اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

در روز اول ثبت‌نام انتخابات مجلس در تبریز چه گذشت؟/ از ثبت‌نام یارانه تا داوطلبی مجلس

ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان‌شرقی از امروز ۱۰ آذرماه همزمان با سراسر کشور در محل فرمانداری تبریز آغاز شد و به‌‌مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

در روز اول ثبت‌نام انتخابات مجلس در تبریز چه گذشت؟/ از ثبت‌نام یارانه تا داوطلبی مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نام‌نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کلان‌شهر تبریز راس ساعت ۸ صبح همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

مدرک کارشناسی ارشد و داشتن حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال از جمله شرایط ثبت‌نام است. 

پشت درهای شیشه‌ای در سالن فرمانداری تبریز را برای خبرنگاران اختصاص داده‌اند، از همان ساعات اولیه بر تعداد خبرنگاران و عکاسان نیز افزوده می‌شود. 

هنوز ساعت به ۸ صبح نرسیده است، مردی با موهای جو گندمی وارد فرمانداری می‌شود؛ علی چناری، ۵۰ ساله و کارمند بیمارستان است.

پنج نفر دیگر نیز وارد محل ثبت‌نام می‌شود؛ با اینکه مسیر داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی با بنر مشخص شده است ولی باز هم کاندیداها به بنر راهنما توجه نکرده و از درب ارباب رجوع عمومی وارد می‌شوند. 

خبرنگاران با ورود هر فردی چه داوطلب و چه ارباب رجوع به سراغش می‌روند و از آنها می‌پرسند آیا کاندیدا هستید؟ 

از نکته قابل توجه دیگر صحبت‌های با اعتماد به نفس  یکی از کاندیداهاست که ژست‌های خاصی به خود گرفته و به خبرنگاران اعلام می‌کند که نگران نباشید با همه شما مصاحبه خواهم کرد!

 

 بهروز مهدوی فرماندار شهرستان تبریز نیز در همان ساعت اولیه و در حاشیه ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز به جمع خبرنگاران آمده و می‌گوید: با توجه به اینکه امروز ملاقات عمومی در فرمانداری است، از این‌رو نمی‌توان کاندیدا را از ارباب رجوع تشخیص داد ولی طبق بازدیدی که انجام گرفت، تعدادی از عزیزان در مرحله ثبت‌نام بوده و هنوز به اتمام نرسیده است. 

او اضافه می‌کند: داوطلب تا مادامی که ثبت‌نام نکرده است، نمی‌توان هیچ اظهار نظری در رابطه با تبلیغات او داشت و از بعد ثبت‌نام می‌توان در رابطه با تبلیغات زود هنگام افراد اظهار نظر و برخورد کرد. 

فرماندار تبریز همچنین از خلأ قانونی در رابطه با تبلیغات زودهنگام گلایه کرده و در این خصوص می‌گوید: باید همین نمایندگان که در مجلس هستند نسبت به شفافیت قانونی انتخابات اقداماتی کنند و طرح‌هایی را ارائه دهند. 

او توضیح می‌دهد: ما در رابطه با تحصیلات و سن الزاماتی داریم که افراد باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد و مدرک سه حوزوی را داشته باشند و در رابطه با سن نیز باید افراد حداقل ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال داشته باشد. 

مهدوی در رابطه با اقدامات تبلیغاتی برخی داوطلبان مبنی بر ایجاد کارناوال تبلیغاتی و لشکرکشی به فرمانداری جهت ثبت‌نام، می‌گوید: این فرد از اول خودش را رد صلاحیت می‌کند زیرا بارها اعلام کرده‌ایم که تبلیغات زودهنگام ممنوع است. 

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: مدت تبلیغات هفت روز می‌باشد که داوطلبان نسبت به کم بودن آن گلایه‌هایی دارند ولی این موضوع قانونی است و ما نیز مطیع قانون هستیم.  

عقربه‌های ساعت ۱۰:۳۰ را نشان می‌دهد ولی هنوز داوطلبی جدیدی به تعداد آن پنج نفر افزوده نشده است به طوریکه شوخ‌طبعی کارمندان فرمانداری گُل کرده و از هم درخواست شرکت در انتخابات را دارند. 

در این حین، جوانی به همراه هیات همراه سه نفره وارد فرمانداری می‌شود. خبرنگاران به استقبالش می‌روند.

ارسلان علی‌پور متولد ۶۱ و دارای مدرک دکترای برنامه‌ریزی و کارمند دولت است؛ او هدف از شرکتش در انتخابات را بومی بودن نمایندگان می‌داند. 

علی‌پور معتقد است که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی بومی خود حوزه انتخابیه نیستند و این یک آسیب بزرگ است.
 

 من برای ثبت‌نام یارانه آمده‌ام

از دیگر اتفاقات طنز ثبت‌نام در انتخابات، اشتباه گرفتن افرادی که برای ثبت‌نام یارانه به فرمانداری مراجعه می‌کنند با کاندیداهای ثبت‌نامی است.

خبرنگاران دور فردی که پلاستیک مشکی به دست دارد را گرفته‌اند و از او درباره انگیزه حضورش در انتخابات می‌پرسند! مرد میانسال که ظاهرا هنوز در شوک است، می‌گوید: عکس نگیرید لطفا، من برای ثبت‌نام یارانه آمده‌ام!

عوض علی‌پور از جمله دیگر کاندیداهایی است که با هیات همراه زیادی وارد فرمانداری می‌شود؛ او که ۴۰ سال دارد، دانشجوی دکترای و برادر شهید است و اهدافش را جوانگرایی، اشتغال، مبارزه با فساد و توسعه شهر را برمی‌شمارد. 

او خود را اصلاح‌طلب دانسته و معتقد است که امروز مستقل شرکت می‌کنم زیرا حزب در این کشور برای مردم کاری نمی‌کند. 

 او همچنین تاکید دارد تا از نماینده‌ای دفاع کنیم که تبریز را به انواع "ز" یعنی زر، زور، زیور نفروشد. 

به گفته خودش، کارمند اخراجی وزارت نیرو است و علت اخراجش را نیز عدم خیانت به مردم و نگرفتن رشوه اعلام می‌‌کند!


حسن کربلایی حاج‌اوغلی داوطلب دیگری است که ساعت ۱۱:۴۰ صبح برای ثبت نام وارد فرمانداری تبریز شد، وی دارای مدرک دکتری مدیریت رسانه بوده و با ۳۰ سال سابقه فعالیت رسانه‌ای، هم اکنون در دانشگاه تدریس می‌کند.

به گفته خودش به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد؛ او هدف خود را خدمت به همشهریان عنوان کرد.

مراجعه ۲۱ داوطلب برای ثبت نام به حوزه‌های انتخابیه آذربایجان‌شرقی

علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تا ساعت ۱۳ امروز، ۲۱ نفر برای ثبت نام کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی، به حوزه‌های انتخابیه استان مراجعه کرده‌اند، گفت: ثبت نام هشت داوطلب نهایی شده و فرآیند ثبت‌نام ۱۳ داوطلب نیز در حال طی مراحل است.

رقیه علیزاده، متولد ۵۶ و دانشجوی دکتری حقوق بین المللی داوطلبی است که ساعت ۱۴ بعد از ظهر برای ثبت نام وارد فرمانداری تبریز شد. او بنیانگذار یک موسسه مطالعات پژوهش حقوقی و فعال در حوزه تجارت است که حمایت از حقوق شهروندی به ویژه حقوق زنان و همچنین حل مشکلات جامعه را از جمله اهداف خود عنوان می‌کند.

علیزاده اولین بانوی است که جهت ثبت‌نام به فرمانداری تبریز آمد؛ او اصالت میاندوآبی دارد و خود را اصولگرا می‌داند. 

ساعت به ۱۵ رسیده است و دیدار عمومی فرماندار و ساعت اداری به اتمام رسیده است و تفکیک داوطلبان با ارباب رجوع راحت‌تر است. 

واله انوری‌زاده متولد سال ۵۷ با مدرک کارشناسی ارشد عمران، دیگر داوطلبی است که جهت ثبت نام وارد فرمانداری تبریز شد. او متولد اهر و ساکن تبریز بوده و مدیرعامل یک شرکت خصوصی است.

در روز نخست انجام شد/ ثبت‌نام  12 داوطلب انتخابات مجلس در تبریز

فرماندار شهرستان تبریز از ثبت نام   12 داوطلب انتخابات مجلس در روز نخست در فرماندار این شهرستان خبر داد.

بهروز مهدوی شامگاه امروز در آخرین لحظات پایانی روز اول انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۱۲ نفر در انتخابات ثبت‌نام  در حوزه انتخابیه شهرستان تبریز ثبت نام کرده‌اند که یک نفر خانم و  ۱۱ نفر آقاست. 

وی افزود: از بین ثبت‌نام کنندگان یک نفر دارای مدرک دکترا، ۹ نفر کارشناسی ارشد  و سه نفر دارای مدرک کارشناسی هستند.

فرماندار تبریز خاطرنشان کرد: افرادی که با مدرک کارشناسی ثبت‌نام کرده‌اند با سابقه بیش از۶ ماه جبهه توانسته‌اند ثبت‌نام کنند. 

وی ابراز کرد: هیچ‌کدام از ثبت‌نام کنندگان چهره سیاسی نبوده و سابقه اجرایی هم ندارند.

فرماندار شهرستان تبریز از داوطلبان خواست ثبت نام خود را به آخرین روز موکول نکنند چراکه زمان ثبت نام تا ۱۶ آذر بوده و قابل تمدید نیست.

گزارش فارس حاکی است، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار می شود.

آذربایجان شرقی با ۳.۸ میلیون نفر ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس 6 کرسی دارد.

برای دیدن گزارش تصویری روز نخست ثبت نام اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول