اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت را اجرا نکرد

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی بحث اصلاح الگوی کشت را اجرا نکرد و از این رو کشاورزان با مشکلات عدیده مواجه هستند.

وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت را اجرا نکرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) خانه ملت، در جریان سؤال از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی که به صورت غیراستاندارد آب مصرف می‌کنند، اظهار داشت: ما در برنامه ششم توسعه دولت را موظف کردیم که تا پایان اجرای برنامه طرح الگوی کشت را برای کشاورزان اجرا کند.

وی افزود: البته در این برنامه وزارت نیرو را هم موظف کردیم که تخصیص آب را متناسب با طرح الگوی کشت قرار دهد اما ما می‌بینیم که کشاورز همین‌طور به حال خود مانده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از اینکه وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت را اجرا نکرد، گفت: آقای حجتی! متأسفانه شما اقدامات کافی را در این خصوص انجام ندادید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس، مردم و کشاورزان گفت: تا زمانی که برنامه محور نباشیم وضعیت‌مان در این حوزه همین است که تاکنون بوده است.

آزادیخواه همچنین خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نیز عنوان کرد: امروز در حوزه کشاورزی چقدر آینده‌نگر هستیم؟ در متن برنامه ششم توسعه دولت باید در حوزه گندم، جو، حبوبات، کلزا و بسیاری از اقلام کشاورزی اقدامات لازم را انجام می‌داد و به خودکفایی می‌رسید اما همین امروز که من با شما صحبت می‌کنم واردکننده برنج هستیم. 

نماینده مردم ملایر در مجلس با تأکید بر اینکه محصولات استراتژیک کشاورزی با مشکلات جدی مواجه هستند گفت: امسال کشاورزان نتوانستند هندوانه‌های خود را بفروشند متأسفانه صادرات هم که نکردیم هیچ واردکننده هم هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: ما باید در قضاوت عادلانه عمل کنیم با توجه به اینکه امروز لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها بررسی شد بر اساس این لایحه 35 درصد از آمار ما روستانشین هستند، هر چند که وزارت کشور روستاهای بزرگ که کشاورزی آنها رونق داشته را به شهر تبدیل کرده اما شهرداری ندارند و این شهرها را جزو روستا حساب نکرده و ما به آن نقد داریم اما عمده شغل روستاییانی ا کشاورزی است یا دامداری.

نماینده مردم ملایر در مجلس یادآور شد: اگر دولت قانون برنامه را اجرا نکند آن 35 درصد جوانان روستایی را رسماً نابود کردیم.

آزادیخواه یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با حاشیه‌نشینی شهرها را رونق در کشاورزی دانست و گفت: آقای حجتی! شاید بگویید از منِ حجتی چنین کاری برنمی‌آید و یا اختیار ندارم. می‌دانم؛ اما شما عضو هیأت وزیران هستید لذا باید به رئیس جمهور و همکارانتان این اطلاعات داده شود که اگر رونق می‌خواهید باید به وزارت کشاورزی اختیارات لازم را بدهید. 

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان برای آبیاری نوین خود اقدام کرده‌اند اما متأسفانه یک سال است که در صف هستند آیا این سزاوار است؟

نماینده مردم ملایر در مجلس در بخش پایانی سخنانش با اشاره به استفاده سالانه 500 هزار هکتار از اراضی نوین با استفاده از آبیاری نوین، گفت: این درست نیست، بسیاری از جوانان ما با ایجاد گلخانه کشاورزی کار خود را پیش می‌برند.

آزادیخواه در خاتمه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما باید اجرای الگوی کشت را با تأکید بر محصولات راهبردی انجام دهید بنابراین اگر می‌خواهید کارتان انجام شود باید از جمعیت کشاورزان کمک بگیرید همچنین کشاورزان را با آموزش کشت کم‌آب یاری کنید تا آنها نیز کمک‌کننده باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول