اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شهریاری شهید راه علم و معرفت

مادر شهید شهریاری با اشاره به اینکه مجید از همان ابتدا شخصیت موفقی در تحصیل و کارش بود، اما هیچ‌وقت برایش اهمیتی نداشت و حتی انتظار تشویق هم بابت موفقیت‌هایش نداشت، گفت: زمانی که در مقطع دکتری قبول شده بود به هیچ یک از اعضای خانواده این موضوع را اطلاع نداده بود.

شهریاری شهید راه علم و معرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هر یک از شهدا شاخصه خاصی دارند که با آمدن نام آنها ناخودآگاه آن موضوع در اذهان متجلی می‌شود، اما قصه شهید مجید شهریاری با بقیه فرق دارد، چون تا واژه فیزیک و یا هسته‌ای بیان می‌شود، این مجید شهریاری است که در ذهن می‌آید.

شهید دکتر مجید شهریاری متولد سال 1345 در زنجان بود که تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان گذراند و سپس با تلاش و هوشمندی در سال 1363 با کسب رتبه دوم در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک تحصیلات خود را در مقطع دانشگاهی آغاز کرده و در سال 1367 موفق به کسب رتبه نخست در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف شد.

 دکتر مجید شهریاری در سال 1377 نیز دکترای خود را در رشته علوم و تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرده و پس از پایان دوران تحصیل خود به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌های امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله اقداماتی که شهید شهریاری در دوران عمر با برکت خود انجام داده است و کتاب‌هایی که از ایشان به چاپ رسیده است، شامل چاپ 10 مقاله علمی پژوهشی در مجلات علمی بین‌المللی، ارائه سخنرانی در 21 کنفرانس بین‌المللی، راهنمایی و مشاوره 20 دانشجوی کارشناسی ارشد و راهنمایی سه دانشجوی دکتری و اجرای پنج طرح پژوهشی با امتیازی بالا را در کارنامه فعالیت خود دارد.

احترام ویژه شهید شهریاری به والدین

 برادر شهید شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به فضایل اخلاقی شهید شهریاری گفت: برادرم مجید همیشه در انجام فرایض دینی و امور مذهبی پیشگام بود و هیچگاه نماز شب خود را قضا نکرد و همیشه نمازهای واجب خود را اول وقت اقامه می‌کرد.

فرید شهریاری گفت: زمانی که برادرم و من در سنین کودکی به مسجد برای یادگیری و حفظ قرآن می‌رفتیم، شهید شهریاری در حفظ قرآن بیش از چیزی که برایمان تکلیف شده بود، عمل می‌کرد.

 برادر شهید شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه شهید شهریاری به والدین خود احترام ویژه‌ای قائل بود، تصریح کرد: برادرم مجید زمانی که پدرمان در قید حیات بودند، احترام خاصی به ایشان قائل بود و آنچنان علاقه‌ای به مادر داشتند که در مواقع غذا خوردن ابتدا لقمه‌ای در دهان مادر گذشته و سپس خودشان شروع به غذا خوردن می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه عشق فوتبال بود و به کوهنوردی علاقه زیادی داشت و در ایام تابستان، زمانی که از تحصیل فراغت داشتیم همیشه باهم فوتبال بازی می‌کردیم، گفت: البته این را هم بگویم که برادرم هر وقت صدای اذان را می‌شنید بازی را نیمه کاره گذاشته و به مسجد محل می‌رفت.

توجه ویژه شهید شهریاری به موضوعات دینی

مادر شهید شهریاری نیز با اشاره به فضایل اخلاقی این شهید بزرگوار گفت: مجید از همان چهار یا پنج سالگی نماز خواندن را یاد گرفته بود و نمازهای یومیه‌اش را کامل می‌خواند، خاطرم هست که از هفت یا هشت سالگی نیز نزد حاج آقا سلیمی قرآن و معارف دینی را یاد می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه مجید از همان ابتدا شخصیت موفقی در تحصیل و کارش بود، اما هیچ‌وقت برایش اهمیتی نداشت و حتی انتظار تشویق هم بابت موفقیت‌هایش نداشت، گفت: زمانی که در مقطع دکتری قبول شده بود به هیچ یک از اعضای خانواده این موضوع را اطلاع نداده بود تا اینکه از طریق همسر وی مطلع شدیم که در این مقطع تحصیلی قبول شده و تحصیل می‌کند.

وی ادامه داد: پسرم مجید اینقدر متواضع بود که حتی تا پس از شهادتش ما اطلاع نداشتیم که به درجه استاد تمامی رسیده است.

مادر شهید شهریاری گفت: ما اصلا قبل از شهادتش در جریان فعالیت‌های هسته‌ای وی هم نبودیم و قبل از شهادت موقعیت کاری، وی برای ما یک استاد دانشگاه ساده بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان نیز با اشاره به ساخت سریال «شهید شهریاری» گفت: این فیلم داستان زندگی شهید شهریاری از کودکی تا شهادت است.

محسن لطیفی تصریح کرد: ساخت سریال 30 قسمتی دکتر مجید شهریاری هشتم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت این شهید هسته‌ای کلید می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز برنامه‌های مختلفی در گرامیداشت مقام شهدا انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا برنامه پلاک در  3 هزار قسمت در صدا و سیمای مرکز زنجان ساخته و به پایان رسیده است.

گفتنی است، هشتم آذرماه سال 1389 شهید دکتر مجید شهریاری در یک حادثه تروریستی به شهادت رسید.

26 بهمن 1390 همزمان با بهره‌برداری از دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد به یاد خدمات او، تأسیسات هسته‌ای تهران را به نام «شهید شهریاری» تغییر دادند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول