اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عرب ویکلی| اختلاف فاحش افکار عمومی جهان عرب با حکام عرب درباره رژیم صهیونیستی

هفته‌نامه «عرب ویکلی» چاپ لندن با اشاره به ادامه تحرکات برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بر تداوم حمایت افکار عمومی جهان عرب از فلسطینیان و مخالفتشان با این عادی‌سازی تاکید کرده است.

عرب ویکلی| اختلاف فاحش افکار عمومی جهان عرب با حکام عرب درباره رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته‌نامه «عرب ویکلی» چاپ لندن در یادداشتی با عنوان «آیا جهان عرب در حال نزدیکتر شدن به عادی‌سازی با اسرائیل است؟» به تداوم حمایت‌های مردم کشورهای عربی از فلسطینیان و ضدیت آنها با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کرده است.

در این یادداشت آمده است: « در جهان عرب موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به طور فزاینده یک موضوع منازعه‌برانگیز است. این موضوع بعد از اقدام سال ۲۰۱۷ ایالات متحده در به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین تاکید اخیر (واشنگتن) بر اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی نیست، چالش‌برانگیزتر از قبل هم شده است».

از نظر نگارنده این یادداشت، «این مانورهای سریع و یکجانبه که نقض چند دهه قوانین بین‌المللی است، نشان می‌دهد که واشنگتن و تل‌آویو در حال شرط بندی روی این مساله هستند که کشورهای عربی اکنون بیشتر از آنکه روی موضوع فلسطین تمرکز کنند، بیش از حد ذهنشان درگیر مشکلات امنیت ملی خودشان است اما واقعا این موضوع صحت دارد؟».

نویسنده این یادداشت می‌نویسد: «یک نگاه دقیق‌تر به منطقه نشان می‌دهد که کشورهای عربی به طور کلی همچنان با درجه بالا حامی فلسطین هستند و موضوع عادی سازی (با رژیم صهیونیستی) یک راه بسیار طولانی در پیش دارد».

در ادامه این یادداشت به تنش‌های اخیر در روابط اردن با رژیم صهیونیستی اشاره شده و آمده است: «یک کشور که به طور خاص فلاکت فلسطینیان  بر آن تاثیر می‌گذارد، اردن است کشوری که طبق برآورد سازمان ملل میزبان حدود دو میلیون پناهنده فلسطینی است. اردن به خوبی می‌داند که معاهده صلح 1994 این کشور با اسرائیل در اذهان مردمش عملا مُرده و مورد تهدید اقدامات اخیر ایالات متحده قرار دارد چرا که این اقدامات "حق بازگشت" محتمل فلسطینیان را از بین می‌برد».

این رسانه سپس به وضعیت تونس در رابطه با موضوع فلسطین و انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور شمال آفریقا اشاره می‌کند.

عرب ویکلی  می‌نویسد: «در تونس که زمانی به عنوان مقر مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) بود، موضوع فلسطین در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری عیان‌تر شد. نبیل القروی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به جذب یک عامل سابق موساد در ستاد انتخاباتی متهم شده بود. قیس سعید رقیب القروی که اکنون رئیس‌جمهور تونس است، موضع سرسختانه‌ای علیه اسرائیل اتخاذ کرد و حتی گفت، هر کسی که با تل‌آویو عادی سازی روابط انجام دهد را باید خیانتکار بزرگ خواند».

از نظر این رسانه چاپ لندن، «پیروزی سعید تا حدی به خاطر موضع او در موضوع فلسطین بود اما دیگران در این باره که او از فلاکت فلسطین برای به دست آوردن پیروزی سیاسی استفاده کرده باشد، ابراز نگرانی کردند. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور جدید تونس تا به حال هیچ هدف مشخصی درباره چگونگی تحقق هدف اعلامی خودش برای "آزاد کردن فلسطین" نداشته باشد. او هیچ کاری به جز احیای گفتمان عمومی در خصوص فلسطین-اسرائیل انجام نداده است».


قیس سعید رئیس جمهور تونس

عرب ویکلی سپس به واکنش‌های به شدت منفی افکار عمومی کشورهای عربی به هم بازی شدن یک بازیگر مصری با هنرپیشه صهیونیست اشاره می‌کند.

در یادداشت آمده است: «دیگر نشانه‌های انزجار عمومی در رابطه با تعامل با اسرائیل در  واکنش شدید علیه عمرو واکد بازیگر مصری به دلیل حضور او در فیلمی با شرکت گال گادوت بازیگر اسرائیلی  دیده می‌شود. واکد که به حمایت قاطعانه‌اش از فلسطین مشهور بود، بعد از اعلام کردن حضورش در فیلم "زن شگفت انگیز 1984" با حضور گادوت با انتقادات گسترده در جهان عرب مواجه شد و حامیان ناامیدش با هشتگ "خیانت عادی سازی" (روابط با اسرائیل) شروع به توئیت کردن نمودند».

در ادامه این یادداشت به اتفاق نظر عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علیه ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «عربستان سعودی با اسرائیل در این باره که ایران و نیروهای نیابتی‌اش باید مهار شوند، اتفاق نظر دارد. عربستان سعودی این نیروهای نیابتی را به عنوان خطری برای یمن، سوریه و عراق می‌داند و اسرائیل، حزب‌الله نیروی نیابتی ایران را تهدید برای موجودیت خود می‌داند».

هفته‌نامه چاپ پایتخت انگلیس می‌افزاید: «اسرائیل و برخی کشورهای عربی در دیگر مواضع هم نظرات مشابهی دارند. برای مثال، عربستان سعودی به همان اندازه اسرائیل، حماس را خطرناک می‌داند. این همپوشانی منافع به برداشته شدن گامهای دیپلماتیک منجر شده است البته اغلب این گام‌ها توسط مقام‌های عربی محرمانه مانده است».

عرب ویکلی سپس به تحرکات چند سال اخیر برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و تحرکات دو طرف از قبیل سفر «بنیامین نتانیاهو» به مسقط و دیدارش با پادشاه عمان، سفر هیات‌های ورزشی و سیاسی صهیونیست به بخی کشورهای عربی اشاره می‌کند».

این رسانه چاپ لندن اما بلافاصله با اشاره به حمایت افکار عمومی کشورهای عربی از فلسطین، عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را موضوعی خارج از دستور کار می‌داند.

عرب ویکلی می‌نویسد: «اما بعدی است که عرب‌ها به این زودی‌ها دست از موضوع فلسطین بردارند. به رغم تحرکات موقتی و همراه با تردید برخی کشورهای عربی، مادامی که اسرائیل به سیاستهای سرکوبگرانه و نقض فاحش قوانین بین‌الملل ادامه دهد، عادی سازی (کشورهای عربی با این رژیم) همچنان خارج از دستور کار قرار خواهد داشت».

این رسانه می‌افزاید: «در نهایت و تا زمانی که جهان موضوع فلسطین را موضوعی جهانی در نظر نگیرد و تا زمانی که ما به صورت دسته جمعی این مساله را به رسمیت بشناسیم که باید فارغ از خاستگاه یا مذهبشان از حقوق افراد در برابر نقض حقوق بشر و اشغال سرزمینشان حفاظت شود، تغییر واقعی در موضوع فلسطین ممکن نخواهد بود».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول