اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

حمایت سفیر انگلیس از اینستکس همزمان با کنایه حقوق بشری به ایران

سفیر انگلیس در توئیتی درباره اینستکس به بحث حقوق بشر در ایران هم پرداخته و عنوان کرده است: ما همواره نگرانی خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می‌کنیم.

حمایت سفیر انگلیس از اینستکس همزمان با کنایه حقوق بشری به ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران دقایقی قبل در صفحه توئیترش با انتشار بیانیه‌ اخیر سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) درباره  سازوکار مالی اینستکس با بیان اینکه «لحن بعضی عکس العمل‌ها به این بیانیه تعجب آور است.»، در توئیتی نوشت: «ما همواره نگرانی خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می‌نماییم. ولی INSTEX نشان می‌دهد که ما همگی تا زمانی که برجام پا برجاست، در راستای حمایت از تجارت که به نفع همه‌ی ایرانیان است، فعالیت می‌کنیم.»

 

 

به گزارش فارس، آلمان، فرانسه و انگلیس سه عضو اروپایی برجام و اعضای مؤسس اینستکس پس از اعلام آمادگی 6 کشور اروپایی برای الحاق به این سازوکار مالی عنوان کردند: «فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان سهامداران بنیانگذار "ابزار حمایت از تبادلات تجاری" (اینستکس)، از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به اینستکس به عنوان سهامدار به گرمی استقبال می‌کنند. این گام، به تقویت بیش از پیش اینستکس منجر شده و تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت مشروع میان اروپا و ایران را به نمایش می‌گذارد و نشانه‌ای روشن از تعهد مداوم ما به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.»

این بیانیه می‌افزاید: «اجرای کامل و مؤثر برنامه جامع اقدام مشترک از حداکثر اهمیت برخوردار است. ایران باید بی‌درنگ به انطباق کامل با تعهداتش ذیل برجام بازگردد. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که آماده‌ایم برای حل موضوعات مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، تمام ساز و کارهای موجود در برجام از جمله ساز و کار حل اختلاف، را مورد بررسی قرار دهیم. ما همچنان به پیگیری تلاش‌های خود در جهت رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در چارچوب برجام، متعهد هستیم.»

به گزارش فارس، «اینستکس» یا «ساحات» همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» Instrument in Support of Trade Exchanges است که ۱۱ بهمن ۹۷ توسط سه عضو اروپایی برجام رسما ثبت شد.

این نهاد در فرانسه ثبت و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی بر عهده آلمان است و در ابتدا «پر فیشر» بانکدار آلمانی عهده‌دار این سمت بود و پس از استعفای آن، «برند اربل» سفیر پیشین آلمان در تهران نامزد این تصدی شد که او هم انصراف داد و در حال حاضر «میشل ارهارد باک» دیپلمات پیشین آلمان ریاست این سازوکار را برعهده دارد.

اینستکس تاکنون جز ساز و کاری بر روی کاغذ، در عمل کارایی نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول