اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

در مانور زلزله و ایمنی مدارس چه گذشت؟ + تصاویر و فیلم

امروز بیست و یکمین مانور زلزله و ایمنی در بیش از 10 هزار مدرسه سراسر کشور برگزار شد.

در مانور زلزله و ایمنی مدارس چه گذشت؟ + تصاویر و فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، امروز بیست و یکمین مانور زلزله و ایمنی در بیش از 10 هزار مدرسه در سراسر کشور برگزار شد. هرساله این مانور در 8 آذر برگزار می شد ولی امسال 8 آذر روز جمعه بود و  به همین دلیل در روز 6 آذر برگزار شد.

بیست و یک سال است که مانور زلزله و ایمنی در مدارس سراسر کشور برگزار می شود و هدف از برگزاری آن، آموزش دانش‌آموزان در مواقع بحران است چرا که مباحث آموزشی بحران باید از مقاطع تحصیلی آغاز شود.

بطور کلی مانور مجموعه‌ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه‌ای از تمرین‌ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه‌های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می‌رود.

در مانورها، دانش‌آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش‌های علمی و نتیجه بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته‌های تجربه شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند و به عبارتی آموزه‌ها و آموخته‌هایی که در مانورها در مدارس ارائه و تمرین می‌شوند، می توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه‌ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.

جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله در مدارس و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز همواره می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های مسئولین مراکز آموزشی قرار گیرد و بدون شک توجه به آن، با درنظر گرفتن امکانات طبیعی و غیر طبیعی منطقه مانور، مولفه های فرهنگی و نیروی انسانی منطقه ای که مانور در آن به اجرا در می آید، در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر است.

مانور امسال زلزله و ایمنی با مشارکت وزارتخانه های آموزش و پرورش، کشور و همینطور سازمان جمعیت هلال احمر،آتش نشانی، اورژانس و شهرداری ها حضور داشتند در این مانور حضور اهالی محله و مشارکت آن ها در هنگام بحران و خدمات رسانی اهمیت بیشتری داشت.

دقیقا در ساعت 9:48 صبح امروز زنگ بحران در مدارس سراسر کشور نواخته شد و دانش آموزان بلافاصله در کلاس ها پناه گرفتند و بعد از آن در حیاط مدرسه استقرار پیدا کردند.

با صدای آژیر خطر نیروهای امدادی بلافاصله نصبت به دایر کردن چادرهای امداداقدام کردند و در چادرها مصدومان فرضی از حادثه زلزله تحت درمان قرار گرفتند.

برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در 10 هزار مدرسه

محمد فرید لطیفی در حاشیه مانور سراسری زلزله و ایمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: امروز بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس و در سراسر کشور برگزار شد و بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته 4 دستگاه در برگزاری مانور مدارس، محورهای اصلی هستند و مجموعه‌های امدادی و خدماتی رویکرد اصلی در برگزاری این مانور داشته‌اند.

وی بیان داشت: مدارس اگر ایمن باشد و پیش‌بینی‌های لازم در این مدارس برای مواقع بحران اندیشیده شود،‌ به عنوان یک پناهگاه مناسب در هنگام بحران معرفی خواهند شد و می‌توانیم در قالب برگزاری مانور و آموزش‌های مورد نظر به این هدف برسیم.

لطیفی تأکید کرد: باید مردم محلات را در برگزاری مانور مشارکت دهیم و یک سازماند‌هی در این خصوص اتفاق بیفتد و قطعا در هنگام بحران مردم نقش مهمی را در مدیریت آن دارد.

وی یادآور شد: دنیا به سمت محله‌محوری پیش رفته است و ما نیز باید در کشور از این رویکرد استفاده کنیم و در هنگام بحران ابتدا مردم در صحنه‌ها حضور دارند و سپس دولت و کمک‌های دولتی انجام خواهد شد.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: در حال حاضر در 10 هزار و 310 مدرسه سراسر کشور مانور سراسری زلزله و ایمنی در حال برگزاری است و سناریوی این مانور برای تمامی مدارس به یک شکل است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افزایش آموزش در مدارس دارید، گفت: در قانون این پیش‌بینی شده است که در کتاب‌های درسی، آموزش و نحوه مدیریت بحران در مدارس آموزش داده شود و ارتباطی بین دانش‌آموزان و خانواده درباره آموزش‌های هنگام بحران برقرار شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در حال حاضر آیین‌نامه کتب درسی آموزش هنگام بحران تدوین شده است و در کتاب‌های درسی سال آینده و در مقاطع مختلف آموزش داده خواهد شد.

مدارس کشور باید ایمن سازی شود

کامبد امینی‌حسینی رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی اظهار داشت: ما باید خودمان را برای مواجهه با حوادث و بحران‌های طبیعی آماده کنیم و در زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد، ظرفیت‌سازی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ اگر در مدارس ایمنی اتفاق افتاده باشد و ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرده باشیم می‌توانیم آن را به عنوان یک پناهگاه امن برای اهالی محل معرفی کنیم تا در مواقع بحران از آن استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه این مانور در سراسر کشور برگزار شده و اهالی محل در این مانور مشارکت دارند، گفت: مدارس باید ایمن ساخته شود و ایمن بماند تا در مواقع بحران از آن استفاده شود. و اگر اهالی محله مدارس را به عنوان پناهگاه قبول کنند قطعا در مواقع بحران شاهد کاهش خسارت خواهیم بود و ما نیز باید زیرساخت‌های لازم را برای مشارکت مردم مهیا کنیم.

امینی‌حسینی با بیان اینکه اگر مشارکت مردم را جلب کرده باشیم یک جامعه تاب‌آور خواهیم داشت، افزود:‌ تا سال 1404 این مانورها در سراسر کشور برگزار می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که ارائه داده‌ایم با هماهنگی صورت گرفته با سازمان‌های جهانی قرار شده مانورهای زلزله در مدارس در تمامی کشورهای منطقه تا سال 2030 برگزار شود.

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی گفت:‌در مانورهای سراسری وزارت کشور،‌ آموزش و پرورش پژوهشکده زلزله‌شناسی، هلال احمر،‌ صدا و سیما و شهرداری تهران مشارکت داشته‌اند.

 

بخشی از فیلم مانور زلزله و ایمنی

 


به گزارش خبرگزاری فارس،با تکرار و استمرار این مانورها ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن (اضطراب ، شوک و دلهره ) در بین دانش آموزان از بین رفته و ضمن آمادگی خود و آموزش آموخته های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهمترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول