اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

وزارت دفاع زیرساخت‌های دفاعی کشور را تقویت کرد

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تلاش است تا با اجرای اصول و مبانی مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل علاوه بر تقویت ساختارهای دفاعی و ایجاد مصونیت در برابر تهدیدها باعث افتخارآفرینی کشور باشد.

وزارت دفاع زیرساخت‌های دفاعی کشور را تقویت کرد

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، علی‌اکبر سلیمانی معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع در دومین همایش ملی حفاظت از زیرساخت حیاتی در دانشکده هنر و معماری پردیس دانشگاه مازندران در بابلسر اظهار داشت: آمریکا در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریسم حضور خود را در منطقه غرب آسیا پر‌رنگ‌تر کرده‌ و حمله نظامی به افغانستان و عراق و ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای منطقه و حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی گواه بر این امر است.

وی افزود: شکل‌گیری گروه تکفیری صهیونیستی مانند داعش که همواره مورد حمایت کشورهایی مانند آمریکا و کشورهای وابسته در منطقه بوده است تهدید منطقه را جدی‌تر کرده است.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: این گروه‌ها در بعضی کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه موجب ویرانی شهرها و روستاها و تلفات انسانی و تخریب زیرساخت‌ها شده است.

وی با اشاره به اهمیت وضرورت توجه هر چه بیشتر به زیر ساخت های حیاتی و حساس گفت: بدون توجه به زیر ساخت های حیاتی و حساس تقریباً تمام فعالیت های ، فرهنگی ، اجتماعی، مالی، اقتصادی و حتی سیاسی، دفاعی و امنیتی کشورها متوقف و یا دچار وقفه می شود و بر این اساس برخورداری از زیر ساخت های قوی و توأم با توزیع مناسب در گستره کشور، نقش اساسی در پیشرفت، افزایش رفاه اجتماعی، ارتقای توان دفاعی و امنیتی دارد.

سلیمانی تصریح کرد: حوادث طبیعی در کشور ما و حوادثی نظیر چند روز اخیر سبب شده تا ما با توجه به این تهدیدات در منطقه و در کشورهای همسایه لزوم توجه به ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری مناطق جمعیتی و زیرساخت حیاتی و مهم کشور را ضرورت بدانیم.

وی افزود: پدافند غیر‌عامل به عنوان یک راهبرد کلیدی تا حدود زیادی می‌تواند میزان آسیب‌پذیری را کاهش داده و بازدارندگی در برابر تهدیدات را افزایش دهد، در این بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تلاش است تا با اجرای اصول و مبانی مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل علاوه بر تقویت ساختارهای دفاعی و ایجاد مصونیت در برابر تهدیدها باعث افتخارآفرینی کشور باشد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع ادامه داد: در تعریف پدافند غیر عامل باید بر افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن تاکید کرد.

سلیمانی با بیان اینکه پدافند غیرعامل نقش مهمی در تامین امنیت پایدار در کشور دارد گفت: وجود زیرساخت مقاوم در برابر تهدیدات ستون فقرات کشور بوده و اختلال در عملکرد آنها می‌تواند پیامدهای ناخوشایند گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

وی با این پرسش که نقش نیروهای مسلح در حفاظت از زیرساخت حیاتی چیست و چگونه می‌تواند از طریق مدیریت صحیح وظایف کلیدی در شرایط مهم را ایفا کند گفت: شناسایی زیرساخت های حیاتی در اختیار نیروهای مسلح از صنایع دفاعی تا زیرساخت پشتیبانی، تعیین نقش نیروهای مسلح در حفاظت از زیرساخت حیاتی دولتی و خصوصی براساس ارتباطات ذیل زیرساختی، تعیین و دسته بندی عملیات حفاظتی نیروهای مسلح برای حفظ کارکرد زیرساخت حیاتی عمومی، شناخت اثرات اختلال در زیرساخت حیاتی در حین عملکرد زیرساخت دفاعی، تدوین نقش نیروهای مسلح و امکانات در اختیار آنها برای بازگرداندن عملکرد زیرساخت حیاتی بعد از بحران و مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات و فناوری نیروهای مسلح در راستای شناسایی و هشداردهی بحران در زیرساخت حیاتی نقش مهمی در اجرای صحیح ماموریت نیروی مسلح در زمان بحران دارد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع تصریح کرد: زیرساخت حیاتی گسترده بوده و از اجزای پیشرفته تشکیل شده و اقدامات یک جانبه برای مقابله کافی نیست و تدوین ساختار عملیاتی نقش مهمی در حفاظت از زیرساخت حیاتی دارد.‌

وی عواملی همچون طبقه بندی زیر ساختها، شناخت تهدیدات، آسیب پذیریها و الزامات ایمنی و امنیتی، توجه به الزامات ایمنی و امنیتی در طراحی وا جرا، تهیه دستورالعملهای ایمنی و امنیتی (پیشگیری) و توجه به آنها، بومی سازی سامانه ها و قطعات زیر ساختها، پیش بینی جایگزین ها و در نهایت پیش بینی ترمیم در حداقل زمان و با حداقل هزینه را از مهمترین الزامات حفاظت و مراقب از زیر ساخت ها عنوان کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول