اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: با قیل و قال اروپایی‌ها از حفاری در مدیترانه عقب نمی‌کشیم

رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افتتاح خط لوله انتقال گاز آذربایجان به اروپا، گفت این پروژه کمک حیاتی به امنیت انرژی اروپا می‌کند.

اردوغان: با قیل و قال اروپایی‌ها از حفاری در مدیترانه عقب نمی‌کشیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) در واکنش به تهدیدهای اتحادیه اروپا درباره حفاری‌های نفتی ترکیه در مناطق شرقی دریای مدیترانه گفت آنکارا با داد و فریاد اروپا، از این کار عقب‌نشینی نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در مراسم افتتاح «خط لوله انتقال گاز فرا ماورای آناتولی» موسوم به تاناپ (TANAP) در استان «ادیرنه»، گفت: «این خط لوله باعث ارتقای صلح منطقه‌ای می‌شود... رؤیای ما درباره اینکه ترکیه و اروپا روزی بتوانند از ۱۶ میلیون متر معکب گاز آذربایجان استفاده کند، به واقعیت تبدیل شد».

وی با بیان اینکه پروژه تاناپ، سمبل و نشانه دوستی عمیق بین ترکیه و آذربایجان است، توضیح داد: «این پروژه کمکی حیاتی به امنیت انرژی اتحادیه اروپا است... در حالی که دستور کار جهانی هم‌اکنون روی جنگ‌های تجاری، تروریسم، شورش‌ها و بی‌ثباتی متمرکز است، ترکیه بار دیگر خط واصل اروپا و آسیا، این بار از طریق تاناپ می‌شود».

اردوغان در اظهاراتی خطاب به اتحادیه اروپا، با بیان اینکه ترکیه اجازه نقض حقوق خود در دریای مدیترانه یا حقوق بخش ترک‌نشین قبرس را به هیچکسی نمی‌دهد، افزود: «با فریاد آنها (اتحادیه اروپا) کشتی‌های خود را عقب نمی‌کشیم... عملیات حفاری ترکیه در شرق مدیترانه، منبع صلح و رفاه خواهد بود. من از تمام طرف‌ها در این منطقه می‌خواهم که حوزه انرژی را به زمینه‌ای برای همکاری تبدیل کنند نه درگیری».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که مراسم شروع به کار خط لوله انتقال گاز «ترک‌استریم» نیز در تاریخ هشتم ژانویه در استانبول برگزار می‌شود.

وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به کشورهای غربی که در تلاش برای غارت نفت منطقه غرب آسیا هستند، گفت: «این ذهنیت که قطرات نفت را از قطرات خون و جان آدمی با ارزش‌تر می‌داند، منجر به صلح و امنیت در جهان نشده است».

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: «پروژه تاناپ [بین دو کشور] ارتباط برقرار می‌کند، همکاری‌های دوجانبه را افزایش می‌دهد، بیکاری را کاهش می‌دهد و توافقات طولانی‌مدت بعدی را در پی خواهد داشت».

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول