اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سازمان دامپزشکی در حوزه بیماری‌های حیات وحش کم‌کاری کرده است

رئیس سازمان محیط زیست، گفت: فعالیت ما در حوزه بیماری‌های حیات وحش صرفاًً به جمع‌آوری جنازه حیوانات بیمار محدود شده و این نشان از کم‌کاری سازمان دامپزشکی است.

سازمان دامپزشکی در حوزه بیماری‌های حیات وحش کم‌کاری کرده است

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در اولین کنگره ملی حفاظت از بیماری‌های حیات وحش با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته ایران در حوزه طب انسانی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و این پیشرفت‌ها باعث افزایش متوسط عمر ایرانی‌ها تا بیست سال شده است، گفت: انصافاً در حوزه دامپزشکی و حوزه دام‌های اهلی، طی این سالها روند خوبی را طی کرده‌ایم، هر چند جای فعالیت بیشتری در این حوزه وجود دارد. 

وی ادامه داد: اما متأسفانه در طی این چهل سال تا حد زیادی حیات وحش را به حال خود رها کرده‌ایم. 

رئیس سازمان محیط زیست گفت: فعالیت ما در حوزه حیات وحش تنها به جمع‌آوری جنازه حیواناتی که در اثر بیماری‌ها تلف شده‌اند محدود شده و باید به این نقطه ضعف توجه ویژه‌ای بکنیم. 

کلانتری افزود: سازمان دامپزشکی حیات اهل با سازمان دامپزشکی حیات وحش به صورت جداگانه اداره نمی‌شود و به همین دلیل باید این سازمان به هر دو حوزه توجه ویژه داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه ساختار و تجهیزات سازمان دامپزشکی به نوعی است که کنترل بیماری‌های غیرانسانی و بخشی از بیماری‌های انسانی را عهده دارد، ابراز داشت: این ساختار باید بیشتر تقویت شود. با وجود اینکه ساختار دامپزشکی در حوزه جهاد کشاورزی تعریف شده است، اما به معنای واقعی، یک تشکیلات بین سازمانی است. 

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد که از وزیر جهاد کشاورزی خواسته است سازمان دامپزشکی را به عنوان تشکیلاتی که در وزارت کشاورزی تعریف شده نبیند و به آن به چشم یک ساختار استاتیکی توجه نکند. 

به گفته کلانتری، از بین رفتن حیوانات در مناطق حفاظت‌شده نشانگر عدم توجه به بیماری‌های حوزه حیات وحش است و از آنجایی که نیروهای دامپزشکی سازمان محیط زیست محدود بوده و مسئولیت اصلی این حوزه به دوش سازمان دامپزشکی گذاشته شده است، باید به این حوزه بیشتر توجه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: این سازمان با توجه به شرح وظایفش متأسفانه امکاناتش توسعه نیافته و باید همچون وزارت بهداشت، بخش خصوصی در این سازمان تقویت شود تا بتواند به وظایف قانونی‌اش بپردازد. 

وی با تأکید بر اینکه حیات وحش و حفظ آن از جمله وظایف سازمان محیط زیست تعریف شده که به نوعی حفظ منابع ژنتیکی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: وجود 18 میلیون هکتار مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست به نوعی به منظور حفظ این منابع ژنتیکی است که در عصر چهارم توسعه پایدار هم به آن پرداخته شده و از جمله حقوق نسل‌های آینده به شمار می‌آید. 

کلانتری گفت: اگر در حفظ این ذخایر کوتاهی کنیم، نسل آینده دچار مشکل خواهد شد. 

علیرضا رفیعی رئیس سازمان دامپزشکی نیز در این کنگره با اشاره به اینکه از ورود دامپزشکی به حوزه حیات وحش در سطح ملی و بین‌المللی زمان زیادی نگذشته است، گفت: بنابراین کارهای زیادی برای انجام در این حوزه وجود دارد. 

وی افزود: سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت می‌توانند راه‌های زیادی را برای پیشرفت در این حوزه تعریف کنند. 

رئیس سازمان دامپزشکی در خصوص شرایط حفاظت و بیماری‌های حیات وحش، به راهکارهای دامپزشکی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت:‌ در سطح بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت دام از سال 2008 با ایجاد کارگروه دائمی بیماری‌های حیات‌وحش فعال شده و در همین سال نقاط کانونی حیات وحش در دستورالعمل قرار گرفته‌اند که منجر به تشکیل شبکه متخصصین حیات وحش شده است. 

رفیعی با اشاره به اینکه مسئولیت سازمان دامپزشکی با توجه به تعاریف سازمان جهانی بهداشت دام، تأمین سلامت و بهداشت دام همچنین بهداشت عمومی است، اظهار داشت: عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست و تشکیل جلسات کمیته ملی حیات‌وحش و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط به حیات وحش در سال‌های گذشته به همین منظور صورت گرفته است. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه زنگ خطر ششمین دوره از انقراض گونه‌های جانوری در حال وقوع است، اظهار داشت: به همین منظور برای ارتقای همکاری‌ها در این زمینه و همچنین به دلیل افزایش بیماری‌های نوظهور که غالباً از منشأ حیات‌وحش نشأت می‌گیرند، باید همکاری‌های بین حوزه‌ای‌مان را افزایش دهیم. 

وی گفت: 142 بیماری انسانی که حائز اهمیت بوده و از منشأ حیات وحش نشأت گرفته همچون ایدز و همچنین حیات وحش مخزن بیماری‌های حیوانات اهلی مثل سل، تب مالت و نیوکاسل هم بوده‌اند. تأثیر بیماری‌های حیات وحش بر جمعیت آنها حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: تشخیص به موقع بیماری‌های حیوانات در نجات آنها و انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. 

رفیعی ابراز داشت: به دلیل ماهیت وجودی حیات وحش، پایش بیماری‌ها در این حوزه با چالش‌هایی مواجه است، چرا که جمع‌آوری سیستماتیک اطلاعات در حیات وحش بسیار سخت بوده و در بسیاری از مواقع، گزارش‌دهی بیماری‌ها در کشورها با محدودیت‌های قانونی مواجه است. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برخلاف عدم توجه به بیماری‌های حیات وحش به دلیل اینکه دام‌های اهلی محصولات و تجارت قابل توجهی دارند، طی سالهای گذشته تمامی امکانات برای تشخیص بیماری‌های آنها اختصاص داده شده، در حالی که منابع مالی انسانی تخصیص یافته به محیط زیست آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول