اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نقشه امارات برای تجزیه اقتصادی یمن؛ طرح جدایی «المخا»

امارات عربی متحده درصدد تغییر نقشه جغرافیایی ، اداری و اقتصادی مناطق مهم و استراتژیکی در یمن است که بطور اداری وابسته به فرمانداری تعز در جنوب غربی یمن و استان عدن در جنوب این کشور است.

نقشه امارات برای تجزیه اقتصادی یمن؛ طرح جدایی «المخا»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، امارات عربی متحده، شریک عربستان سعودی در ائتلاف عربی علیه یمن تلاش زیادی به کار بسته تا نقشه جغرافیایی، اداری و اقتصادی مناطق مهم و استراتژیک یمن را که به طور اداری وابسته به فرمانداری تعز در جنوب غربی یمن و استان عدن در جنوب است، تغییر دهد.

«العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه فاش کرد، امارات درصدد جدا کردن شهر و بندر المخا، مناطق حیاتی ذباب، موزع و باب المندب و تشکیل منطقه ویژه جدیدی با نام «اقلیم المخا» است به گونه‌ای که مناطق دیگری نظیر جزیره راهبردی «میون» و راس عمران در نزدیکی تعز که از لحاظ اداری متعلق به شهر عدن هستند هم به این منطقه ملحق می‌شوند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، امارات با جدا کردن مناطق مذکور و تغییر جغرافیای آن به دنبال تشکیل یک اقلیم جنوبی است که ادامه اشغالگری امارات را در این مناطق و گذرگاه‌های دریایی راهبردی و تسلط بر اداره آنجا، ثروت‌ها و منابع آن را تسهیل می‌کند.

این اتفاق بر خلاف توافق ریاض میان طرف‌های درگیر در جنوب یمن یعنی دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب رخ داده است توافقی که به دنبال آن در روز دوشنبه هفته گذشته «معین عبدالملک» نخست وزیر دولت منصور هادی و شماری از وزرا به «عدن» پایتخت موقت این دولت بازگشتند.

المخا یکی از قدیمی ترین بنادر نه تنها در یمن بلکه در شبه جزیره عربستان و خلیج فارس است. اهمیت المخا از حیث نزدیکی آن به کریدور بین المللی در دریای سرخ با فاصله تنها شش کیلومتر و موقعیت استراتژیک آن حاصل شده است. تنگه باب المندب هم که برای تجارت بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این یک مسیر استراتژیک برای تجارت نفت بین منطقه عربی و کشورهای اروپایی است و امکان تماس مستقیم بین خلیج فارس و دریای مدیترانه را از طریق کانال سوئز فراهم می‌کند.

«هشام العمری» پژوهشگر اقتصادی گفت: اهمیت بندر المخا از حیث نزدیکی آن به آبراه‌های بین المللی است که اروپا، آفریقای شرقی، آسیای جنوبی و خاور میانه را به هم پیوند می‌زند علاوه بر امتیازاتی که موقعیت محلی المخا در یمن از آن برخوردار است.

العمری با اشاره به اینکه امارات اصرار دارد چنین مناطقی را تحت کنترل خود نگاه دارد، افزود: موقعیت جغرافیایی ممتاز المخا در مناطق جنوبی و مرکزی در یمن و نزدیکی آن به تنگه باب المندب و کشورهای شاخ آفریقا و دریای عربی همه این ویژگی‌ها بندر المخا را مهم و راهبردی کرده است.

المخا یکی از مشهورترین بنادر دنیا و همواره از برجسته‌ترین مراکز تجاری در دریای سرخ به شمار رفته است و از  آنجا قهوه درجه یک و بی نظیر یمن به دنیا صادر می‌شود.

العمری گفت: بندر المخا یکی از مشهورترین مراکز تجاری دریای سرخ است که از نظر ابعاد وسیع و از همه طرف باز است. از همین رو بندر شهر المخا و المندب تحت تسلط امارات قرار دارد و از طریق امارات همه مقامات محلی در این مناطق منصوب می‌شود و کاری به استانداری تعز که مسئول عزل و نصب‌ها در این مناطق است، ندارد.

دولت منصور هادی هم در گفت‌وگوهای ملی سال 2014 درصدد اجرای طرح نظام فدرالیته در یمن بوده است و در همین خصوص کمیته‌ای ویژه برای تقسیم یمن به چند اقلیم، سه اقلیم در شمال و دو اقلیم در جنوب تشکیل داده بود، اما همین موضوع از جمله عوامل انقلاب مردم یمن علیه دولت منصور هادی در 22 سپتامبر همان سال در صنعا بود.

«معین عبدالملک» نخست وزیر دولت مستعفی یمن هم در نشست هفته گذشته خود با مقامات و استانداران استان‌های اقلیم سبأ که شامل استان‌های مأرب، البیضاء و الجوف است گفته بود که طرح پیشنهادی نظام اقلیم‌ها که نتیجه کنفرانس گفت‌وگوهای ملی فراگیر در سال 2014 است توزیع عادلانه ثروت و قدرت و توسعه جوامع ملی را فراهم می‌کند و زمینه ساز ایجاد رقابت در توسعه و خدمات رسانی می‌شود.

به نوشته العربی الجدید اما اجرای طرح نظام فدرالیته که دولت منصور هادی درصدد اجرای آن است آنچنان هم کار ساده‌ای نیست. نتایج یک پژوهش اقتصادی در این خصوص نشان می‌دهد که برآورد هزینه رشد و توسعه این اقلیم‌ها به قریب به هفتصد میلیارد دلار می‌رسد علاوه بر هزینه‌ای که باید برای جبران خسارات ناشی از جنگ یمن در نظر گرفته شود.

در استان تعز نیروهای دولت مستعفی بر نُه شهر در استان یعنی «صبر الموادم، مشرعة وحدنان، المسراخ وجبل حبشی، المواسط، المعافر، الشمایتین، الصلو و سامع» مسلط هستند.

نیروهای مشترک مورد حمایت امارات کنترل چهار شهر «الوازعیه»، «موزع»، «المخا» و «ذباب» را در دست دارند. انصارالله کنترل پنج شهر«تعزیه»، «ماویه»، «دمنه خدیر»، «شرعب السلام» و «شرعب الرونه» را در اختیار دارد. کنترل امور در دو شهر «مقبنه» و «شمیر» میان دولت مستعفی و انصارالله تقسیم شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول