اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان رتبه دوم تولید گندم و ششم گردو را کسب کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان ضمن دارابودن جایگاه ششم کشوری در برداشت گرد، دو سال متوالی رتبه دوم کشوری در تولید گندم را به خود اختصاص داده است.

کردستان رتبه دوم تولید گندم و ششم گردو را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خالد جعفری پیش از ظهر امروز در جشنواره استانی گردو که در کامیاران برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون چهار جشنواره استانی و منطقه‌ای را برگزار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره‌ها، معرفی توانایی‌ها و ایجاد ظرفیت برای بهره‌برداری هرچه بهتر از آنهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: ارقامی خاص کردستان بیانگر تلاش سال‌ها گردوکار در این استان دارد.

وی گفت: گردو محصولی تجارت‌پذیر است و اگر کشاورز و باغدار از قیمت گردو راضی است به دلیل واقعی‌شدن قیمت دلار است.

جعفری افزود: کردستان در تولید گردو رتبه ششم کشوری دارد و امروز این استان به عنوان یکی از استان‌های تولید گردو در کشور شناخته شده است.

وی تصریح کرد: توسعه باغات گردو از محل پایاب سدها از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی استان است و در کنار افزایش کمیت، ارتقای کیفیت را نیز مد نظر قرار داده‌ایم.

جعفری اذعان کرد: کردستان همچنین با بیش از 6 هزار و 900 هکتار باغات گردو مقام هشتم کشور از نظر سطح به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از مجموع ۴۷ هزار هکتار سطح باغات استان کردستان نزدیک به 7 هزار هکتار آن متعلق به محصول گردو است.

به گفته جعفری، شهرستان سروآباد بیشترین میزان تولید و سطح کشت گردو با 2 هزار و ۱۰۰ هکتار و سه هزار و ۶۰۴ تن تولید را به خود اختصاص داده است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار محصول گردو در استان کردستان فعال هستند که البته ظرفیت و استعداد کردستان در این بخش بالاست و می‌توان این میزان همچنان افزایش داد.

جعفری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اولویت های جهاد کشاورزی در استان توسعه محصولات ارگانیک است و در این راستا اقدامات و تلاش‌های فراوانی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز محصولی مانند انگور سیاه کردستان به صورت کاملا درصد ارگانیک تولید می‌شود و همین موضوع ارزش انگور سیاه کردستان را افزایش داده است.

مصرف 95 هزار تن کود شیمایی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: نیاز سالانه استان به کود شیمایی 200 هزار تن و مصرفی استان کمتر از 95 هزار تن به میزان کمتر از 50 درصد نیاز است.

جعفری اظهار کرد: شهرستان کامیاران جز شهرستان‌های شاخص استان در زمینه تولید گندم است.

وی خاطرنشان کرد: کردستان امسال و سال گذشته رتبه دوم کشوری در تولید گندم دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: برای تصویب 3 طرح پیشران استان جلسات تخصصی متعددی را با اعضای کمیسیون کشاورزی برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: تخصیص آب برای کردستان زمانی در حد یک آرزو بود ولی به واسطه پای کار بودن نمایندگان دولت و مردم در مجلس این مهم جامه عمل پوشیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال تاکنون 25 هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان خریداری شده است و تا الان بیش از 90 درصد از پول آن پرداخت شده است.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول