اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

مرادیان: دانمارک مراحل داخلی الحاق به اینستکس را آغاز کرده است

سفیر ایران در کپنهاگ عنوان کرد: وزارت خارجه دانمارک اعلام کرده به همراه فنلاند، نروژ، سوئد، بلژیک و هلند مراحل داخلی پیوستن به اینستکس⁩ را شروع کرده و بعد از طی آن اجرایی می‌شود.

مرادیان: دانمارک مراحل داخلی الحاق به اینستکس را آغاز کرده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مرتضی مرادیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ امروز (جمعه) در صفحه توئیترش نوشت: «امروز در گفتگویی که با وزارت خارجه دانمارک⁩ داشتم اعلام شد در راستای حمایت اروپا⁩ از  ⁧برجام⁩، تلاش برای اجرای بخش اقتصادی آن و تسهیل تجارت بین اروپا و ایران، دانمارک همراه با فنلاند، نروژ، سوئد،هلند و بلژیک مراحل داخلی پیوستن به اینستکس⁩ را شروع کرده و بعد از طی آن اجرایی می شود.»

 

 

وی همچنین در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز وزارت خارجه دانمارک بیانیه مشترک بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد درباره پیوستن به اینستکس را منتشر کرد: کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد اهمیت زیادی به حفظ و اجرای کامل برجام توسط همه طرف های مربوطه قائل هستند. توافق هسته ای با اکثریت قاطع به تصویب شورای امنیت رسید و یک ابزار کلیدی در منع گسترش تسلیحات هسته ای و کمک به ثبات در منطقه بشمار می رود. 

در راستای ادامه حمایت اروپا از این توافق و تلاش های جاری برای اجرای بخش اقتصادی آن و تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران، ما، به شرط تکمیل مراحل ملی، در فرایند سهامدار شدن در  ابزار حمایت از تبادل تجاری (اینستکس) قرار گرفته ایم. اینستکس توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا در ژانویه 2019 تاسیس شد. 

در این زمینه ، بسیار حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی ایران بدون تأخیر به رعایت کامل شرایط و مفاد توافق هسته ای بازگردد.»

به گزارش فارس، پیش از این فنلاند و نروژ نیز با صدور بیانیه ای از الحاق به اینستکس به همراه سوئد، دانمارک، هلند و بلژیک خبر داده بودند.

«لارس نوردروم» سفیر نروژ در تهران نیز امروز (جمعه) در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی «اینستکس» و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (بنیانگذار این سازوکار) برای تسهیل تجارت با ایران و کمک به حفظ برجام‌ خواهد پیوست.

لازم به ذکر است وزارت خارجه فنلاند نیز امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فنلاند، دانمارک، بلژیک، هلند، نروژ و سوئد قرار است به ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران بپیوندند. 

«اینستکس» یا «ساحات» همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ۱۱ بهمن ۹۷ توسط سه عضو اروپایی برجام رسما ثبت و نهاد متناظر ایرانی آن نیز دوم اردیبهشت امسال در تهران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول