اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

حواشی شرکت شن و ماسه «چقلوی سفلی» ادامه دارد

در حالی که کمتر از یک ماه از انتشار گزارشی از وضعیت فعالیت شرکت شن و ماسه در روستای «چقلوی سفلی» می‌گذرد، اما اختلافات در این روستا همچنان پا بر جاست.

حواشی شرکت شن و ماسه «چقلوی سفلی» ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قریب به یک سال پیش بود که خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی از وضعیت شرکت معدن برداشت شن و ماسه در روستای «‌چقلوی سفلی» مطالبه اهالی این روستا را پیگیری کرد.

در حالی که شرکت شن و ماسه مذکور برای فعالیت خود دارای مجوز بوده اما فعالیت آن ضمن تخریب مراتع، پوشش گیاهی، مشکلات محیط زیستی و ... برای روستائیان، محل تعارض آنها شده و امروز مهم‌ترین عامل مهاجرت اهالی این روستا به شهرهای مجاور خود شده است.

در حالی که پیش از این عمده مشکل اهالی روستا با این شرکت تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست بوده است، اما بنا بر گفته آنان این شرکت پا را فراتر گذاشته و اقدام به تخریب مزارع مردم کرده و به محل کسب درآمد این افراد آسیب وارد کرده است.

مجوزدار بودن این شرکت موضوعی است که اهمیت رسیدگی به وضعیت این شرکت را بیش از پیش می‌کند، چرا که صرف اعلام داشتن مجوز برای فعالیت کفایت نکرده و عدم اقناع مردم و همچنین نظارت بر شرکت می‌تواند محل تعارض بین مالکان شرکت و روستائیان شود و مشکلات و خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

مجوز دارد

در حالی که اهالی روستا و کارکنان معدن مستقر در اطراف روستای چقلوی سفلی در ماه‌های اخیر به شدت اختلاف داشته و در برخی موارد اهالی روستا مانع فعالیت کارکنان این شرکت شده‌اند، دستگاه‌های مربوطه تنها به جمله مجوز دارد اکتفا کردند و هیچ نهاد و دستگاهی حاضر به توجیه اهالی روستا در مورد فعالیت این شرکت نکرده است تا شاید با آگاه‌سازی و رسیدگی به اعتراضات مردم این اختلاف به حداقل برسد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدابنده در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان ضمن تایید فعالیت شرکت شن و ماسه براساس مجوزهای لازم اظهار کرد: نظارت بر فعالیت این شرکت به صورت مستمر انجام می‌شود.

داود بیگدلی با بیان اینکه اعتراضات مردم به نحوه فعالیت این شرکت بررسی شده است، گفت: در سال‌های گذشته چند مورد تخلف توسط این شرکت اتفاق افتاده که برخورد قانونی با آن صورت گرفته است، اما در طول یک سال اخیر فعالیت این شرکت در بستر مجوز صادره بوده و تخلفی از سوی آن روی نداده است.

وی با بیان اینکه شکایت‌های اهالی روستا در بستر قانونی طرح و بررسی می‌شود، گفت: نقشه مرزبندی کامل مزارع و مراتع روستای چقلوی سفلی در دسترس بوده و پس از طرح شکایت نحوه فعالیت شرکت و ادعای تخریب مزارع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تخلفات شرکت شن و ماسه ربطی به مزارع کشاورزان ندارد

شاید توجه به شکنندگی منطقه و همچنین بازگشت بخشی از سرمایه فعالیت شرکت‌ها به روستاهای مجاور معدن بتواند بخشی از تعارضات را کاهش دهد، نه فعالیت شرکت‌های معدنی باید منجر به تخریب و از بین رفتن کشاورزی در منطقه شود و نه به بهانه نگه‌داشت طبیعت و جلب رضایت اهالی روستا می‌توان مانع فعالیت شرکت‌های معدنی شد، در این میان آنچه بیش از سایر موضوعات حائز اهمیت است موضوع نظارت بر فعالیت معادن و شرکت‌های معدنی است.

فرماندار شهرستان خدابنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مورد شرکت معدنی فعال در روستای چقلوی سفلی اظهار کرد: اداره امور منابع آب بر فعالیت شرکت‌ها در بستر رودخانه و اداره منابع طبیعی بر فعالیت آن در اراضی و مراتع نظارت دارد.

ایوب بیگدلی با بیان اینکه نظارت بر فعالیت شرکت‌های معدنی نه به صورت مقطعی بلکه به صورت مستمر انجام می‌شود، گفت: در اثر همین نظارت‌ها پرونده‌های تخلف برخی معادن تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مربوطه پیگیر مطالبات قانونی مردم هستند، افزود: اعتراضات مردم نیز باید در بستر مناسب و قانونی اتفاق افتد تا بتوان ضمن حفظ آرامش با تخلفات برخوردهای قانونی و قضایی اتفاق افتد.

فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات غیرقانونی و خارج از مجوز شرکت شن و ماسه در شهرستان رصد و توسط دستگاه‌های مربوطه با این تخلفات برخورد شده است، گفت: البته همه این تخلفات و تعارضات با امور آب و منابع طبیعی بوده و ربطی به مزارع کشاورزی روستائیان نداشته است.

بیگدلی با بیان اینکه شرکت شن و ماسه مستقر در اراضی روستای چقلوی سفلی دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: این معدن اجازه برداشت شن و ماسه از اراضی منابع طبیعی داشته و حق برداشت از بستر رودخانه را ندارد و طی سال گذشته با مشاهده این تخلف موضوع به امور آب اعلام و با شرکت متناسب با قانون برخورد شده است.

وی با اشاره به ورود و درگیری روستائیان در سال‌های اخیر به بحث فعالیت شرکت شن و ماسه و مراجعه به مراجع قضایی گفت: در این موارد روستائیان محکوم شدند، چرا که ورود آنها وجهه قانونی ندارد و برداشت‌ها در مزارع کشاورزی روی نداده است.

بیگدلی با اشاره به ادعای اهالی روستا مبنی بر برداشت شن و ماسه از بستر مراتع و مزارع کشاورزی بیان کرد: این ادعا بارها در مراجع قضایی و براساس نقشه‌های منابع طبیعی رد و منجر به حکم شده است.

فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه منابع طبیعی شهرستان بر فعالیت این شرکت نظارت دارد‌، گفت: در صورت مشاهده تخلف با شرکت‌ها برخورد لازم براساس قانون انجام و نسبت به ابطال مجوز و یا جبران تخلف اقدام می‌شود.

پیگیری‌ها ادامه دارد

طی روزهای اخیر نیز استاندار زنجان در سفرهای ده‌گردی خود در شهرستان خدابنده در بازدید از روستای چقلوی سفلی در جریان مشکل روستائیان قرار گرفت و موضوع این شرکت در شورای معادن طرح و بررسی شد، حال آنچه اهمیت دارد حل یک باره تعارضات این شرکت با اهالی منطقه است، تا ضمن حفظ امنیت برای فعالیت شرکت برداشت شن و ماسه با تخلفات این قبیل شرکت‌ها نیز برخورد شود تا تعارضات بین آن‌ها و مردم کاهش یابد و از سوی دیگر اهالی روستا خود را مجری اجرای قانون ندانسته و مانع فعالیت شرکت‌ها نشوند که همه این موضوعات تنها در بستر آگاه‌سازی اهالی روستا نسبت به حقوق و دامنه اختیارات آنها دارد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول