اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

«تجسم اراده» معلولان در برج آزادی + عکس

این روزها تالار آینه برج آزادی میزبان هنرمندانی است که علی‌رغم برخی محدودیت‌ها توانایی خود را به منصه ظهور گذاشته‌اند و با عنوان «هنرمندان صنایع دستی» اقدام به عرضه محصولات تولیدی خودشان کرده‌اند.

«تجسم اراده» معلولان در برج آزادی + عکس

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: این روزها تالار آینه برج آزادی تهران میزبان هنرمندانی است که علی رغم محدودیت‌های جسمانی، با روحی بزرگ و ذهنی خلاق دست به کار شده‌اند و هنر و توانمندی خود را در قالب آثاری همچون منبت، فرش و گلیم، چرم، میناکاری، خیاطی، نقاشی روی شیشه و تابلو فرش در نمایشگاهی با عنوان «تجسم اراده» در معرض نمایش قرار داده‌اند.

اینجا با عشق و رغبت فراوان دست به جیب می‌شوید برای خرید کردن، به ظاهر یک کیف نقاشی می‌خرید اما در واقع آنچه که با خود به خانه می‌برید انرژی و حال خوب است. 

قیمت‌ها در اینجا با توجه به هنری که به کار رفته گران نیست، مثلا ظروف میناکاری از 85 هزار تومان تا 120 هزار تومان قیمت دارد، دستبندهای رنگی با قیمت 35 هزار تومان و گوشواره و گردنبندهای دست ساز بین 15 تا 20 هزار تومان است.

گوشه‌ای از سالن یکی از همین هنرمندان ظروف میناکاری را چیده و پذیرای بازدیدکنندگان شده است.

کنارش می‌نشینم و از او در مورد علت حضورش در این نمایشگاه می‌پرسم، لبخندی می‌زند و می‌گوید: «قطعاً من هم مثل خیلی از هنرمندان دیگر به دنبال دیده شدن کارم هستم با این تفاوت که در ظاهر معلولیت دارم و برخی گمان می‌کنند که معلولیت یعنی ناتوانی اما من با حضور در این نمایشگاه به دنبال این هستم که نشان دهم معلولیت به معنای محدودیت نیست.»

 کمی آن طرف تر دختری در حال نقاشی است، وقتی می‌فهمد خبرنگارم می‌گوید: «سال‌هاست نقاشی می‌کنم و عاشق این هنر هستم چون آرامش خاصی به من می‌‌دهد، همیشه فکر می‌کردم دیده نمی‌شوم اما برگزاری این نمایشگاه نگاهم را تغییر داد، ای کاش از این دست نمایشگاه‌ها بیشتر برگزار شود تا معلولان حمایت شوند.

البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور توقعی نداریم که هرکسی از این نمایشگاه بازدید می‌کند آثار ما را هم خریداری کند، ما بیشتر از مسئولان توقع حمایت داریم.»

اصغر شیرزاده مدیرعامل تعاونی معلولان ایران درباره این نمایشگاه می‌گوید: «هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود که در هفته معلولان بعضی از توانمندی‌های این قشر را به معرض دید عموم قرار دهیم.

شرکت تعاونی معلولان از سال 73 و منطبق با استانداردهای WHO با محوریت ایجاد اشتغال برای این افراد آغاز به کار کرده و در چند رشته مشغول به فعالیت است که از جمله آن تولید انواع پوشاک، ‌تراش سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی است.

وی در ادامه می‌گوید: «حوزه صنایع دستی یک نوع صنعتی است که بعضی از خلاءهای موجود برای معلولان را برطرف می‌کند و خوب است که در این حوزه برندسازی نیز اتفاق بیفتد.

امیدواریم دولت نیز حمایت‌های لازم را از معلولان داشته باشد و با ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی شاهد آن باشیم که روز به روز استقلال معلولان از نظر مالی در کشور افزایش یابد و با ظرفیت‌هایی که دارند سهم خودشان را در پیشبرد اهداف کشور اجرا کنند.»

عبادرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی هم معتقد است که باید به فکر تجاری‌سازی فعالیت‌های معلولان در این حوزه بود.

وی می‌گوید:«می‌توانیم همین کارگاه‌های کوچک صنایع دستی را حمایت کنیم تا معیشت داشته باشند و آثار خوبی را بسازند، امیدوارم تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که در طول سال از این قبیل نمایشگاه‌ها داشته باشیم.

ما مجموعه فرهنگی و تاریخی به نام شاه‌عباسی در منطقه کرج داریم که می‌توانیم فضای آن را در اختیار هنرمندان معلول برای عرضه تولیداتشان قرار دهیم.»

در این نمایشگاه با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «رونق تولید»، آثار 20 هنرمند از «انجمن ام اس ایران » و « تعاونی معلولان ایران جم » به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه آثار صنایع دستی معلولان تا 15 آذرماه از ساعت 9 تا 18 در تالار آینه برج آزادی پذیرای بازدیدکنندگان و خیرین است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول