اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود

مشاور کرزی با بیان اینکه از ابتدا تا انتهای ورود ترامپ به بگرام نقض قوانین دیپلماتیک است، گفت: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود.

مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته (پنج‌شنبه) در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد افغانستان شده است. 

بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفته است. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافته است.

بعد از پایان سخنان «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، ترامپ از سربازان می‌خواد که جایی برای باز کرده و غنی به میان سربازان و در پشت سر رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد که این موضوع خشم مردم افغانستان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. 

 

رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان است

«عبدالکریم خرم» مشاور حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان در این رابطه گفت: تمام چیزهای که در هنگام سفر شب گذشته ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به پایگاه نظامی بگرام رخ داد، از ابتدا تا انتها همگی برخلاف دمکراسی و عرف دیپلماتیک بود. 

وی اضافه کرد: این اقدام رئیس جمهور آمریکا نه تنها توهینی به تمام مردم افغانستان بود، بلکه توهین به حاکمیت و استقلال افغانستان نیز بود. 

مشاور کرزی به موضوع به زیر سوال رفتن استقلال افغانستان اشاره کرد و گفت: این بار اول نیست که روسای جمهوری آمریکا به افغانستان سفر می‌کنند، اوباما نیز در زمان مسئولیت خود و در اواخر سال 2013 به افغانستان سفر کرد و از کرزی خواست که به دیدن وی در این پایگاه برود. 

خرم ادامه داد: کرزی در زمان دولت خود این پیشنهاد را رد کرد و حاضر نشد تا با اوباما در یک پایگاه نظامی دیدار کند. 

رئیس دفتر کرزی یادآور شد: اما متاسفانه در شب گذشته شاهد بودیم که رئیس جمهور افغانستان برای دیدار به بگرام رفت و 2 یا 3 دقیقه محدود برای سخنرانی وی فراهم شد که وی در آن تنها از کشته شدن سربازان آمریکایی در افغانستان قدردانی کرد. 

 

 

وی به یک بخش دیگری از نقض عرف دیپلماتیک توسط رئیس جمهور افغانستان اشاره کرد و گفت: غنی در ملاقات محدودی که با ترامپ داشت خود در جای میهمان نشست و این ترامپ بود در جایگاه میزبان نشسته بود و همه این رفتارها خارج از عرف دیپلماتیک بود. 

خرم تاکید کرد: یکبار دیگر باید تاکید کنم که همه این موارد نه تنها نقض قوانین دیپلماتیک بود بلکه نقض حاکمیت دولت افغانستان بود. 

این کارشناس افغان در ادامه با بیان اینکه ترامپ تنها 2 ساعت و نیم در افغانستان حضور داشت، اظهار کرد: تا انجایی که من اطلاع دارم و نوشته های خبرنگاران آمریکا را مطالعه کردم، رئیس جمهور آمریکا تنها 2 یا 3 ساعت در افغانستان حضور داشته و بعد این کشور را ترک کرده است. 

وی تاکید کرد: هیچ کدام از مقامات افغانستان از سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور اطلاع نداشتند و تنها در مدت زمان کمی قبل از فرود آمدن هواپیمایی وی در بگرام اطلاع یافتند که ترامپ در حال ورود به افغانستان برای بازدید از سربازان این کشور است. 

پدرام: حضور مالکانه‌ ترامپ در بگرام تحقیر مردم افغانستان بود

 از سوی دیگر «لطیف پدرام» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان  درباره سفر رئیس جمهور افغانستان گفت: حضور مالکانه‌ ترامپ در بگرام تحقیر مردم افغانستان بود.و با آن چه در بگرام اتفاق افتاد هنوز می‌توان از آزادی و استقلال و سربلندی یک ملت سخن گفت؟

وی اضافه کرد: ترامپ به عنوان صاحب این سرزمین به آن نوکر خود (اشرف غنی)دستور می‌داد در کجا بایستاد: دربین سربازان آمریکایی یا پشت سر ترامپ.

این کاندیدای رئیس جمهوری افغانستان ادامه داد: ترامپ آگاهانه و از سر قصد به کسی که ادعای زعامت مملکت را دارد، توهین کرد و به جهان نشان داد که سران حکومت افغانستان دلقک‌های کوچکی در برابر وی هستند.

وی یادآور شد: وقتی برخورد آمرانه‌ ترامپ در بگرام را دیدم، اعتقادم محکم تر شد که بگویم برای یک کشور در بند هیچ چیزی مهم تر از مبارزه برای حفظ استقلال اش نیست.

پدرام تصریح کرد: ما باید بیش از هر چیز برای آزادی سرزمین مان کمرببندیم و‌دست اشغالگران را کوتاه کنیم.در شرایط اشغالی،چنان که بار ها گفته ام،این اشغالگر است که تعیین می‌کند کدام یک از نوکران اش در قدرت باشد.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول