اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجانی‌ها روزانه 18 دقیقه کتاب می‌خوانند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین سرانه مطالعه کتاب را در استان 18 دقیقه اعلام کرد و گفت: سرانه مطالعه در استان نیز 91 دقیقه است.

زنجانی‌ها روزانه 18 دقیقه کتاب می‌خوانند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، توانایی خواندن یکی از مهمترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز است و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز ضروری است، چون افراد با مطالعه قادر خواهند بود با فضای پیرامونی ارتباط برقرار کنند.

کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود بخشیده و موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند.

پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی شدن افراد و بهبود خلاقیت با شیوه خود می‌شود.

عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است، در این حالت میزان مطالعه همه افراد یک جامعه با هم جمع و سپس نتیجه بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای درنظر گرفته ‌شده تقسیم می‌شود.

البته همیشه این شاخص در ارائه آمار استفاده نمی‌شود و به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده ‌شده یا تعداد صفحات خوانده ‌شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه استفاده می‌شود یا اینکه در برخی ارزیابی‌ها سرانه مطالعه بر اساس تعداد کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، تعداد کتاب‌ها در کتابخانه‌ها و روزنامه محاسبه می‌شود.

آخرین آمار ارائه شده نشان دهنده این است که سرانه مطالعه در کشور حدود 13 دقیقه در روز است، در حالی که این آمار در مقایسه با حضور افراد در فضای مجازی بسیار ناچیز است.

در واقع تعداد افراد کمی اهل مطالعه هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. نظام آموزشی نیز دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق نمی‌کند و از سوی دیگر محصولات فرهنگی و کتاب جزو کالاهای لوکس به شمار رفته و در سبد خانوارها قرار ندارد، در این وضعیت کودک و نوجوان فقط برای رفع تکلیف و و از روی اجبار تکالیف درسی را انجام می‌دهد.

نبود جذابیت در فضای کتابخانه‌ها، گرانی کتاب، مقبولیت و تسریع گسترش فضای مجازی و مشغله‌های روزمره از جمله دلایل کاهش سرانه مطالعه مطرح می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اما معتقد است که فضای کتابخانه‌ای استان نسبت به قبل بسیار جذاب‌تر شده است.

امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر 96 کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است، تصریح کرد: از این مجموع، ۱۹ کتابخانه مشارکتی، ۳۵ باب کتابخانه روستایی، ۳۹ کتابخانه شهری و سه کتابخانه سیار است.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرانه مطالعه در استان 10 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان احداث خواهد شد، گفت: چهار باب از این کتابخانه‌ها امسال احداث می‌شود.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین کتابخانه خیرساز کشور « سید افضل موسوی» در استان زنجان فعال است و دارای بخش‌های بخش امانت، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه برادران و خواهران به صورت مجزا، سالن کنفرانس، مرجع، محققین، نشریات، اینترنت، دفاع مقدس و زنجان شناسی، کلاس آموزشی و بخش ویژه کودک و نوجوان است، گفت: در زنجان کتابخانه تخصصی ویژه روشندلان نیز فعال است.

8 درصد زنجانی‌ها عضو کتابخانه‌ هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در رابطه با کتابخانه مرکزی زنجان، عنوان کرد: احداث کتابخانه مرکزی نیز به دستور استاندار زنجان آغاز و کارگروهی در این باره تشکیل شده است هر چند کتابخانه مرکزی زنجان برای بخش فرهنگی یک ابرپروژه بوده و برای تکمیل نیاز به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 82 هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری زنجان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، گفت: طبق آمار ۸.۵ درصد مردم این استان، عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که نسبت به میانگین کشوری مناسب است.

نیک‌بخش همچنین سرانه مطالعه کتاب را در استان 18 دقیقه اعلام کرد و افزود: سرانه مطالعه در استان نیز 91 دقیقه برآورد شده است

وی به برخی از برنامه‌های این اداره کل با هدف ترویج فرهنگ مطالعه اشاره کرد و گفت: دیدار با کتاب‌فروشان و فعالان عرصه کتاب، جذب کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب‌های به امانت رفته، اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ از جمله این برنامه‌ها است.

مدیر امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این باره گفت: بیش از ۴۳ میلیون نسخه کتاب در بیش از 3 هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی کشور قرار داشته و 7 هزار و ۵۰۰ پرسنل صف و ستاد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

محمدهادی زرافشان با اشاره به اینکه امسال هزاران  برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار شده است که بیش از 20 میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند، گفت: این موضوع سرآغاز یک حرکت فرهنگی بزرگ و سوق دادن جامعه به سمت فرهنگ مطالعه است.

وی با اشاره به برخی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ارتباط با افزایش سرانه مطالعه گفت: در اولویت قرار گرفتن احداث و یا تکمیل کتابخانه‌های مرکزی شهرها یکی از اولویت‌های این نهاد است.

مدیر امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: همچنین ارائه آموزش‌های مبتنی بر مهارت‌های کسب و کار برای اعضای کتابخانه‌های عمومی، ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقای دانش کاربردی کتابداران، توسعه کمّی کتابخانه‌ها به‌ویژه در روستاها، ایجاد کتابخانه‌های سیار، توسعه کتابخانه‌های عشایری و توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان نیز از دیگر برنامه‌ها و اقدامات در راستای شکل‌گیری پایگاه اجتماعی است.

برگزاری نمایشگاه کتاب کشوری در زنجان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: نمایشگاه‌های کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به صورت مستمر در شهرستان‌ها و حتی سطح روستاهای بزرگ برگزار می‌شود.

ابراهیم قاسمی با اشاره به اینکه استقبال از نمایشگاه‌های کتاب به ویژه در سطح روستاها از برگزاری نمایشگاه کتاب به ویژه کتابخانه سیار بالا است، تصریح کرد: با این طرح به دنبال ترویج فرهنگ مطالعه در روستاهای مناطق محروم هستیم.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه کتاب کشوری خبر داد و افزود: این نمایشگاه از 11 آذرماه با حضور ناشرانی از کل کشور برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه  هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد امکان استفاده از کتاب‌هایی که دسترسی آنها برای شهروندان وجود ندارد، است، گفت: جشن امضا و رونمایی از کتاب از نویسندگان و مولفان استانی، جلسات داستان خوانی، کارگاه‌های آموزشی شیوه ترویج کتابخوانی و برگزاری نشست‌های کتابخوان از جمله برنامه‌های جانبی است که در حاشیه نمایشگاه کتاب اجرا می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول