اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

راه‌اندازی کرسی اسلام‌پژوهی در دانشگاه کوبا برای مقابله با اسلام‌هراسی در اروپا و آمریکا

سفیر کوبا در تهران از راه‌اندازی مجدد کرسی اسلام‌پژوهی در دانشکده فلسفه دانشگاه هاوانا خبر داد و گفت: هدف از این اقدام ترویج و آشنایی با تفکر اسلامی و مقابله با اقدامات اسلام هراسانه در اروپا و آمریکا است.

راه‌اندازی کرسی اسلام‌پژوهی در دانشگاه کوبا برای مقابله با اسلام‌هراسی در اروپا و آمریکا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آلکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در ایران با منصور غلامی در محل وزارت علوم دیدار و به‌طور رسمی از وزیر علوم ایران برای سفر به کشور کوبا و حضور در کنگره دانشگاهی 2020 دعوت کرد.

غلامی، با تشکر از دعوت وزیر آموزش عالی کوبا و سفیر این کشور در تهران اظهار داشت: امیدوارم بتوانم زمانی را برای پاسخ به این دعوت اختصاص بدهم. درزمینهٔ همکاری‌های علمی جای کار زیادی وجود دارد. من فکر می‌کنم پیگیری کارهایی که از قبل شروع‌شده بسیار مهم است. اگر در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های قبلی موفق‌تر عمل کنیم، پیگیری برنامه‌های بعدی مؤثرتر خواهد بود. این همکاری‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم از طریق دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دنبال شود.

وزیر علوم با اشاره به لزوم همکاری‌های بیشتر درزمینهٔ رفت‌وآمد اساتید، دانشجویان و محققان دو کشور اظهار داشت: این موضوع در قالب همان طرح‌های تحقیقاتی مشترک به‌راحتی قابل انجام است. این همکاری‌ها برای هر دو طرف می‌تواند مفید باشد. تحصیل زبان فارسی و اسپانیایی، فرصت خوبی برای دو کشور درزمینهٔ مبادله دانشجو است. علاوه بر این موارد، زمینه‌های دیگری نیز برای تبادل تجربیات وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها درزمینهٔ پارک‌های علم و فناوری است.

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بایستی به‌طور مستقیم درگیر این همکاری‌ها شوند گفت: امیدوارم که پیگیری شما، همکاری دانشگاه‌ها و حمایتی که من خواهم داشت موجب توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور شود. جایگاه ژئوپلتیک کوبا در جهان باعث می‌شود که ما در کمک‌های خود به این کشور مصمم‌تر باشیم.

*ازسرگیری آموزش زبان فارسی برای کارمندان وزارت امور خارجه کوبا 

آلکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا نیز با اشاره به اشتیاق برای دیدار با وزیر علوم ایران گفت: وزیر علوم، فناوری و محیط ‌زیست کوبا علاقه و تأکید خاصی بر روی دعوت از شما برای سفر به کوبا داشتند و من نامه شخص ایشان را برای این دعوت رسمی تقدیم شما می‌کنم. این دعوت به مناسبت برگزاری کنگره دانشگاهی کوبا در سال ۲۰۲۰  است.

سفیر کوبا با تأکید بر مطرح‌شدن 4 موضوع درزمینهٔ همکاری‌های علمی و فناوری بین ایران و کوبا گفت: موضوع نخست درباره علاقه وزارت امور خارجه و بخش مترجمی سفارت برای ازسرگیری آموزش زبان فارسی برای کارمندان وزارت امور خارجه کوبا است. در همین راستا وزارت امور خارجه در اواخر ماه اکتبر سال جاری نامه‌ای به سفارت ایران در هاوانا تحویل داد. هدف برای ازسرگیری این آموزش‌ها، افزایش ارتباط بین دو کشور است.

* راه‌اندازی مجدد کرسی اسلام‌پژوهی در دانشکده فلسفه دانشگاه هاوانا

وی درخصوص دیگر پیشنهادها خاطرنشان کرد: مورد بعدی در خصوص پیشنهاد ۴ پروژه تحقیقاتی با ایران در زمینه‌های نانو، بیوانفورماتیک، انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط‌زیست است. موضوع دیگر اینکه با ابتکار عمل سفارت کوبا، یک کرسی اسلام‌پژوهی درباره آموزش‌های دینی و اسلامی در دانشکده فلسفه دانشگاه هاوانا از سر گرفته شده است. هدف اصلی راه‌اندازی مجدد این کرسی ترویج و آشنایی با تاریخ تفکر اسلامی بوده و چشم‌انداز آن گسترش موضوعات بین‌رشته‌ای است. یکی از اهداف اصلی این کار، مقابله با اقدامات اسلام هراسانه در اروپا و آمریکا است. امیدواریم بتوانیم از کمک‌های ایران برای توسعه این کرسی درزمینهٔ تبادل استاد و اطلاعات موردنیاز و پژوهش‌های لازم برخوردار باشیم.

در ادامه این دیدار، حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم همکاری‌ها در چارچوبی که وزیر محترم به آن اشاره کردند پیگیری کنیم. در اسرع وقت و پس از اطلاع از جزئیات پروژه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردید، نظرمان را اعلام خواهیم کرد. درباره اسلام‌پژوهی هم نهایت همکاری را برای امکانات موردنیاز مورد نیاز خواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول