اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کاشت زعفران بدون خاک در مرکز رشد گیاهان دارویی سازمان جهاددانشگاهی یزد

مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی یزد موفق به کاشت زعفران بدون خاک در گلخانه شد.

کاشت زعفران بدون خاک در مرکز رشد گیاهان دارویی سازمان جهاددانشگاهی یزد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یزد کاشت زعفران بدون خاک در گلخانه را در محیط بدون خاک با گل‌های شاداب و خوشبو به ثمر رساند.

از مزایای این طرح می توان مواردی از جمله عدم نیاز به وسعت زیاد فضا، دست‌یابی به محصول در فاصله زمانی یک تا دو ماهه، تنظیم نور و رطوبت، در امان ماندن پیاز از حمله جوندگان، حذف عملیات وجین و علف هرز ، عملیات سمپاشی بسیار راحت و کنترل شده و در نهایت افزایش میزان کمیت و کیفیت محصول نهایی دانست.

همچنین در این نوع  کشت زعفران در گلخانه،  نیازی به عملیات تهیه زمین نیست اما برای پروسه بعد از گل می‌بایست زمینی در اختیار باشد تا پیازها تا سال بعد به زمین مذکور منتقل شود. نور مورد نیاز قابل تنظیم، آب به صورت رطوبت و مه پاش و کولر آبی بوده و کاملاً مصرفش قابل کنترل و به صرفه خواهد بود.

با توجه به اولویت بحران آب در کشور این نوع کشت  به خاطر مصرف بسیار کم در آب، بهترین روش برای کشت در راستای مدیریت مصرف آب می باشد که در نوع کشت گلخانه ای به دلیل استفاده از پیازهای درشت و مرغوب و بدون بیماری در بهترین شرایط دمایی و محیطی راندمان بازدهی محصول نسبت به روش کشت سنتی است.

 در کشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت رنگ دهی، میزان طعم کلاله میباشد، اما در روش نوین گلخانه‌ای ما از این مشکل مبرا شده‌ایم که این نیز خود باعث کیفیت بسیار بالا در کلاله می شود و با در نظر گرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای  برند پسند این امر بسیار حایز اهمیت است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران های دیگر قیمت دارد.

گفتنی است، در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می باشد که در نوع کشت سنتی گل زعفران به خاطر قرار گرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی دارای بهداشت مناسب نمی باشد. اما در روش کشت گلخانه‌ای محیط بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی  با کشت سنتی می باشد.

در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می‌شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت‌های لازم به راحتی و سهولت انجام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول