اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ماکرون سخنانش درباره «ناتو» را «ندای بیدار باش» توصیف کرد

رئیس‌جمهور فرانسه در توضیح سخنانش علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، کشورهای عضو این پیمان به یک ندای بیدارباش احتیاج داشتند تا به سوالات موجود درباره ناتو پاسخ داده شود.

ماکرون سخنانش درباره «ناتو» را «ندای بیدار باش» توصیف کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، سخنانش درباره «مرگ مغزی ناتو» ندای بیدار باش مفیدی برای اعضای این اتحاد نظامی بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با استولتنبرگ توضیح داد: «سؤالاتی که مطرح کردم، سؤالاتی باز هستند که هنوز آن‌ها را حل نکرده‌ایم».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «صلح در اروپا، شرایط بعد از INF (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد)، روابط با روسیه، مسئله ترکیه، این‌که چه کسی دشمن تلقی می‌شود؟ بنابراین می‌گویم: تا زمانی که این سوالات حل نشده باقی بمانند، بیایید درباره تقسیم هزینه‌ها و مسئولیت‌ها یا این و یا آن گفت‌وگویی انجام ندهیم».

ماکرون گفت: «بنابراین شاید به یک ندای بیدار باش احتیاج داشتیم. خوشحالم که [این پیام] منتقل شد و خوشحالم که اکنون همه معتقدند که باید به اهداف راهبردیمان فکر کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه اواسط آبان ماه در مصاحبه خود با اکونومیست به شدت از نبود هماهنگی بین اروپا و آمریکا در خصوص تصمیمات راهبردی درون ناتو انتقاد و تأکید کرد که این ائتلاف دچار مرگ مغزی شده است.

«پاول پیلار» تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این باره گفت:‌ «اظهارات ماکرون در واقع بازتاب نارضایتی در مسیر موجود در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک و همچنین ناتوانی فعلی ناتو (خارج از چارچوب روابط آمریکا و اروپا) برای تاثیرگذاری به عنوان یک نهاد و یا سازمان است. ماکرون همچنین نسبت به تمایل دولت فعلی آمریکا درباره اجرا و تداوم تعهدات این کشور براساس بند ۵ معاهده آتلانتیک شمالی، واقعا  شک و تردید دارد.» (جزئیات بیشتر)

با این حال سران برخی کشورهای اروپایی در مخالفت با سخنان ماکرون، وجود ناتو را برای امنیت اروپا حیاتی می‌دانند. نخست‌وزیر لهستان ناتو را مهم‌ترین منشاء امنیت برای کشورش دانسته و گفت: «ماکرون در موقعیت متفاوتی قرار دارد زیرا نفس گرم خرس روس را روی گردنش حس نمی‌کند». 

مقامات آلمانی نیز به مراتب اعتراض خود به سخنان ماکرون را اعلام و ماندن در پیمان ناتو را ضروری دانسته‌اند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول