اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

اصول 7 گانه تعاون و شرکتهای تعاونی

مدیر اقتصادی اتاق تعاون اصول هفت گانه‌ای برای بخش تعاون و شرکتهای تعاونی برشمرد.

اصول 7 گانه تعاون و شرکتهای تعاونی

وفایی یگانه مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون ایران، در گفت‌وگو با خبرنگا اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تقویت باور به  بخش تعاون مهمترین دستاور دیدار تعاون گران با مقام معظم رهبری بود.

وی گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های بخش غیردولتی از جمله بخش تعاون مدیریت مبتنی بر  بهره‌وری و رقابت پذیری است.

مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون گفت: در بخش تعاون فعالیت شرکت‌ها بر اساس اصولی پیش می‌رود که منجر به توسعه پایدار، ارتقای شفافیت، رقابت پذیری، ارتقای بهره وری و توزیع عادلانه درآمدها می‌شوند.

اصل اول تعاون، عضویت اختیاری و آزاد

به باور وی، تعاونی‌ها سازمانهایی اختیاری هستند و عضویت در آنها برای تمام افــرادی که بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند و مسئولیت‌های ناشی از عضویت را بپذیرند بدون تبعیضات جنسی، اجتماعی، نژادی، سیاسی یا مذهبی آزاد است.

اصل دوم تعاون، کنترل دموکراتیک توسط اعضاء

تعاونی ها سازمانهایی دموکراتیک هستند و توسط اعضای خود که فعالانه در سیاستگذاری و اتخاذ تصمیمات مشارکت مــی کنند، کنترل می شوند. مردان و زنانی که بعنوان نمایندگان منتخب خــدمت می کنند، در مقابل اعضاء مسئولند. در تعاونیهای سطح اولیه (شرکتهای تعاونی) اعضاء از حق رأی مساوی برخور دارند (یک عضو، یک رأی) و همچنین تعاونیها در سطوح دیگر به شکلی دموکراتیک سازمان می یابند.

اصل سوم تعاون، مشارکت اقتصادی اعضاء

اعضاء به طور منصفانه و با کنترل دموکراتیک سرمایه تعاونی خود را تأمین می‌کنند، آنها معمولاً متناسب با سرمایه پرداخت شده خود که یکی از شرایط عضویت به شمار می رود، سود محدودی -در صورت وجود- دریافت می‌کنند. اعضاء مازاد درآمد را برای تأمین هر یک از مقاصد زیر اختصاص می‌دهند: توسعه تعاونی خود (حتی المقدور از طریق تخصیص ذخایری که حداقل قسمتی از آن غیرقابل تقسیم است)، برخورداری اعضاء به نسبت معاملات هر یک از آنها با تعاونی و حمایت از سایر فعالیت‌هایی که به تصویب اعضاء رسیده است.

اصل چهارم تعاون، خودگردانی و عدم وابستگی

تعاونی‌ها سازمانهایی خودگردان و خودیار هستند که توسط اعضاء کنترل می‌شوند. اگر آنها با سایر سازمانها از جمله دستگاه‌های دولتی موافقت‌نامه‌ای امضاء کنند یا از منابع دیگر، سرمایه تأمین نمایند این کار را آزاد و به شرطی انجام مـــی‌دهند که متضمن کنترل دموکراتیک توسط اعضاء و حافظ خودگردانی تعاونی باشد.

اصل پنجم تعاون، آموزش، کارورزی و اطلاع رسانی

تعاونی ها برای اعضاء، نمایندگان منتخب، مدیران و کارکنان خود آموزش و کارورزی فراهم می آورند، بطوری که آنها بتوانند به نحوه مؤثر به پیشرفت تعاونی خود کمک نمایند. آنها عموم مردم بخصوص افراد جوان و رهبران افکار عمومی را نسبت به ماهیت و فوائد تعاونی مطلع می سازند.

اصل ششم تعاون، همکاری بین تعاونی‌ها

تعاونی‌ها از طریق همکاری با یکدیگر در سازمان‌های محلی، ملی، منطقه و بین‌المللی به اعضای خود به مؤثرترین طریق خدمت کرده و نهضت تعاونی را تقویت می‌کنند.

اصل هفتم تعاون، توجه به جامعــه

تعاونی‌ها با تصویب سیاست ها توسط اعضاء برای توسعه پایدار جوامع خود فعالیت می‌کنند

در اکثر مطالعات آسیب شناساسی در بخش تعاون در سال های گذشته، نبود باور به ظرفیت‌های بخش از مهمترین آسیب‌های بخش برشمرده شده است که  این  موضوع در عدم واگذاری تصدی‌گری‌ها و شرکت‌های دولتی به این بخش تاثیر گذار بوده است که فرمایشات مقام معظم رهبری در این راستا بسیار راهگشا بود و می‌تواند نقطه شروع مجددی جهت اعتماد به بخش تعاون جهت نقش آفرینی در اقتصاد ملی شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول