اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مددجویان گیلانی نقش مهمی در توسعه نوغانداری کشور ایفا می‌کنند

برای اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد 50 دستگاه ابریشم‌کشی خانگی به مددجویان کمیته امداد گیلان واگذار شد.

مددجویان گیلانی نقش مهمی در توسعه نوغانداری کشور ایفا می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صنعت نوغانداری در اقتصاد کشور به‌ویژه گیلان می‌تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند در سالیان اخیر با افت‌وخیز، فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است.

 دولت در تلاش است با حمایت‌های همه‌جانبه، به این صنعت شغل افزا و درآمدزا جان دوباره‌ای ببخشد کاری که بیش از همه به تلاش مضاعف کشاورزان گیلانی نیاز دارد.

پیله‌های سفیدتر ابریشم، پیله‌های که تاروپودش به فرهنگ و تاریخ گیلان گره‌خورده است، سابقه طولانی در این خطه دارد و همچنین در کنار برنج‌کاری و چای‌کاری سومین فعالیت مهم کشاورزی در استان به شمار می‌رود.

انعقاد تفاهم‌نامه برای توسعه نوغانداری

مدیرکل راهبری شغلی معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی از انعقاد تفاهم‌نامه بین این دستگاه و مرکز نوغانداری کشور خبر داد که از این طریق عملاً جلوی خام فروشی پیله برای جامعه مددجویی گرفته شود تا بخشی از زنجیره درگیر زنجیره ارزش تولید نخ ابریشم شده و پیله تر تبدیل به پیله خشک شود.

خانی نوذری با اشاره به شاخصه‌های تفاهم‌نامه بیان کرد: کمک راهبران شغلی به عنوان پشتیبان تولید و توسعه صنعت نوغانداری، اشتغال مددجویان کمیته امداد و  جایگزینی واردات بر اساس ظرفیت از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به تفاهم‌‌نامه همکاری بین کمیته امداد و وزارت کشاورزی گفت: این تفاهم‌نامه نیز سال گذشته امضا شد و بر اساس آن هشت هزار جعبه تخم نوغان بین مددجویان توزیع شد.

مدیرکل راهبری شغلی معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه افزایش پیله تر ابریشم و نهالستان‌ها همواره مورد توجه بوده است، افزود: سال گذشته یک هشتم پیله تر ابریشم تولیدی کشور با همت مددجویان تولید شد.

نوذری ایجاد مجتمع اقتصادی برای رونق تولید، افزایش صادرات، به‌کار گیری راهبران شغلی مبتنی بر مدیریت متمرکز و مالکیت در راستای توسعه و اشتغال را نیز جزو برنامه‌های اساسی و مدنظر در گام دوم انقلاب دانست.

۵۰ دستگاه ابریشم‌کشی به مددجویان گیلانی داده شد

معاون مرکز توسعه نوغان‌داری کشور نیز با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای ۵۰ دستگاه ابریشم‌کشی در استان گیلان امضا شد، اظهار کرد: مقرر شد تا پیله‌ها را راهبر شغلی تأمین کند و نخ را بخرد و این دستگاه‌ها از طریق تسهیلات در اختیار مددجویان کمیته امداد امام خمینی قرار گیرد.

مجید فرزانه، با بیان اینکه استان گیلان قطب تولید پیله ابریشم کشور است، افزود: سال گذشته ۹ هزار نوغاندار بیش از ۴۸۰ تن پیله تر ابریشم تولید و روانه بازار کردند و امسال نیز شاهد هستیم که میزان توزیع تخم نوغان در استان گیلان 55 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه توسعه صنعت نوغانداری از این پس پیله‌های ابریشم استان با کمک مددجویان کمیته امداد گیلان به نخ تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: آموزش به نوغانداران، توزیع نهال‌های رایگان و افزایش توتستان‌ها از جمله راهکارهای مرکز توسعه نوغانداری کشور برای توسعه صنعت نوغانداری است.

۱۵ درصد نوغان کشور را مددجویان تأمین می‌کنند

مدیرکل کمیته امداد گیلان نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۸۰۰ نفر از مددجویان به کار گرفته شدند، اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد نوغان و ابریشم کشور توسط مددجویان  کمیته امداد استان‌های شمالی انجام شد که ۱۰ درصد آن‌ها گیلانی بودند.

عباس اهرابی با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال، راهبران شغلی ۵۰۶ مددجوی کمیته امداد شناسایی شده و هم‌اکنون طرح‌های اشتغالزایی در حال اجرا است، گفت: ۵۰ مددجوی کمیته امداد بر اساس این تفاهم‌نامه با بهره‌مندی از تسهیلات بانکی می‌توانند ۵۰ دستگاه ابریشم‌کشی و تبدیل نخ خریداری کنند.

به گزارش فارس، برای اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد ۵۰ دستگاه ابریشم‌کشی خانگی به مددجویان کمیته امداد گیلان واگذار شد.

انتهای پیام/84007/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول