اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

کاهش ۲۰ درصدی نقض آرای قضایی طی ۵ سال

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: کاهش ۲۰ درصدی نقض آرای قضایی طی ۵ سال دنبال می‌شود چرا که نقض آرای قضایی بالا است.

کاهش ۲۰ درصدی نقض آرای قضایی طی ۵ سال

 

به گزارش خبرگزاری فارس، همایشی به عنوان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد که در این جلسه ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائیه به موضوعاتی درباره گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

وی گفت: تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی از برکات و الفاط خداوند بود که به ملت ایران ارزانی شد؛ امروز بسیج مستضعفین یک پدیده مهم است که نقش و کارکرد آن به وضوح مشاهده می‌شود.

وی درباره تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تمرکز بر نقش قوه قضائیه گفت: این بیانیه یک بیانیه سنتی به معنای مصطلح نیست بلکه این بیانیه تبیین افق آینده مسیر انقلاب اسلامی است.

ذوالقدر افزود: این بیانیه نقشه راهی برای آینده است و لذا باید آن را یک سند حیات‌بخش به ویژه در مراکز بسیج تلقی کنیم و روی آن کار کنیم.

وی به شرح محتوای این بیانیه پرداخت و گفت: در شرایطی که دشمنان می‌گفتند انقلاب اسلامی چهل سال بعد را نخواهد دید لذا این در فضا بود که مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب اسلامی را تبیین کردند آن هم برای یک افق بلند مدت.

ایجاد تمدن نوین اسلامی هدف‌گذاری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

معاون راهبردی قوه قضاییه بیان کرد: هدف‌گذاری که در این بیانیه صورت گرفته ایجاد تمدن نوین اسلامی است و در این شرایط بود که این بیانیه تهیه و ابلاغ شد؛ گام دوم انقلاب اسلامی حاکی از آن است که انقلاب ادامه می‌یابد و چشم‌انداز ماست.

وی افزود:جمهوری اسلامی در گام اول توانست مقاومت کند و برای محافظت از خود تلاش کرد انقلاب اسلامی یک وسعت سراسری در بخش‌هایی در جهان داشت که توانست نفوذ و حضور پیدا کند و شاید بخش عمده‌ای از وقت انقلاب برای دفاع از آن و دفاع از کشور صرف شد.

ذوالقدر با بیان اینکه تمرکز بر پیشرفت کشور بر ارزش‌های اسلامی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد گفت: باید در گام دوم مسیر مقاومت را ادامه دهیم چرا که دشمنی‌های دشمنان تداوم یافته است و تا زمانی که روی آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم ادامه خواهد داشت.

معاون راهبردی قوه قضائیه تاکید کرد: باید به قدرت بازدارندگی موثر در ابعاد مختلف مانند سلاح و جنگ‌افزار موثر در بازدارندگی برسیم چرا که دشمن به فناوری هسته‌ای و موشک‌های ما توجه دارد و لازم است روی دفاع و پدافند داخلی تمرکز کنیم به سبکی که تمام کشور با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی از خود دفاع کرده و از فکر هجوم به کشور بیرون رود.

وی افزود: از سویی دیگر عمق‌بخشی به دفاع از انقلاب اسلامی مهم است که این مبنا در گام دوم نیز باید ادامه یابد.

ذوالقدر با اشاره به مفاد اصلی گام دوم انقلاب اسلامی بیان داشت: حرکت به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی حائز اهمیت است البته در گام اول بسیاری از سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم و بدون شک مسیر بعدی هموارتر خواهد بود و همچنین استفاده از انبوه جوانان با روحیه انقلابی و جهادی و استفاده از فرصت‌های مادی در کشور حائز اهمیت است.

باید ایران را به یک نظام پیشرفته اسلامی تبدیل کنیم

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: در حالی که ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در اختیار ماست و وضعیت جغرافیایی خوبی در اختیار داریم همچنین سواحل طولانی دریایی که امکانات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد از ابزار پیمودن گام دوم انقلاب است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه باید ایران را به یک نظام پیشرفته اسلامی تبدیل کنیم گفت: ایران باید منشا شکل گیری تمدن نوین باشد.

ذوالقدر افزود: یکی از ارکان ایجاد تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی قوه قضائیه است که باید یک دستگاه و نظام قضایی در تراز اسلامی برای انجام این ماموریت‌ها شکل دهیم که پاسخگوی ماموریت‌هایی باشد که برای قوه قضاییه ترسیم شده است.

معاون راهبردی قوه قضاییه ادامه داد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همزمان با تغییر رئیس قوه قضاییه بود و مقام معظم رهبری نیز نظرشان بر این بود که مدیریت آینده باید با یک نگاه تحولی اداره شود لذا این بیانیه هم در همان زمان صادر شد و قوه قضاییه به عنوان مهمترین سند بالادستی برای تبیین برنامه تحول قوه قضاییه آن را مدنظر قرار داد.

ایجاد یک نظام قضایی پیشرفته در کشور 

وی تاکید کرد: نقشه راه قوه قضاییه برای رساندن این قوه به آنچه که انتظار است تا یک نظام قضایی پیشرفته در کشور شکل گیرد ترسیم شد که این سند به خدمت مقام معظم رهبری رسید و ایشان نیز تاکید کردند که برای اجرای عملی این برنامه تلاش شود.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه طرح تحولی قوه قضائیه که امروز در دستور کار مدیریت قوه قضاییه است راه تحقق نظام قضایی پیشرفت اسلامی در کشور است گفت: این برنامه تحولی برای رفع چالش‌های قوه قضاییه برای رساندن آن به یک نظام قضایی مطلوب است.

معاون راهبردی قوه قضاییه با اشاره به هفت راهبرد اساسی در قوه قضاییه گفت: راهبرد نخست تلاش برای کاهش پرونده‌های قضایی است چرا که سال به سال به ورودی این پرونده‌ها اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: راهبرد دوم به تقویت مدیریت عمومی قوه قضاییه اشاره دارد که دچار کاستی‌هایی است و راهبرد سوم تقویت کیفیت رسیدگی قضایی و تاکید بر اتقان آرای قضایی است همچنین تقویت منابع مالی و سرمایه انسانی از راهبرد‌های چهارم قوه قضاییه به شمار می‌رود.

ارتقای سلامت اداری در قوه قضاییه و مبارزه با فساد از چشم انداز قوه قضاییه

ذوالقدر با بیان اینکه ارتقای سلامت اداری در قوه قضاییه و مبارزه با فساد درون این قوه از راهبرد پنجم قوه قضاییه به شمار می‌رود ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش رضایتمندی مردم و توجه به جمعیت کیفری زندان به ترتیب راهبرد‌های ششم و هفتم است.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: تلاش داریم تا پرونده‌های ورودی را طی مدت ۵ سال کاهش دهیم به گونه‌ای که می‌خواهیم حجم ورودی پرونده‌ها را تا بیست درصد کاهش دهیم چرا در سال گذشته ۹ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شد.

یک قاضی در ماه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده را مورد رسیدگی قرار می‌دهد

ذوالقدر تاکید کرد: در حال حاضر یک قاضی در ماه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده را مورد رسیدگی قرار می‌دهد که این میزان کاهش پیدا کند تا عدالت بهتر اجرا شود ضمن آنکه مدیریت عمومی نیز باید تقویت شود و اگرچه برای این مهم نمی‌توان شاخص جزئی در نظر گرفت، اما می‌توانیم با ارائه یک شاخص کلی تلاش کنیم بعد از سه سال میزان رضایتمندی کارکنان قوه قضاییه ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون راهبردی قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تقویت رسیدگی به پرونده‌ها گفت: کاهش ۲۰ درصد نقض آرای قضایی بعد از ۵ سال از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود چرا که نقض آرای قضایی بالا است و تلاش داریم زمان رسیدگی آن را نیز ۲۰ درصد کاهش دهیم.

وی به تقویت منابع مالی قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: یکی از مواد برنامه ششم توسعه اختصاص سهمی از بودجه عمومی کشور برای قوه قضاییه در نظر گرفته شد تا ۲.۹ درصد بودجه عمومی کشور به قوه قضاییه اختصاص یابد که این اقدامی کم نظیر بود و باید تلاش کنیم در عمل نیز اجرا شود چرا در طول دو الی سه سال گذشته مجلس و دولت برای اجرای این مصوبه کوتاهی کردند.

ذوالقدر با تاکید بر ضرورت ارتقای سلامت اداری قوه قضاییه و مبارزه با فساد افزود: هدف‌گذاری و شاخص‌های ما این است که طی چند سال این تخلفات ۶۰ درصد کاهش یابد همچنین در بحث ارتقای سرمایه اجتماعی نیز تلاش خواهیم کرد که ۳۰ درصد به اعتماد عمومی اضافه گردد.

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: همچنین طبق هدف‌گذاری صورت گرفته به دنبال آن هستیم که جمعیت زندان نیز طی ۵ سال ۲۰ درصد کاهش یابد.

وی در ادامه با تاکید بر حضور گسترده بسیج گفت: نباید هیچ جایی در قوه قضاییه باشد که بسیج حضور نداشته باشد؛ بسیج نباید به برخی از اقدامات فرهنگی اکتفا کند و می‌تواند در بسیاری از مسائل امنیتی نیز حضور داشته باشد از سوی دیگر بسیج قوه قضاییه نیز باید در مدیریت قوه قضاییه برای اداره بهتر مجموعه مشارکت و کمک کند.

مسئول بسیج حقوقدانان: ایجاد یک قرارگاه مبارزه با فساد درهفته آینده

بهرامیان مسئول بسیج حقوقدانان گفت: باید تلاش شود که ببینیم که آنچه که امام (ره) از تفکر بسیجی می‌خواستند چه بوده است و باید ببینیم که مقام معظم رهبری از ما چه انتظاری دارد؟

وی ادامه داد: تغییر ماهیت عملکرد قوه قضاییه از فرآیند اداری به کار جهادی حائز اهمیت است و تکلیف ما را نیز مشخص می‌کند که ما باید مطابق اولویت‌های مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

بهرامیان افزود: در فرآیند اداری بصیرت، تفکر، معنویت و نیروی انسانی حائز اهمیت است در این میان دو کار در بیانیه گام دوم انقلاب را باید مبنا قرار دادیم نخست آنکه با توجه به جمعیت ۴۵ هزار نفری از حقوق‌دانان بسیجی، یک قرارگاه مبارزه با فساد و احیای حقوق در هفته بعد راه‌اندازی خواهیم کرد.

مسئول بسیج حقوقدانان ادامه داد: همچنین ایجاد قرارگاه رفع موانع حقوقی، تقنینی و قضایی مانند تولید و اشتغال از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفت تا در حد ممکن نسبت به رفع موانع اقدام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول