اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تولید سالانه بیش از 27 هزار تن گوشت قرمز در کردستان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: درحال حاضر در استان کردستان سالیانه 27 هزار و 764 تن گوشت قرمز و 238 هزار تن شیر خام تولید می‌شود که بخش از آن به مصرف استان و مازاد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

تولید سالانه بیش از 27 هزار تن گوشت قرمز در کردستان

محمود ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: استان کردستان دارای استعداد کافی برای توسعه دام و دامپروری است گوسفند کردی، بز مرخز و اسب اصیل کرد از نژادهای خاص و منحصر به فرد کشور  است که در کردستان پرورش داده می‌شود اما آنچه اهمیت دارد توسعه تکنولوژی پرورش دام و گسترش صنایع تبدیلی مرتبط با آن در استان است.

وی افزود: استان کردستان از قابلیت مطلوب در تولید علوفه مرتعی برخوردار است و علاوه بر آن زمین‌های زراعی استان دارای پتانسیل‌های قابل توجه برای تولید ذرت علوفه‌ای، یونجه و سایر مواد مورد نیاز دام است به طوری که دشت‌های قروه و دهگلان از قطب‌های تولید علوفه در منطقه غرب کشور محسوب می‌شوند و همچنین در مناطق کوهستانی کردستان بدلیل وجود مراتع درجه یک و مرغوب دامداری به عنوان شغل اصلی محسوب می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با توجه به بارندگی مناسب در استان و وجود یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، 37 هزار و 400 هکتار جنگل زاگرسی و یک میلیون و 270 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی که از این اراضی می‌توان علوفه مرتعی، یونجه، شبدر، ماشک، ذرت علوفه‌ای، کاه گندم و جو و پس چر زراعی استحصال کرد سالیانه حداقل یک میلیون و 821 هزار و حداکثر 2 میلیون و 350 هزار تن خوراک برای مصرف دام تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کل مصرف علوفه مورد نیاز استان یک میلیون و 450 هزار تن ‌است و مازاد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

ظهرابی ادامه داد: در استان کردستان بیش از 90 درصد پرورش گوسفند بصورت سنتی با روش‌های گله‌داری(8 ماهه) در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز در طول روز در طبیعت (مراتع و پس چر مزارع) به چرا مشغول بوده و عمده خوراک مورد نیاز خود را از طریق چرا بدست می‌آورند اما در 4 ماه دیگر سال(فصل زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار) بصورت جداگانه در آغل با سیستم بسته نگهداری می‌شوند البته در بعضی مناطق استان(اورامانات) گله در طول فصل چرا بصورت شبانه‌روزی در طبیعت می‌باشد که در این روش شبیه عشایر، خانواده همراه گله گوسفند در منطقه خاصی ساکن می‌شوند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر در استان کردستان یک میلیون و 500 هزار راس گوسفند و بره، 230 هزار راس بز و بزغاله، 232 هزار راس گاو و گوساله و 12 هزار و 300 راس تک سمیان پرورش داده می‌شود.

ظهرابی عنوان کرد: در حال حاضر 240 واحد صنعتی گاوداری با ظرفیت 11 هزار راس و 1173 واحد نیمه صنعتی با ظرفیت 9 هزار و 165 راس در استان وجود دارد.

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا در استان کردستان واحدهای بزرگ صنعتی پرورش دام نداریم، گفت: اگر چه در استان بنا به دلایلی همچون کمبود منابع تسهیلاتی کافی برای سرمایه‌گذاران و عدم تمایل صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذای در صنعت پرورش دام و گسترگی پرورش دام سنتی و نیمه‌صنعتی در روستاهای این استان، همسان با سایر استان‌های کشور واحدهای صنعتی بزرگ توسعه نیافته است اما در سنوات اخیر تعدادی واحد بزرگ صنعتی همچون گاوداری شیری 3 هزار راسی بنیاد مستعضفان در شهرستان قروه، گاوداری شیری 1000 راسی بنیاد برکت در شهرستان دهگلان، پرواربندی گوساله 5000 راسی احمد ایزدی در شهرستان مریوان و 6  مجتمع بزرگ گاو شیری ایجاد شده است و هم اکنون واحد گوسفندداری به ظرفیت 5000 هزار راس در شهرستان قروه در حال احداث است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: هرچند تعداد واحدهای بزرگ صنعتی پرورش دام در استان زیاد نیست اما با این وجود کردستان بعنوان قطب دامپروری مخصوصا دام سبک در کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در استان کردستان سالیانه 27 هزار و 764 تن گوشت قرمز و 238 هزار تن شیر خام تولید می‌شود که مطمئنا کل آن در استان مصرف نمی‌شود.

ظهرابی افزود: هرچند استان کردستان با جمعیت انسانی قریب به یک میلیون و 600 هزار نفر، سرزمینی تاریخی از نظر دامپروری و کشاورزی است اما بنا به مشکلات اقتصادی و عدم قدرت خرید مردم سرانه مصرف گوشت قرمز در استان به ازای هر نفر 11 کیلوگرم و شیر 104 کیلوگرم است درحالیکه به ازای هر نفر 17 کیلوگرم گوشت قرمز و 148 کیلوگرم شیرخام تولید می‌شود.

وی با اشاره به صادرات گوشت و شیر گفت: درحال حاضر بنا به سیاست‌های کلان کشوری صادرات شیر و گوشت نداریم اما در صورت مجاز بودن صادرات، تولیدکنندگان استان هم توان ارز اوری برای کشور را دارد و هم می‌توانند نقش موثر در توسعه دامپروری و اشتغال‌زایی داشته باشند.

فعالیت 7 کارخانه خوراک دام در کردستان

وی ادامه داد: در تولید علوفه خشبی مانند یونجه، کاه گندم و علوفه مرتعی مازاد داریم اما جهت تامین خوراک متراکم 7 کارخانه فعال تولید خوراک دام(کنسانتره دامی) با ظرفیت 71 هزار تن در سال مشغول فعالیت هستند همچنین نهاده‌های دیگری از قبیل سبوس گندم، جو، ذرت، و کنجاله سویا از طریق اتحادیه دامداران و تعاونی‌های تحت پوشش در شهرستان‌ها به دامداران عرضه می‌شود.

وی برنامه‌های آینده معاونت دام استان را جایگزینی تدریجی نژادهای گوسفند و بز پربازده از جمله نژادهای گوسفند رومانف و رومن و بز سائن و آلباین به جای توده نژادهای بومی به منظور افزایش شیر و گوشت قرمز، ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ پرورش دام‌های سبک و سنگین، ایجاد صنایع تبدیلی متناسب با توسعه دامپروری استان، توسعه نژادهای گاو پر تولید از قبیل گاو دو منظوره نژاد سیمنتال از طریق آمیخته‌گری با نژادهای بومی، ساماندهی و حمایت از تشکل‌های دامی به منظور خدمات‌رسانی بهینه به دامداران استان عنوان کرد.

پیگیری طرح  افزایش تولید گوشت قرمز در کردستان  از 27 هزار تن به 40 هزار تن

ظهرابی تصریح کرد: سال گذشته با حمایت‌های مجموعه مسئولین استان و مجموعه جهاد کشاورزی سه طرح با عنوان طرح‌های پیشران در بخش کشاورزی تعریف شد که یکی از آنها طرح افزایش تولید گوشت قرمز از 27 هزار تن به 40 هزار تن در طی یک برنامه 5 ساله است.

وی اضافه کرد: این طرح مراحل مختلف تصویب را هم در داخل استان و هم در خارج استان گذرانده ‌است و در حال حاضر در مرحله تامین اعتبار است که اگر این طرح‌ تامین اعتبار شود و وارد فاز اجرایی شود تحولات قابل توجهی در بخش دامداری استان ایجاد می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: طرح بزرگ افزایش تولید گوشت قرمز چندین طرح بزرگ دیگر را در دل خود دارد از جمله ایجاد گاوداری‌های بزرگ، ایجاد پروار بندی بره و گوساله، وارد کردن نژادهای خارجی دام سبک که با منطقه ما سازگاری داشته باشند و تولید شیر،گوشت و زایش آنها بیشتر از نژادهای محلی باشد در واقع این طرح پیشران شامل 9 پروژه در توسعه بخش دام سبک و سنگین می‌باشد و از اعتبارات تملکی و منابع تسهیلاتی بانکی در اجرای پروژه‌ها استفاده خواهد شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: عدم تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره برای ایجاد واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی جدید و سرمایه در گردش واحدهای راکد، عدم امکان صادرات و بازارهای مناسب برای تولیدکنندگان و ... از جمله مشکلات این حوزه است.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول