اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دومین جلسه کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو آغاز به کار کرد

اعضای کمیته مرکزی هیأت تدوین قانون اساسی جدید سوریه، امروز دومین جلسه خود را در ژنو آغاز کرده‌اند.

دومین جلسه کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو آغاز به کار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ژنو امروز میزبان دومین جلسه اعضای کمیته مرکزی هیأت تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. 

کمیته مرکزی شامل سه گروه، نمایندگان دمشق، نمایندگان معارضان و نمایندگان جامعه مدنی هستند که مجموعا چهل‌وپنج نفرند.

نمایندگان دمشق پانزده نفرند که «احمد کزبری» ریاست آنان را بر عهده دارد. هادی البحره نیز نماینده هیأت پانزده نفره معارضان است. کزبری و البحره، رؤسای مشترک کمیته مرکزی هستند. 

مأموریت کمیته مشترک که یک هفته طول خواهد کشید، تهیه مواد قانون اساسی بعد از تمام کردن این اختلاف است که قرار است قانون اساسی جدید نوشته شود یا آنکه قانون اساسی فعلی اصلاح و تعدیل شود. 

قانون اساسی فعلی سوریه متعلق به سال 2012 است که دولت سوریه پس آغاز اعتراضات در واکنش به خواست مخالفان و معترضان، اقدام به ارائه آن کرد. 

جلسه اول کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی دوشنبه چهارم تا هشتم نوامبر برگزار شد. 


جلسه نخست کمیته مرکزی در ژنو

 

امروز روزنامه الوطن سوریه نیز گزارش کرد که در نشست امروز قرار نیست هیچ یک از مواد قانون اساسی بررسی شود تا آنکه «زمینه مشترکی بر اساس اصول ملی» مورد توافق قرار بگیرد. 

طبق این گزارش، از جمله اصول ملی، محکوم کردن تروریسم، افراطگرایی، خشونت و تلاش برای مبارزه با این موارد و تروریست قلمداد کردن هر کسی است که علیه کشور سلاح به دست می‌گیرد، است.

الوطن همچنین نوشت، تأکید بر وحدت، استقلال و حاکمیت سوریه از طریق محکوم کردن اشغالگری ترکیه، آمریکا و دیگر بیگانگان که خارج از چارچوب اراده دولت سوریه در این کشور هستند و مطالبه برای خروج آنان از جمله اموری است که این روزنامه سوری آن را زمینه مشترک معرفی کرده است.   

کزبری در پایان دور نخست نیز گفته بود که هیأت دمشق به ژنو نیامده که قانون اساسی جدید تدوین کند، چرا که به گفته او، قانون اساسی فعلی سوریه از بهترین قانون‌های دنیاست.

قرار است پس از آنکه کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی، این قانون را تهیه کرد، هیأت بزرگ‌تر در چند جلسه آن را بررسی و در نهایت تصویب کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول