اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اما و اگرهای خداحافظی بخاری غیراستاندارد از مدارس

427 مدرسه با 2 هزار و 424 کلاس درس مازندران از بخاری‌های گازی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که برای تبدیل بخاری‌های گازی مدارس به شوفاژ و پکیج به 53 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اینها اظهارات مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران است که این امیداوری را داده تا زمستان پیش رو هیچ کلاس درسی از بخاری نفتی گرمایشی استفاده نخواهند کرد.

اما و اگرهای خداحافظی بخاری غیراستاندارد از مدارس

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی|چند سالی است که بساط بخاری نفتی از مدارس شهری برچیده و بخاری نفتی برای همه خاطره شده و روزهای پر استرس، داشتن بخاری نفتی را از یاد رفته و بچه‌های امروزی در شهر حتی نمی‌دانند بخاری نفتی چیست؟

دیگر دغدغه این روزهای خانواده شهری داشتن گاز نیست و داشتن این امکانات را جزیی از ارکان اصلی یک مدرسه می‌دانند و دیگر به دنبال مدرسه‌ای با امکانات عالی هستند.

با نگاهی به اطراف‌مان در همین حوالی و حتی در همین روزها در روستاها مدارسی هستند که سوخت اصلی آنها گازوئیل و نفت است و هنوز هستند دانش‌آموزانی که استرس این بخاری‌ها را دارند و مدرسه آنها ایمن نیست، مدیر و دانش‌آموزان باید استرس هر روز بخاری نفتی  را داشته باشند.

 

با نگاهی به اطراف‌مان در همین حوالی و حتی در همین روزها در روستاها مدارسی هستند که سوخت اصلی آنها گازوئیل و نفت است و هنوز هستند دانش‌آموزانی که استرس این بخاری‌ها را دارند و مدرسه آنها ایمن نیست، مدیر و دانش‌آموزان باید استرس هر روز بخاری نفتی  را داشته باشند.

 

در کنار تمام تبعیض‌های شهری و روستایی، خبر خوب در این روزها اینکه برخی از روستاهای مازندران در تب و تاب گازکشی شدن مدارس‌شان هستند و دانش‌آموزان در روستاها خوشحالی داشتن بخاری گازی را به انتظار نشستند و بخاری‌های نفتی در مدارس نفس‌های آخر را سپری می‌کند.

اما چیزی که مرا برای نوشتن این گزارش ترغیب کرده است وعده‌های داده شده آقای مدیرکل است که پیگیر این وعده‌ها شدم.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران در 5 مرداد به خبرنگار فارس گفت که بخاری نفتی در مناطقی که گاز رفته تا مهرماه جمع‌آوری می‌شود و اینکه 131 مدرسه با 373 کلاس در مناطق روستایی دودانگه، چهاردانگه و بندپی که گازدار شدند؛ شرایط جمع‌آوری بخاری نفتی را دارند.

همچنین در شهریورماه نیز در مصاحبه‌ای با صداوسیما عنوان شد که 130 مدرسه مازندران برای تامین بخاری شناسایی شدند و بخاری نفتی 10 هزار کلاس درس امسال در استان جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در این مصاحبه گفته بود؛ که بخاری نفتی تا قبل از فصل سرما در مناطقی که گازرسانی شده باید حذف شود و اینکه 12 هزار کلاس درس نیز تاکنون در مناطق دورافتاده به بخاری نفتی تجهیز و تمهیدات لازم برای گازرسانی نقطه به نقطه در این مناطق و تجهیز کلاس ‌ها به سیستم‌های گرمایشی رادیاتوری اندیشیده شده است.

 

و باز هم آقای مدیرکل در 9 آبان در مصاحبه‌ دیگری اظهار کرده بود؛ 130 کلاس درس در مناطقی که از نعمت گاز بی‌بهره هستند تا 15 آبان با اعتبار 45 میلیارد ریال استانداردسازی می‌شوند و بخاری نفتی از این کلاس‌ها حذف می‌شود  و طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در مازندران از سال 1392 آغاز شده و در این طرح 10 هزا کلاس در سیستم گرمایشی آنها استانداردسازی شد.

همچنین در ادامه گفته شد؛ زمستان پیش رو هیچ کلاس درسی از بخاری نفتی گرمایشی استفاده نخواهند کرد و در صورتی‌که هنوز گازرسانی صورت نگرفته باشد سامانه‎‌های گرمایشی استاندارد جایگزین خواهد شد و هیچ مدرسه‌ای از بخاری نفتی استفاده نخواهد کرد.

در رابطه با مصاحبه‌های آقای مدیرکل پیگیر آخرین وضعیت سیستم گرمایشی مدارس شدیم که در گفت‌وگوی زیر با هم می‌خوانیم؛

 

قربانعلی شیرزاد مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با بیان اینکه طرح جمع‌آوری بخاری نفتی طرحی کشوری است، اظهار کرد: جایگزینی بخاری نفتی جزو برنامه‌های رئیس توسعه و تجهیز مدارس کشور بود که در جاهایی که زیرساخت و علمک گاز وجود دارد؛ مدرسه‌‌ای نباید در شروع فصل سرما از بخاری نفتی استفاده کنند و سیستم‌های دیگر از جمله بخاری هرمتیک یا شوفاژ جایگزین بخاری نفتی شود.

وی با بیان اینکه سیستم جایگزین بخاری نفتی در استان‌های مختلف متفاوت است، افزود: در استان مازندران با توجه نگهداری مدارس روستایی،کم بودن تعداد کلاس‌ها، تعداد دانش‌آموزان و سیستم جایگزین بخاری نفتی بخاری گازی هرمتیک است.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران گفت: مدارسی در بخش‌های دودانگه، چهاردانگه، هزارجریب نکا و بهشهر و در تعدادی مدرسه در غرب استان شهرستان‌های تنکابن و چالوس که بخاری آنها نفتی است اما در این مناطق علمکگاز نصب شده است.

در بعضی از روستاها مانند بندپی‌غربی و شرقی بابل شبکه اصلی گاز رفته اما در روستاها علمک گاز نیست و ما نتوانستیم بخاری را در این مناطق جایگزین کنیم.

 

شیرزاد خاطرنشان کرد: در بعضی از روستاها مانند بندپی‌غربی و شرقی بابل شبکه اصلی گاز رفته اما در روستاها علمک گاز نیست و ما نتوانستیم بخاری را در این مناطق جایگزین کنیم.

 

این مسؤول با بیان اینکه 113 مدرسه با 307 کلاس درس به 531 بخاری نیاز داشت، تصریح کرد: 39 مدرسه با 144 کلاس درس کاملا کار گازکشی مدرسه آنها انجام شده و سیستم گرمایشی آنها راه افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: 74 مدرسه با 163 کلاس درس فرایند تایید گاز توسط نظام مهندسی مانده است که از 25 آبان تا 5 روز آینده این تعداد کلاس درس بخاری‌های هرمتیک جایگزین بخاری نفتی می‌شود.

 72 مدرسه با 173 کلاس درس در مازندران تاکنون گاز به این روستاها نرفت و در این مدارس از بخاری نفتی استفاده می‌شود

 

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران با بیان اینکه 72 مدرسه با 173 کلاس درس در استان مازندران تاکنون گاز به این روستاها نرفته  است، تاکید کرد: در این مدارس از بخاری نفتی استفاده می‌شود و در منطقه بلده و روستای آبگرم لاریجان به دلیل اینکه گاز نرفته است از بخاری نفتی استفاده می‌شود.

427 مدرسه با 2 هزار و 424 کلاس درس از بخاری‌های گازی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که برای تبدیل بخاری‌های گازی مدارس به شوفاژ و پکیج به 53 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اعلام اینکه در روستاهایی که زیرساخت گازرسانی آنها آماده نیست همچنان از بخاری نفتی استفاده می‌کنند در صورتی که با گازرسانی به این مدارس روستایی به 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطر نشان کرد: 427 مدرسه با 2 هزار و 424 کلاس درس از بخاری‌های گازی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که برای تبدیل بخاری‌های گازی مدارس به شوفاژ و پکیج به 53 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

*روشن شدن بخاری در برخی مدارس منتظر تأییده نظام مهندسی دارد

شیرزاد افزود: تا آخر آبان‌ماه در روستاهایی که علمک گاز رفته است باید بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شود و طبق وعده اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس تا 15 آبان لوله‌کشی گاز در مدارس انجام و بخاری‌ها  در این مدارس نصب شد و منتظر مهر تایید نظام مهندسی هستیم.

این روزها هوا سرد شده اما بخاری گازی در برخی از مدارس  روشن نشد و همچنان بعضی از مدارس از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و منتظر تایید نظام مهندسی هستند

 

وی با اعلام اینکه این روزها هوا سرد شده اما بخاری گازی روشن نشده است و همچنان بعضی از مدارس از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و منتظر تایید نظام مهندسی هستند، بیان کرد: بخاری گازی استاندارد است اما ایمن نیست و ممکن است لوله آن یا شیلنگ گاز پاره شود، بخاری‎‌های هرمتیک ایمن هستند و اکسیژن کلاس را مصرف نمی‌کنند و لوله مستقیم ندارد و کاملا هوشمند است.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران با اشاره به اینکه در سال 98 میزان تعهد خیران به این اداره کل 35 میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته 77 درصد رشد داشته است، خاطر نشان کرد: نزدیک به 18 هزار و 700 کلاس درس داریم که 68 درصد کلاس‌های درس استان دارای استحکام نسبی و 18 درصد کلاس‌های استان تخریبی هستند و ۱۴ درصد نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

امیدواریم که خبر زمستان پیش رو هیچ کلاس درسی از بخاری نفتی گرمایشی استفاده نخواهند کرد؛ برای استان ما محقق شود.

انتهای پیام/86051/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول