اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نگاهی به افزایش قیمت برخی کالاها در بازار ساری

بررسی میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس از وضعیت بازار و گفته‌های مردم شهرستان ساری، حکایت از افزایش قیمت در برخی از کالاهای مصرفی دارد که جزئیات آن را در گزارش بخوانید.

نگاهی به افزایش قیمت برخی کالاها در بازار ساری

خبرگزاری فارس استان مازندران-سرویس اقتصادی| در پی اصلاح قیمت بنزین طی دو هفته اخیر، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از کالاهای مصرفی مردم هم‌گام با افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت داشته است.

خبرنگار خبرگزاری فارس مازندران طی بازدید میدانی که از سطح بازارهای مرکز استان مازندران داشته است، گزارش می‌دهد؛ در طول مسیر بازار در تاکسی شاهد این موضوع بودیم که قبل از افزایش قیمت بنزین مسیرهایی که کرایه از هزار تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود، به همان قیمت سابق یعنی هزار تومان بازگشت.

راننده تاکسی خطی در یکی از مسیرها می‌گفت، در سطح شهرستان ساری 10 مسیر که مسافت بیشتری دارد افزایش قیمت کرایه از هزار تومان به هزار و ۲۰۰ تومان صورت گرفته مابقی مسیرها با همان کرایه سابق در حال سرویس‌دهی هستند، ولی در برخی مسیرها بعضی رانندگان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و همان هزار و ۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند، کرایه سرویس دربستی هم اضافه شد.

باوجود افزایش کرایه تاکسی در برخی از مسیر مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری مرکز مازندران از افزایش نرخ کرایه تاکسی در 10 مسیر الحاقی خبر داد که آن هم قبل از افزایش قیمت بنزین بوده و ارتباطی به این موضوع نداشته و گفت: قیمت کرایه تاکسی هیچگونه افزایشی نداشته و اگر بخواهد هم افزایشی داشته باشد باید با مجوز سازمان‌های ذی‌صلاح باشد.

*افزایش قیمت‌ها غیرقابل بخشش است

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در این باره اظهار کرد: افزایش بدون هماهنگی کالاها و خدمات غیرقابل بخشش است.

ملکی  با اعلام اینکه افزایش قیمت کالا و خدمات باید از طریق ستاد تنظیم بازار انجام شود، تصریح کرد: اگر واحدهای صنفی، اشخاص و یا کسانی که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند نسبت بدون هماهنگی افزایش قیمت کالا داشته باشند در صورت دریافت پرونده از سازمان صمت جریمه می‌شوند.

به بازار میوه و تره بار، بازار روز و بازار شهید رجایی ساری سری زدیم،  از همان ابتدا شاهد گران شدن بیشتر میوه‌ها و تغییر قیمت هزار الی ۲ هزار تومانی بودیم، البته دست فروش‌های مرکبات از ارزان بودن محصولاتشان نسبت به دیگر میوه‌ها اظهار نارضایتی داشتند.

*گوجه 15هزار تومانی در ساری!

میوه‌هایی چون؛ انار، خیار، گلابی و سیب افزایش قیمت هزار الی ۳ هزار تومانی داشتند، گوجه تنها محصولی است که از کیلویی ۵ هزار تومان الی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، البته گوجه ۵ هزارتومانی با کیفیت و درجه یک نیست ولی قابل خوردن است، گوجه کیلویی ۱۵ هزار تومان درجه یک و قرمز رنگ و سالم است.

یک فروشنده که گوجه را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رساند وقتی درخواست ما را در جهت مصاحبه شنید؛  گفت: همین گوجه را کیلویی ۸ هزار تومان می‌فروشم، و قصد مصاحبه با شما را ندارم، در حالی که اتیکت روی محصول خبر از این می‌داد که این گوجه بی‌رنگ و لعاب کیلویی ۱۰ هزار تومان است.

*افزایش قیمت سبزی و تره‌بار

سبزی و تره بار هم گران شده است، علت آن بیشتر به سرمای هوا و کرایه تاکسی برمی‌گردد، به طوری که از ۴ عدد هزار تومان به دسته‌ای هزار تومان رسیده است، میوه‌های فصل هم خیلی ارزان نیست.

این درحالی است که مدیرعامل اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران اعلام کرد: قیمت‌ میوه و تره‌بار بعد از گرانی بنزین با قبل تفاوت چندانی نداشته است تنها در بخش کرایه برخی بدون نظارت کرایه‌ها را افزایش دادند که درصورت مشاهده با چنین مواردی برخورد می‌شود.

امیرحسین فخرآوران افزود: در بخش میوه تنها شاهد افزایش قیمت گوجه بودیم که دلیل آن فصل سرما بوده و درحال حاضر نیز قیمت این محصول نسبت به هفته قبل روند کاهشی داشته و با عرضه گوجه جنوب  شاهد روند کاهشی این محصول خواهیم بود.

به نانوایی سری زدیم، نان در بخش آزاد پز و یارانه‌ای همان هزار تومان است و گران نشده، خبازان و شاگردان نانوایی از گران نشدن نان اظهار نگرانی کرده و می‌گویند با این قیمت نان چرخ زندگی ما نمی‌چرخد، از مسؤولان درخواست افزایش قیمت داشتیم.

نان جز کالاهایی بوده که در استان مازندران بدون تغییر مانده درحالی‌که در برخی از استان‌ها قیمت آن افزایش یافته است.

*نظارت 400 بازرس بر بازار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این‌باره اظهار کرد: بیش از 400 نیروی این اداره کل و اصناف در دو شیفت کاری نظارت بر بازار را بر عهده دارند که از نخستین ساعات اجرایی شدن این طرح، گشت‌های ویژه این اداره کل به همراه نیروهای اداره اصناف  و بازرسان افتخاری در سراسر استان مستقر شده‌اند و بصورت دوشیفت نظارت بر قیمت‌ها را بر عهده دارند.

قوانلو افزود: نظارت بر بازار و قیمت‌ها با شدت بیشتری از قبل در حال انجام است و مردم به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشند، اگر هر موردی از افزایش قیمت ناگهانی مشاهده شد با سامانه 124 تماس بگیرند تا همکاران ما در کوتاه‌ترین فرصت زمانی اقدام کنند.

*افزایش قیمت حبوبات

به خواروبار فروشی که رجوع کردیم، گفت: قیمت تخم‌مرغ، روغن و رب تغییری نکرده است، ولی حبوبات گران شده است، لپه کیلیویی ۳ هزار تومان گران‌تر شده و عدس کیلویی هزار تومان، برنج خارجی هم کیلویی ۳ هزار تومان گران‌تر شده است، لبنیات نیز اندکی افزایش قیمت داشتند.

انتظار مردم از مسؤولان استانی نظارت جدی و عملیاتی بر بازار کالا‌ها و خدمات است تا افزایش قیمت بنزین آتش بیار معرکه بدخواهان نظام نشود و تاوان کم‌کاری مسؤولان استانی را نظام پس ندهد.

به بازار مرغ و گوشت که وارد شدیم، شاهد افزایش قیمت چندانی نبودیم، ولی مردم می‌گفتند گوشت و مرغ هم گران‌تر شده است، البته مرغ قبل از گرانی بنزین کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود که امروز به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، قیمت گوشت گوسفندی آبگوشتی و خورشتی هم از ۷۵ تومان تا ۱۱۰ هزار تومان متغیر بود.

*مرغ گران نشد

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان مرکز مازندران به خبرنگار فارس، گفت: قیمت مرغ در بازار برای توزیع 11هزار و 700 تومان و دست مصرف‌کننده 12هزار و 900 تومان است.

هاشمی افزود: قیمت مرغ بعد از افزایش قیمت بنزین بدون تغییر بوده است.

وی بیان کرد: در برخی موارد شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم که بسته به کیفیت آن دارد درغیر این صورت تغییر چندانی نباید داشته باشد.

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران گفت: قیمت گوشت پس از گرانی بنزین ثابت و بدون تغییر ماند.

مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: سال گذشته میانگین قیمت ماهی در بازار 37هزار تومان بوده درحالی که امسال به 40هزار تومان رسیده این درحالی است که قیمت ادوات صید در استان 100درصد رشد داشته است پس می توان گفت رشد قیمت ناچیزی داشتیم.

*افزایش قیمت خودروهای دوگانه‌سوز

نکته قابل توجه افزایش قیمت خودروهای دوگانه‌سوز طی افزایش قیمت بنزین است که تفاوت چشم‌گیر و میلیونی دارد،  پراید از ۴۰ میلیون تومان به ۵۵ میلیون تومان رسید.

یکی از خریداران در بازار می‌گفت؛ مردم خودشان به خودشان رحم نمی‌کنند و همه چیز را به گرانی بنزین ربط داده و محصولات را گرانتر به فروش می‌رسانند خریدار هم که مجبور به خرید است.

*افزایش کرایه سرویس مدارس

شخص دیگری از افزایش کرایه سرویس مدرسه دخترش در هفته اخیر با اختلاف قیمت ۵۰ هزار تومانی خبر داد و از این موضوع شکایت داشت.

در مجموع تا حدودی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار ساری بودیم، البته در موقع بازدید از بازار مأموران تنظیم بازار را دیدیم که به غرفه‌های واقع در بازار تره بار سر می‌زدند و اختلاف قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند، ولی مردم از نتیجه کارشان رضایت ندارند.

شخص دیگری که میوه را به صورت دانه‌ای خریده بود و می‌گفت؛ من عادت دارم میوه‌های با کیفیت بخرم ولی با این اوضاع و گرانی بازار مجبورم از هر کدام چند عدد بردارم تا رفع نیاز کنم، ولی برایمان کافی نیست.

*هیچگونه کوتاهی در برخورد با گرافروشان پذیرفتنی نیست

دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در شرایط حاضر یک توصیه برای حفظ آرامش مردم داریم و آن اینکه با افزایش قیمت بنزین، اگر قیمت کالاها افزایش پیدا کند، مسؤولیت آن با سازمان صمت، تعزیرات حکومتی است، متذکر شد: نظارت از سوی این دو نهاد مستمر باشد و نظارت بر نظارت‌ها داشته باشند.

حسینی عالمی افزود: به هیچ وجه کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست و در این زمینه طی مکاتبه‌ای با مدیران مرتبط به آنها تأکید شده است که به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

وی  خطاب به مدیران استانی تاکید کرد به عنوان مدعی‌العموم بدون تعارف اگر در جهت حمایت مردم عمل نشود؛ به عنوان مسؤول مطالبه مردم با آنها برخورد خواهد شد.

مادری با سه فرزند خود به بازار آمده بود هر کدام از بچه‌ها از او چیزی می‌خواستند و او قدرت خرید را نداشت و به دنبال میوه‌های درجه سه می‌گشت که آن هم گران است.

البته محصول بادمجان به دلیل برداشتی که در این فصل از آن صورت گرفته کاهش پنجاه درصدی قیمت داشته و کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، از افزایش قیمت در محصولات دیگر در حال حاضر خبری به گوش نرسیده است.

در جدول زیر نام محصولاتی که در پی گرانی بنزین تغییر قیمت داده اند ذکر شده است:

نام محصول قیمت قبل از گرانی بنزین قیمت پس از اصلاح قیمت بنزین
گوجه 4000 تومان 15000 تومان
لپه 12000تومان 16000تومان
عدس 11000تومان 13000تومان
برنج خارجی 75000تومان 10 کیلویی 85000 تومان
میوه جات چون انار 5000 تومان 10000تومان
لبنیاتی چون ماست 6000تومان 8000تومان
نان 1000تومان تغییری نکرد
کرایه تاکسی 1000تومان 1200تومان
خودرو پراید 50 میلیون تومان 55میلیون تومان
پیاز 3000تومان 6000تومان

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول