اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بی‌رونقی کتابخانه‌ها/ وقتی شبکه‌های اجتماعی جای کتاب را می‌گیرد

بی‌رونقی کتابخانه‌ها امروز دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، گسترش فضای مجازی بوده و امروز شبکه‌های اجتماعی جای کتاب را در بسیاری از بخش‌ها گرفته است.

بی‌رونقی کتابخانه‌ها/ وقتی شبکه‌های اجتماعی جای کتاب را می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، فرهنگ کتابخوانی هر روز بیش از قبل در جامعه ایرانی رنگ می‌بازد و بدون تردید، یکی از دلایل اصلی آن نیز روی آوردن خانواده‌ها به فضای مجازی و بی‌توجهی به کتاب به علت گذران وقت در شبکه‌های مجازی است.

جاذبه‌های فضای مجازی امروز میلیون‌ها نفر را در کشورمان درگیر خود ساخته است و از این‌رو، باید در فضای کتاب‌خوانی هم تقویت این جاذبه‌ها به شکلی دیگر اتفاق بیفتد.

بهره‌گیری هم‌زمان از فرهنگ و مذهب راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی است و باید در عرصه کتابخوانی به این هدف دست یافت.

غرق شدن کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در همین زمینه می‌گوید: در روزگار فعلی با توجه به مغفول ماندن جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی ناشی از غرق شدن بسیاری از کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی و اطلاعات سطحی، یکی از سیاست‌های حوزه کودکان و نوجوانان فعال‌سازی این بخش است.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان کشور باید بیاموزند که با خواندن کتاب می‌توانند تمرکز بیشتری در حوزه یادگیری و دروس مدارس داشته باشند و کتاب خواندن علاوه بر بهبود نوشتن، سبب آگاهی‌بخشی، آرامش، کمبود استرس و افزایش دایره واژگانی آنها می‌شود.

کودکان و نوجوانان باید بیاموزند که با خواندن کتاب می‌توانند تمرکز بیشتری در حوزه یادگیری داشته باشند

مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان به‌واسطه آشنایی با کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون می‌توانند نیازهای جامعه و آینده شغلی خود را بهتر بشناسند، افزود: یکی از سیاست‌های اصلی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی مانند اعتیاد و طلاق در جامعه گفت: فعالیت ویژه نهاد کتابخانه‌های کشور در بحث کارکردهای اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و مشاوران و کتابداران در کتابخانه‌های کشور با احساس مسؤولیت نسبت به اعضای خود، این دغدغه را دارند که به‌عنوان مشاورانی امین، مراجعه‌کنندگانی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکل دارند، را راهنمایی کنند.

جاذبه‌های فضای مجازی به عرصه کتاب نیامده!

حجت‌الاسلام محمدرضا شمس‌الدین، رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان هم با اشاره به پایین آمدن سرانه کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان در کشور گفت: طبق آمارهای موجود، روزانه 20 میلیون قطعه عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود و این برابر سرانه پایین کتاب‌خوانی در کشور، نشان‌دهنده آن است که از جاذبه‌های موجود در فضای مجازی در کتابخانه‌های دیجیتال و فضای کتاب‌خوانی استفاده نشده است.

وی با اشاره به وجود بسیاری از اطلاعات موردنیاز مردم در فضای مجازی و حتی استفاده از بخش‌های فیلتر شده آن اظهار کرد: حتی 10 درصد این غوغا و اشتیاقی که در استفاده از فضای مجازی وجود دارد، در کتابخانه‌ها دیده نمی‌شود.

شمس‌الدین با اشاره به لزوم همفکری همه مسؤولان در ایجاد جذابیت‌های عرصه کتاب‌خوانی و فعالیت بیشتر مؤلفان در مسائل اجتماعی تصریح کرد: ما نتیجه بسیاری از مسائل مذهبی را به آن دنیا موکول کرده‌ایم؛ در صورتی که خیلی از مسائل معنوی نتیجه‌اش همین الآن مشخص است.

حتی 10 درصد غوغا و اشتیاقی که در استفاده از فضای مجازی وجود دارد، در کتابخانه‌ها دیده نمی‌شود

وی گفت: شخصی که یک کتاب 200 صفحه‌ای را می‌خواند، با پایان یافتن آن، اثر تمام حرکاتش 200 برابر می‌شود و همان وقت به عواید معنوی آن دست می‌یابد؛ بسیاری از ما این را نمی‌دانیم و مذهب را برای آخرتمان می‌گذاریم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان با بیان اینکه کتابخانه، مدرسه، دانشگاه، حسینیه و... باید دست در دست هم اجتماع را بسازند، افزود: اگر روزی هریک از این نهادها کارکردش را از دست بدهد، قطعاً جایی از کار ایراد دارد و اگر ما از فواید بی‌انتهای مذهب و فرهنگ بهره‌گیری و آن را به دیگران نیز بچشانیم، در آن صورت بسیاری از اتفاقات، تنگناها و مشکلات رفع خواهد شد.

لزوم کمک به فرهنگ کتابخوانی

استان سمنان دارای ۷۲ کتابخانه عمومی است و بیش از ۴۰۰ کتابخانه نیز در دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد.

حدود ۶۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی این استان عضو هستند و یک میلیون و ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد.

در سال ۹۸ تاکنون تعداد چهار هزار و ۵۹۲ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های استان سمنان اجرا شده است که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به نمایش‌نامه‌خوانی، نقاشی، شاهنامه‌خوانی، رونمایی و نقد کتاب و ... اشاره کرد.

بی‌رونقی کتابخانه‌ها امروز دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، گسترش فضای مجازی بوده و امروز شبکه‌های اجتماعی جای کتاب را در بسیاری از بخش‌ها گرفته است.

در حال حاضر ۸.۵ درصد جمعیت این استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و باید تلاش کنیم که این رقم افزایش یابد و جاذبه‌های شبکه‌های مجازی به کمک عرصه کتاب و کتاب‌خوانی بیاید.

انتهای پیام/۷۴۰۳۰/م ۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول