اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار چین به آمریکا؛ «استقلال تایوان را تحمل نخواهیم کرد»

وزیر دفاع چین در دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست بانکوک، درباره اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن در دریای چین جنوبی هشدار داد و اعلام کرد، پکن استقلال تایوان را تحمل نخواهد کرد.

هشدار چین به آمریکا؛ «استقلال تایوان را تحمل نخواهیم کرد»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«وِی فِنگ» وزیر دفاع چین در یک دیدار پشت درهای بسته با همتای آمریکایی خود در تایلند، درباره  دریای چین جنوبی، فروش تسلیحات به تایوان و تلاش‌ها برای جدایی تایوان از چین، به واشنگتن هشداری جدی داده است.

 آنطور که رسانه‌‎ها از قبیل «رویترز» و «اسپوتنیک» خبر دادند، «وو کی‌آن» سخنگوی وزارت دفاع چین بیانیه‌ای درباره دیدار دوجانبه امروز دوشنبه وِی فِنگ و «مارک اسپر» وزرای دفاع چین و آمریکا در حاشیه نشست تایلند منتشر کرد.

به گفته آقای وو، وزیر دفاع چین در این دیدار با هشدار درباره اقدامات ضد چینی آمریکا از واشنگتن خواست، «به قدرت‌نمایی در دریای چین جنوبی پایان دهد و سبب افزایش تنش‌ها در دریای چین جنوبی و تحریک تنش‌های بیشتر نشود».

طبق این روایت، وی فنگ در دیدار با مارک اسپر درباره تایوان هم صحبت کرد و ضمن انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال این منطقه، خواستار اجتناب از هر گونه تلاش برای جدایی تایوان از سرزمین مادری چین شد.

وی فنگ در دیدار با مارک اسپر موضع چین را در قبال تایوان به او گوشزد کرده و این را اعلام کرده که پکن هر گونه اقدام برای استقلال تایوان را تحمل نخواهد کرد.

وزیر دفاع چین همچنین بار دیگر مخالفت این کشور با تماس‌های رسمی یا نظامی آمریکا با تایوان و فروش تسلیحات را تکرار کرده است.


وِی فِنگ و مارک اسپر وزرای دفاع چین و آمریکا

 

به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، «طرف چینی از طرف آمریکایی خواسته که به دقت مسائل مرتبط با تایوان را مدیریت کند و تردیدهای تازه به مسائل تنگه (تایوان) اضافه نکند».

در جریان حضور هیات عالی رتبه نظامی چین در بانکوک، یک خبرنگار از سخنگوی وزارت دفاع چین درباره انتظارات و خواسته‌های پکن از واشنگتن درباره عبور و مرور کشتی‌های آمریکایی در دریای چین جنوبی سوال کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین در پاسخ گفت: «ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که مداخله در دریای چین جنوبی را متوقف کند و از اقدامات تحریک‌آمیز در دریای چین جنوبی دست بردارد».

دیدار و رایزنی وزرای دفاع چین و آمریکا در تایلند یک روز بعد از انتشار خبری عبور ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان از یک سو و اعلام گزینه رئیس‌جمهور تایوان برای منصب معاونت ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو انجام شده است.

«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان که از مخالفان سرسخت چین محسوب می‌شود، برای انتخابات ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ دی ماه ۱۳۹۸) ریاست جمهوری تایوان «ویلیام لای» هم حزبی و رقیب سابق خود را به عنوان گزینه معاونت ریاست جمهوری تایوان انتخاب کرد؛ کسی که درخواست سال گذشته او برای استقلال رسمی تایوان، سبب عصبانیت شدید پکن شد و یکی از روزنامه‌های مطرح چین، دستگیری او را خواستار شده بود.

بنا بر گزارش رویترز، دولت چین پیش از این هشدار داده که در صورت حرکت تایوان به سمت استقلال، پکن به تایوان حمله خواهد کرد.

پیش از این، وزیر دفاع چین در سخنرانی ماه گذشته خود در پکن در هشداری جدی به اقدامات برخی بازیگران و کشورهای خارجی برای ممانعت از اتحاد مجدد تایوان و چین اعلام کرد، «اقدامات جدایی‌طلبان، محکوم به شکست است».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و تحرکات آمریکا در تنگه تایوان و مواضع واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. 

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول