اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کتاب «گمشده دره سبز» در زنجان رونمایی شد

کارگاه تاریخ شفاهی، محفل خاطره‌گویی «اصالت در اسارت» و مراسم رونمایی از کتاب «گمشده دره سبز» با حضور مرتضی سرهنگی در زنجان برگزار شد.

کتاب «گمشده دره سبز» در زنجان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کارگاه تاریخ شفاهی، محفل خاطره‌گویی «اصالت در اسارت» و مراسم رونمایی از کتاب «گمشده دره سبز» خاطرات محمدعلی کاظمی به نویسندگی سیده مریم بازرگانی در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد.

استان زنجان به سبب جایگاهش در دوران هشت سال دفاع مقدس و به عنوان دیار غواصان، تربیت و پرورش نویسندگان و پژوهشگران در راستای جمع‌آوری، چاپ و نشر خاطرات رزمندگان و ایثارگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، که بر این اساس، حوزه هنری استان زنجان به منظور تولید و جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس و پیاده‌سازی آنها در قالب کتاب، به برگزاری این کارگاه اقدام کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی خاطره‌نویسی در زنجان

در این کارگاه آموزشی، بیش از ۲۵ نفر از نویسندگان، خاطره‌نگاران و فعالان حوزه دفاع مقدس از استان‌ حضور داشتند و مباحثی پیرامون فن مصاحبه، ثبت و ضبط و نحوه نگارش خاطرات اسرای جنگی دفاع مقدس را برای خاطره نگاران استان تحلیل و بررسی کردند.

مرتضی سرهنگی در این کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی نگارش خاطرات اسرای جنگی را گونه‌ای از ادبیات بازداشتگاهی عنوان کرد و افزود: ادبیات بازداشتگاهی یا ادبیات اسارت از شناخته‌ترین گونه‌های ادبیات جنگ در دنیا است.
سرهنگی، ادبیات بازداشتگاهی در دنیا را انسانی‌ترین گونه ادبیات جنگ دانست و ادامه داد: وقتی سربازی در جبهه‌های جنگ در مقابل دشمن، ناگزیر دست بر روی سر می‌گذارد و تسلیم می‌شود، حد فاصله‌ای که این سرباز از خاک وطنش با همه دلبستگی خداحافظی می‌کند و به اسارت درمی‌آید. جزو دردناک‌ترین لحظات است که توسط خاطره نگاران کمتر به این بخش پرداخته شده است.

 وی با بیان خاطراتی از همسر شهید لشگری اظهار کرد: برگزاری شب‌های خاطره و زنده نگه داشتن خاطرات رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس، در زندگی درس‌آموز عنوان کرد.است.

در ادامه نیز محمدعلی کاظمی، حسین خسروی و محمود هاشمی رزمندگانی که در عملیات خیبر اسیر شده بودند، از خاطرات خود و شنکجه و اذیت و آزارهای رژیم بعثی عراق در دوران اسارت در اردوگاه‌های موصل گفتند.
در این مراسم، حسین خسروی یک از رزمندگان عملیات خیبر با بیان خاطراتی از نوحه‌سرایی خود برای اسرا در اردوگاه‌های موصل، در جمع حاضرین به بازخوانی نوحه‌ها و مداحی‌هایی که در مناطق جنگی هشت سال جنگ تحمیلی سروده می‌شد، پرداخت.

رونمایی از کتاب «گمشده دره سبز» 

در ادامه این برنامه کتاب «گمشده دره سبز» خاطرات محمدعلی کاظمی به نویسندگی سیده مریم بازرگانی رونمایی شد.

مریم بازرگانی درباره کتاب رونمایی شده گفت: کتاب «گمشده دره سبز» خاطرات محمدعلی کاظمی رزمنده ۱۶ ساله‌ عملیات خیبر است که در 254 صفحه و در قطع رقعی توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری چاپ و منتشر شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب خاطرات محمدعلی کاظمی از روستای سبزدرق از توابع شهرستان سلطانیه است، که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نوجوانی بیش نبودند، که با سن کم و با شور و حال نوجوانی در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شوند و در اسفند ماه 62 در سن 16 سالگی به مدت 7 سال در عملیات خیبر به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آیند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در این باره گفت: حوزه هنری استان زنجان در راستای تولید آثار فاخر هنری در قالب ادبیات پایداری و دفاع مقدس و با رویکرد تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری، از سال‌های گذشته به برگزاری کارگاه‎های تاریخ شفاهی با حضور استاد مرتضی سرهنگی اقدام کرده است.

امیر نعمتی گفت: در این کارگاه‌ها و با نظارت  سرهنگی برای جمع‌آوری خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس توسط خاطره‌نگاران و نویسندگان عرصه ادبیات پایداری استان گامی مثمرثمر برداشته می‌شود.

گفتنی است، «گمشده دره سبز» جزء نخستین آثاری است که در نتیجه برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در حوزه هنری زنجان چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول