اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امیدواریم در طول عمر باقی‌مانده دولت کشف‌رود سامان بگیرد

معاون رئیس جمهور گفت: امیدواریم که در طول دو سال عمر باقی‌مانده دولت کشف‌رود سامان بگیرد و ضوابط محیط زیستی که در آنجا زیر پا گذاشته شده است، پیشگیری شود.

امیدواریم در طول عمر باقی‌مانده دولت کشف‌رود سامان بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عیسی کلانتری عصر امروز در کارگروه احیای کشف‌رود که در محل ساختمان شهید باهنر استانداری مشهدبرگزار شد، اظهار کرد: اگر در زمان استانداری رزم حسینی کشف‌رود به زندگی برنگردد دیگر هیچگاه این اتفاق میسر نمی‌شود، ما با کارنامه رزم حسینی که در چهار سال به انداره چهل سال برای آب کرمان کار کرد، آشنا هستیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مشابه کشف‌رود، رودی را در جنوب تهران شاه‌عبدالعظیم داشتیم، به حجم بالای فاضلاب و فلزات سنگین آن اشاره کرد و  افزود: اما همچنان  متأسفانه بعد 30 سال مسئله فاضلاب جنوب تهران حل نشده است، در حالی‌که ۷۰ درصد سبزیجات تهران از آنجا تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در طول دو سال عمر باقی‌مانده دولت کشف‌رود سامان بگیرد و ضوابط محیط زیستی که در آنجا زیر پا گذاشته شده است، پیشگیری شود.

کلانتری با بیان اینکه اگر مسائل زیست محیطی رعایت و پیشگیری‌ها انجام نشود باید هزینه‌ای چند برابر بیشتر برای درمان دهیم، اظهار کرد: امروز دادستان مشهد دستور توقف کارخانه‌های تولید چرم چرمشهر را به‌خاطر بیکار نشدن چند نفر از کار نمی‌دهند، اما از بعد قانون و سلامت مردم یک ساعت هم نباید در کارخانه چرمشهر کار کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: وقتی قوانین اجرا نشود، ارزیابی زیست محیطی نیز انجام نمی‌دهیم و پروژه عمرانی اجرا می‌کنیم بعد از گذشت مدتی مشکلات تحمیل می‌شود و آن موقع به فکر چاره می‌افتیم، حفظ محیط زیست را شوخی تلقی می‌کنیم، این حقوق مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز بر مبنای قانون آبی زندگی می‌کنیم که مربوطـ به چند دهه گذشته است که کشور ما مشکل آبی نداشت، اکنون همان قانون بعد چند دهه اجرا می‌شود در حالی که کاهش 20 درصدی بارندگی را داشتیم.

کلانتری با تاکید بر اینکه آب یک مسئله فرابخشی است، عنوان کرد: یکسری قوانین امروز کارایی خود را از دست داده است، در اصفهان بر مبنای قانون شیخ بهایی می‌خواهند زاینده‌رود را مدیریت کنند، پس یکسری از قوانین ما در حوزه محیط‌زیست باید تجدیدنظر شوند و از همه مهم‌تر اینکه از سیاسی‌نگری در مسائل زیست محیطی باید خارج شویم، زیرا پیامد سهل‌انگاری در این مقوله این می‌شود که باید با این معلول‌ها مبارزه کنیم.

معاون رئیس جمهور با خواهش از استاندار خراسان رضوی مبنی نگارش و ارسال نامه‌ای در زمینه مشکلات کشف‌رود برای رئیس جمهور تاکید کرد: موضوع کشف‌رود را پیگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: امروز کشور ما با مصیبت محیط زیست روبه‌رو است، شهرهای شمال کشور در زیر زباله در حال مدفون شدن هستند و در جنوب ایران و در زابل نیز شاهد مشکلات زیست محیطی دیگر هستیم.

کلانتری از استاندار خراسان رضوی تقاضا کرد در طرح‌های توسعه استان به موازات مطالعه مسائل زیست محیطی نیز دیده شود و مسئله بعدی اینکه با کسانی که زندگی مردم را به‌شوخی می‌گیرند برخورد شود تا به‌بهای چند متر تولید چرم اضافی سلامت و زندگی مردم به خطر نیفتد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بازرسان ما کوتاهی می‌کنند حتما برخورد کنید، شما حقوق مردم را استیفا می‌کنید، اجازه ندهیم به بهانه تولید اقتصادی زندگی و سلامت مردم را زیرسؤال برود.

وی به برنامه‌های این سازمان برای سیلاب‌های در پیش رو اشاره کرد و گفت: در بودجه سال جاری ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای طرح‌های آبخیزداری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل آب‌های جاری و سیلاب قرار گرفته است.

کلانتری با بیان اینکه مردم نیز باید موارد و نکات زیست محیطی را رعایت کنند، تصریح کرد: بستر و حریم رودخانه‌ها باید پاکسازی شود، رودخانه‌های ما متأسفانه به‌خاطر سال‌های خشکسالی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند از همین رو باید پاکسازی انجام شود و طرح‌های آبخیزداری نیز در بالادست اتفاق بیفتد، در مناطقی نیز سد ساخته شود.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول