشور

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی سهم عمده اشتغال در بخش‌های کشاورزی 20 درصد، صنعت 32.5 درصد و در بخش خدمات را 47.5 درصد دانست.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار پایش در بهار 98، شاخص استان در محیط کسب‌وکار 6.10 درصد بود که نسبت به فصل قبل 1.13 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 64 صدم درصد بهبود را نشان می‌دهد.

سنجری غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات و بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را عمده عوامل مخل کسب‌وکار در خراسان رضوی برشمرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی و اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی را بخشی از برنامه‌های استان در حوزه کسب‌وکار در سال جاری خواند.

تعهد استان ایجاد 78 هزار نفر اشتغال در سال جاری

وی ضمن بیان این موضوع که وضعیت تعهد ایجاد اشتغال در خراسان رضوی برای سال جاری بیش از 78 هزار نفر است، گفت: تاکنون ایجاد اشتغال برای بیش از 48 هزار نفر از این تعداد محقق شده که این نشان از تحقق 62 درصدی آمار مربوطه دارد.

سنجری ضمن بیان این موضوع که از ابتدای سال تاکنون 3 هزار و 59 نفر در طرح‌های مهارت آموزش در خراسان رضوی شرکت کردند، ابراز کرد: از این تعداد  یک هزار و 46 نفر در واحدهای پذیرنده مشغول به کار شدند و این یعنی 30 درصد افرادی که مهارت آموختند، مشغول به کار شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به عملکرد مشوق‌های بیمه کارآفرینی در استان اشاره و تصریح کرد: طبق آنچه دولت متعهد شده، هر کارآفرینی که اقدام به استخدام کارگر و فارغ‌التحصیل جدید دانشگاهی کند تا دو سال دولت حق بیمه‌ای که متعلق به کارفرماست را می‌پردازند که در یک سال گذشته در خراسان رضوی 382 نفر مشغول به کار شدند که 105 نفر از این تعداد مربوط به سال جاری است.

کاهش اعتبار ایجاد مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته

وی در بخش دیگری از سخنان خود میزان اعتبار ایجاد مشاغل خانگی را 10 میلیارد و 800 میلیون تومان در سال جاری خواند و بیان کرد: علت کاهش این مقدار نسبت به سال گذشته قدری کاهش‌یافته که علت آن اختصاص دادن منابع قرض‌الحسنه دولت به ازدواج جوانان بوده است.

سنجری گفت: پیش‌بینی‌شده در هفته کارآفرینی 130 برنامه در سطح خراسان رضوی ازجمله برنامه‌های مشاوره تخصصی و استارت آپ برگزار شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص برگزاری این استارت آپ‌ها تصریح کرد: در این جلسات شرکت‌کنندگان حدود 52 ساعت آموزش می‌بینند و هدف صرفاً این نیست که بر روی یک ایده سرمایه‌گذاری صورت گیرد، بلکه تهیه یک مدل کسب‌وکار است.

وی ادامه داد: در هر شتاب‌دهنده دو تا سه مجموعه شرکت‌کننده استارت آپی جذب می‌شود به‌طور مثال در سال جاری چندین استارت آپ برگزار شد که در استارت آپ اسباب‌بازی دو ایده به مرحله تجاری‌سازی و در علم و هنر هشت ایده به مرحله تولید رسید.

11 هزار کارگر ساختمانی استان در صف انتظار بیمه شدن

سنجری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد تعداد کارگران ساختمانی که در صف انتظار بیمه تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: تاکنون 65 هزار کارگر ساختمانی در خراسان رضوی بیمه تأمین اجتماعی شدند و 11 هزار نفر در سامانه به‌عنوان متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از تائید انجمن صنفی مربوطه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

تخلف سازمان تأمین اجتماعی در بیمه نکردن کارگران ساختمانی

در ادامه این نشست عضو انجمن صادرکنندگان و کارآفرینان خراسان رضوی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی و تخلف تأمین اجتماعی در این رابطه خاطرنشان کرد: اشکال اساسی در این رابطه در قانون و در مجلس ماست، چراکه در دوره‌ای خواسته شد که هر فردی در هرکجا که پروانه دریافت می‌کند باید 15 درصد وجه پرداختی در خصوص پروانه را به‌حساب تأمین اجتماعی واریز تا این سازمان تمام کارگران را بیمه کند.

محمدحسین روشنک اضافه کرد: اما متأسفانه تأمین اجتماعی نه‌تنها بیمه نکرد که مدعی شد باید کارفرما علاوه بر این 15 درصد، 7.8 درصد دیگر به سازمان بدهد تا این‌گونه کارگران بیمه شوند.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول