اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نگرانی از گرانی/ وعده‌های گل یا پوچ دولت

پس از افزایش قیمت بنزین، بررسی‌های میدانی از قیمت اقلام مورد نیاز مردم در کلان‌شهر تبریز انجام داده و اما و اگرهای وعده دولت مبنی بر کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نگرانی از گرانی/ وعده‌های گل یا پوچ دولت

خبرگزاری فارس از تبریز _ کتایون حمیدی: برخی مسوولان در توجیه افزایش قیمت بنزین می‌گویند: ایرانی‌ها دو برابر اروپایی ها بنزین مصرف می‌کنند! از نظر مردم این مقایسه خوبی است اما به شرطی که اولا خودروسازی ایران دقیقا شانه به شانه اروپایی‌ها در حال حرکت باشد؛ ثانیا زیرسازی و راه‌سازی ایران نیز منطبق با اصول مهندسی اروپایی‌ها باشد!

حتی در یک مقایسه‌ دیگری، نرخ کرایه در ایران را با نیویورک، قیمت بنزین را با لندن، اجاره‌بها را با پاریس و گاز را با ترکیه مقایسه کرده‌اند؛ نکته قابل توجه اینجاست که حقوق در ایران همیشه با اتیوپی مقایسه می‌شود.

نزدیک به دو هفته از افزایش یهویی قیمت بنزین می‌گذرد؛ افزایش قیمتی که براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از بامداد ۲۴ آبان ماه، بدون اعلام قبلی انجام گرفت.

بر اساس این طرح، قیمت بنزین مصرفی به صورت سهمیه‌بندی لیتری ۱۵۰۰ تومان و آزاد لیتری ۳ هزار تومان در اختیار خودروها قرار گرفت. طرحی که شوک بزرگی به جامعه وارد کرد و باعث اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف کشور شد؛ اعتراض‌هایی که با سوء استفاده آشوبگران و دشمنان به خشونت کشیده شد.

نگرانی از گرانی

حال با گذشت چند روز از آن روزهای ناآرام که با حضور با بصیرت مردم، آتش فتنه بنزینی فروکش کرد، مردم نگران گرانی‌های پس از افزایش قیمت بنزین هستند.

گرانی بنزین به نفع مردم است!

در عین حال رئیس جمهور می‌گوید: گرانی بنزین به نفع مردم است!

روحانی عنوان کرده است که افزایش قیمت بنزین کمکی به اقشار تحت فشار جامعه است؛ چرا که دولت قصد برداشت از درآمد بنزین را ندارد و قرار است در آمد حاصل از آن بین ۶۰ میلیون نفر توزیع شود.

اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همان روز اول اجرای طرح گفته بود: «افزایش قیمت بنزین روی قیمت تمام‌شده کالاها از نظر تولید، تقریبا اثر ناچیزی دارد، زیرا قیمت این کالاها بیشتر متاثر از حمل‌ونقل بوده و عمده حمل‌ونقل نیز با سوخت گازوئیل انجام می‌شود که دولت هیچ تغییری در نرخ آن نداده است.»

رحمانی تاکید کرده بود که در این شرایط هیچ فروشنده‌ای اجازه افزایش قیمت کالا ندارد؛ ولو اینکه مجوز افزایش قیمت داشته باشد.

او همچنین متذکر شده بود: «تمامی مجوزهای افزایش قیمت که طی چند هفته اخیر صادر شده را باطل می‌کنیم و از امروز به بعد اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی به بهانه افزایش نرخ بنزین نمی‌دهیم و هرگونه افزایش قیمت تخلف تلقی خواهد شد».

این روند تا جایی ادامه یافت که مسوولان و مدیران زیادی در محافل رسانه‌ای حضور یافتند و قول دادند جلوی گرانی را می گیرند.

افزایش قیمت ممنوع است!

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که قیمت هیچ کالایی افزایش نخواهد یافت و هر کسی که با سوءاستفاده از وضعیت فعلی، به مشکلات اقتصادی مردم دامن بزند، قطعاً توسط دستگاه‌های نظارتی، مورد تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت.
محمدرضا پورمحمدی در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان، با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت تأمین کالاهای اساسی مردم در استان نداریم، افزود: با توجه به تاکید دولت، هیچ شخص و صنفی در شرایط فعلی، حق افزایش قیمت در تولیدات یا محصولات خود را ندارد.

پورمحمدی ادامه داد: افزایش نرخ کرایه تاکسی، نان، کالاهای اساسی و سایر کالاها و اقلام مورد نیاز مردم استان، ممنوع است و در صورت لزوم به تناسب مورد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار استان یا مرجع مربوط برسد.

وی از بازاریان و اصناف خواست که در شرایط حساس فعلی، یاری گر دولت باشند و افزود: به عنوان خادم مردم استان، قدردان همت و صبوری اقشار مختلف هستم و معتقدم که هر کس در شرایط فعلی بر مشکلات اقتصادی مردم بیفزاید هیچ تفاوتی با اغتشاش‌گران و آشوبگران ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار برخورد بی‌امان دستگاه‌های نظارتی با گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار در استان شد.

کرایه ها نباید گران می‌شد که شد

اما چند روزی طول نکشید که خود مسوولان به افزایش گرانی‌ها اذعان کردند.


«افزایش قیمت بنزین باعث افزایش کرایه‌ها شد که نباید می‌شد». این را وزیر صمت گفته است.
رحمانی اعلام کرد: «افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند».

چه خبر از بازار؟/ اصناف و کسبه چه می‌گویند

برای تهیه گزارش میدانی، لیستی از مایحتاج روزمره مردم را تهیه می کنم و برای بررسی قیمت آنها در طی چند روز اخیر، راهی بازار تبریز می شوم تا با یک حساب سرانگشتی از فرق قیمت‌های جدید و قدیمی مطلع شویم.

به قدری گرانی داشتیم که خود دولت خجالت کشید

کارگر پیری دستان پینه بسته و ترک خورده‌اش را نشانم می‌دهد و می‌گوید: «شاید بعد از بنزین افزایش قیمت آنچنانی نداشتیم ولی امسال با افزایش ۵ برابری همه قیمت‌ها مواجه شدیم که کمر قشر ضعیف را شکاند».

او اضافه می‌کند: «از ابتدای سال به قدری قیمت‌ها افزایش یافت که دیگر خود دولت هم خجالت کشید که قیمتی چیزی افزایش یابد».

یک فروشگاه تعاونی در منطقه عباسی تبریز: لپه، تخم‌مرغ افزایش قیمت دارد/ قیمت روغن به خاطر کاهش توان خرید مردم کم‌تر هم شده است

عزیز سلمان‌نژاد از جمله کاسبان قدیمی در تبریز است که یک مغازه بزرگ تعاونی دارد، به عقیده او افزایش قیمت آنچنانی در قیمت اقلام وجود نداشته و فقط کمی قیمت لپه تغییر یافته است.

او می‌گوید: «بعد از گرانی بنزین مشتری‌هایم ثابت مانده ولی قدرت خرید مردم کم شده است به طوریکه خیلی وقت است که قیمت خرید روغن تغییری  نکرده و اصلا خریدار آنچنانی هم ندارد».

این کاسب تبریزی می‌افزاید: «ما یک تعاونی هستیم و معمولا قیمت‌هایی پایینی داریم ولی وقتی مردم توانی نداشته باشند چه فایده‌ای دارد».

خواربارفروشی در منطقه سیلاب: تخم‌مرغ و وسایل بهداشتی گران‌تر شده است

علیرضا واحد صاحب مغازه خواربارفروشی منطقه سیلاب نیز همانند دیگر مغازه‌ها روند هیجانی و تندی در افزایش قیمت در بازار ندیده و در این خصوص می‌گوید: «یک ماهی می شود که تخم‌مرغ با اندکی افزایش قیمت روبروست که دلیل آن نیز سرمای هوا است».

او اضافه‌ می‌کند: «در بقیه بخش‌ها از جمله حبوبات، لبنیات با افزایش قیمتی روبرو نبودیم و همچنان مشتری ثابت خود را داریم».

این خواربارفروش جوان یادآور می‌شود: «از ابتدای سال برخی وسایل بهداشتی افزایش قیمت نجومی داشت که حتی ما مغازه‌داران توان خرید آن ها را از عمده‌فروشان نداشتیم».

مغازه مرغ و تخم‌مرغ فروشی: افزایش قیمت نداریم

آقای هاتفی، پیرمرد مرغ‌ و تخم فروش در منطقه آبرسان هم در خصوص افزایش قیمت‌ها بعد از تغییر قیمت بنزین می‌گوید: «اینکه بعد از افزایش قیمت بنزین با تغییرات سایر کالاها روبرو باشیم، چنین موضوعی صحت ندارد؛ حتی اخیرا قیمت مرغ هم اندکی کاهش یافته، زیرا در ماه‌های اخیر و به علت نوسانات ارزی به قدری افزایش قیمت وجود داشت که برای عادی‌سازی بازار کمی هم قیمت در فروش مرغ کاهش یافته است».

مغازه قطعه‌فروشی خودرو: خیلی وقت است که لوازم خودرو نزدیک به ۱۰ برابر گران شده است

به یک مغازه قطعه‌فروشی خودرو می‌روم، آقای نوبهاری مدت ۲۰ سالی است که در این محل( قطران) قطعات انواع خودرو را می‌فروشد.

او می‌گوید: «در سال‌های اخیر قیمت خودرو به قدری با افزایش و کاهش مواجه بوده که بازار قطعه فروشان را نیز بر هم زده است».

این یدک‌فروش تبریزی ادامه می‌دهد: «برخی از این قطعات وارداتی بوده و بستگی به قیمت ارز است؛ آنهایی نیز که در خود ایران تهیه می‌شود، قیمت‌های خود را دارد به طوریکه در ماه‌های اخیر افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم».

ترویج پدیده جدید حساب دفتری

او می‌افزاید: «قبلا من حساب دفتری نداشتم ولی چاره چیست؟ من اینجا نشسته‌ام تا چیزی بفروشم و کسی که به من مراجعه می‌کند حتما عصای دستش دچار مشکلی شده است و نیاز به یک قطعه دارد از این‌رو حساب دفتری هم داریم».

مغازه میوه‌فروشی در نقارخانه بازار تبریز: گوجه هزار تومانی یک ماه پیش ۱۶ برابر افزایش قیمت دارد

در ادامه به میوه‌فروشی‌ها نیز سری می‌زنم که اخیرا قیمت‌هایشان ۲۰ درصد افزایش داشته است. آقای عباسزاده، سال‌هاست که از طریق میوه‌ فروشی امرار معاش می‌کند.

او معتقد است، میوه از جمله اقلامی است که هر روز احتمال تغییر دارد، زیرا پایه آن به میزان محصولات داخلی و خارجی و وضعیت کشاورزی و باغداری کشور بستگی دارد.

عباسزاده توضیح می‌دهد: «تا شهریورماه فضای مجازی پر بود از هدررفت گوجه فرنگی، ولی الان می‌بینیم که جزو محصولات گران قیمت شده است».

او ادامه می‌دهد: «عدم وجود ساختار مناسب در بخش کشاورزی و باغداری موجب این تغییرات به یکباره شده است زیرا تا خود ماه مهر، تمام کوچه‌های تبریز پُر بود از بوی گوجه و رب‌های دستی که توسط زنان تبریزی تهیه می‌شد و هر کیلوی آن یک هزارتومان بود ولی الان چه اتفاقی افتاده است که گوجه کیلویی یک هزارتومان به کیلویی ۱۴ هزارتومان رسیده است؟ مگر آن را با بنزین تهیه می‌کردند؟».

جوان ۳۵ ساله‌ای که در حال خرید میوه‌های روز عروسی‌اش است نیز در گفت‌وگوی ما شرکت می‌کند. او می‌‌گوید: «هنگامی که نرخ بنزین از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافت، مسئولان گفتند سایر خدمات و کالاها گران نخواهد شد؛ حتی گفتند درآمد حاصل از گرانی بنزین که در ماه سی هزار میلیارد تومان خواهد بود به مردم داده می‌شود اما آنچه این روزها می‌بینیم این است که مسئولان دبّه کرده‌اند».

این جوان تبریزی ادامه می‌دهد: «اکثر کالاها گران‌تر شده و یارانه معیشتی نیز به حساب بسیاری از مردم واریز نشده؛  مسوولان هم در اظهارنظر جدیدی گفته‌اند اگر یارانه معیشتی می‌خواهید باید اجازه دهید به حساب‌های بانکی‌تان سرکشی کنیم».

مسوولان دبّه کردند

او با تاکید بر اینکه مسوولان دبّه کردند، اضافه می‌کند: «افزون بر همه اینها اگر قرار باشد درآمد ۳۰ هزار میلیاردتومانی ناشی از گرانی بنزین به ملت پرداخت شود، می‌شود نفری حدود چهارصد هزار تومان نه پنجاه هزار تومان! مابقی این پول کجا خرج می‌شود، شما حدس بزنید».

تاکسی مسیر خیابان عباسی تا بازار تبریز: تعرفه است هزار تومان بیشتر بدهید

حال نوبت بررسی نرخ کرایه تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف است؛ با اینکه در این بررسی در مسیرهای کوتاه شاهد افزایش قیمتی نبودیم و همان یک هزار تومانی است که ماه‌هاست پایدار مانده است ولی در برخی مسیر‌های بلند که قیمت آن ۲ هزار تومان بود، شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی و در برخی مواقع یک هزار تومانی هستیم.

برای نمونه رانندگان تاکسی مسیر خیابان عباسی تا بازار که قبلا نرخ کرایه ۲۰۰۰ تومان داشت را به ۲۵۰۰ تومان رسانده‌اند و در صورت اعتراض مسافران تنها یک جواب می‌دهند "تعرفه تعیین شده است".

از دیگر بازارهای قابل توجه که مدتی با نوسانات زیادی روبرو شده، بازار خودرو است که در ظرف یک هفته اخیر زنگ خطر افزایش قیمت خود در بازار به صدا در آمده است.

«قاعدتا با گران شدن بنزین ؛ ماشین باید ارزان می شد اما دقیقا برعکس شد، طوریکه پراید از ۴۵ به ۵۱ میلیون رسید!». این را نیما کرمی مجری تلویزیون می‌گوید.

علی قانع، کارشناس بازار خودرو نیز در این ارتباط معتقد است: «به واسطه افزایش قیمت بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان، شاهد پرش مجدد فنر قیمت خودرو بودیم. برای مثال، در مهرماه با پرداخت مبلغ ۴۱ الی ۴۳ میلیون تومان، قادر بودید تا یک تیبا صندوقدار سفید رنگ، ساخت سال ۱۳۹۳، با بدنه‌ای سالم و کارکرد پایین خریداری کنید. اما در حال حاضر برای خرید چنین خودرویی، آن‌هم با رنگی بسیار خاص که چندان مورد توجه بازار قرار ندارد، نظیر آبی یا قرمز، نیاز به پرداخت ۴۷ میلیون تومان دارید. این افزایش قیمت، در طی هفته گذشته به طور مکرر ادامه داشته است، به طوریکه کمتر آگهی با قیمت مناسب و کارشناسی شده را مشاهده می‌کردید. در نتیجه این افزایش قیمت شدید، سه برنامه پرطرفدار و مرسوم برای درج آگهی‌های خودرو، یعنی دیوار، باما و شیپور، که در طی هفته‌ای بدون اینترنت، بر بستر شبکه ملی اطلاعات به ارائه خدمات می‌پرداختند، از ذکر قیمت بسیاری از آگهی‌ها خودداری کردند. در حال حاضر به جای قیمت بسیاری از آگهی‌های این سه وب‌سایت، عبارت "توافقی" یا "تماس بگیرید" نقش بسته است، مگر آن‌که قیمت اعلامی خودرو، در محدوده معقولی عنوان شده باشد.»

افزایش ناگهانی قیمت بنزین شرایط اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده و شواهد حاکی از آن است که دولت توانایی ثابت نگه داشتن قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی را ندارد!

بررسی میدانی مغازه‌های لبنیات‌فروشی، خواربارفروشی، نانوایی، مرغ و تخم‌فروشی و قصابی نشان می‌دهد که اگرچه قیمت بازار روند رشد به صورت هیجانی ندارد ولی افزایش نامحسوسی در برخی اقلام دیده می‌شود که زنگ خطر گرانی را به صدا درآورده است و اگر کنترلی روی بازار نشود به یک باره شاهد افزایش قیمت در انواع کالاها خواهیم بود.

مردم در مواجهه با واقعیت‌ها آنچه را که می‌بینند باور می‌کنند نه قول‌های دولت‌مردان را!

 

1- میوه  افزایش 5 درصدی در برخی میوه‌ها

2- روغن فعلا تغییر قمیت نداشته است.

3- نان  فعلا تغییر قیمت نداشته است.

4- گوشت قرمز فعلا تغییر قیمت نداشته است.

6- مرغ  فعلا تغییر قیمت نداشته است.

7- لبنیات  فعلا تغییر قیمت نداشته است.

8- انواع حبوبات میانگین بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داشته است در مغازه‌ها اما در عمده فروشی ها قیمت تغییری نکرده است.

9- برنج فعلا تغییر قیمت نداشته است.

10-  تخم مرغ فعلا تغییر قیمت نداشته است.

11- کرایه تاکسی بین 500 تا 1000 تومان افزایش قیمت داشته است( در مسیرهای مختلف).

 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول