اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«پرسمان عدالت» در دانشگاه شیراز برگزار شد

نخستین نشست «پرسمان عدالت» در خصوص پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم از مسؤولین و نقد و بررسی عملکرد دادگستری و دادستانی استان فارس با حضور دادستان عمومی و انقلاب شیراز برگزار شد.

«پرسمان عدالت» در دانشگاه شیراز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به همت واحد مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نشستی با عنوان «پرسمان عدالت» با حضور دادستان عمومی و انقلاب شیراز برگزار شد.

پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم از مسؤولین و نقد و بررسی عملکرد دادگستری و دادستانی استان فارس از محورهای این نشست بود.

در آغاز این نشست چند تن از دانشجویان سؤالاتی را در خصوص اخراج وحید موسوی یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز و فوت دکتر پویان چنگیزی، وضعیت رسیدگی به پرونده مالی شهردار صدرا، پرونده متهمان سیل شیراز، حد و حدود مطالبه‌گری دانشجویان از مسؤولین، لزوم آزادی بیان و پس از آن، ابهام در وظایف دستگاه‌ها همچنین قوه قضائیه و لزوم اطلاع‌رسانی کامل و شفاف، بازداشت دانشجویان در حوادث اخیر، تعداد جانباختگان و بازداشت‌شدگان همچنین نحوه رسیدگی به افراد متضرر حوادث پس از گران شدن بنزین، مطرح کردند.

حیدر آسیابی با بیان اینکه خود من دانشجوی لیسانس دانشگاه شیراز بودم و با فضای دانشجویی هم آشنا هستم، ابراز داشت: شعار دستگاه قضایی در بین مردم بودن است و دانشجویان به عنوان قشری از مردم نیز دغدغه ها و مطالباتی دارند که باید به آن توجه داشت.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز خطاب به دانشجویان بسیجی حاضر در نشست ادامه داد: بسیج و بسیجی بودن شغل نیست که انتظار مادی داشته باشیم بلکه یک هویت است، اگر تفکر بسیجی در بین اقشار مختلف جامعه همچنین مسؤولان وجود داشته باشد شاهد وضعیت بدی در جامعه نخواهیم بود.

وی افزود: شاید یکی از دلایلی که در معرض بسیاری از اتهامات حقوق بشری قرار می‌گیریم، دفاع خوب نکردن از خودمان است، ما به دنبال این هستیم که تفکر بسیجی از کشور به عرصه بین الملل توسعه پیدا کند، حقوقدان با تفکر بسیجی در این حوزه می‌تواند مؤثر باشد.

آسیابی گفت: راجع به نقش دانشجو در مطالبه گری فساد، اول باید جنس فساد را بشناسیم، پس از شناخت جنس فساد باید از مراجع مربوطه پیگیری کنیم؛ برخی‌ها با های و هوی در فضای مجازی به مسائل مختلف می‌پردازند در حالی که ما معتقدیم مطالبه‌گری شیوه دارد و فقط های و هوی کردن نیست.

این مقام مسؤول تصریح کرد: گاهی با خبری شدن یک موضوع در فضای مجازی فرد مجرم مطلع و فرار می‌کند.

وی با بیان اینکه مسؤول باید پاسخگو باشد و سیره ائمه نیز بر این بود که به میان مردم می‌رفتند و از آنها می‌خواستند که به آنها تذکرات را بگویند، ابراز داشت: ما خود را به مردم و اقشار مطالبه‌گر پاسخگو می‌دانیم.

آسیابی ادامه: یکی از مشکلات موجود در کشور ما فرافکنی است، به جای اینکه قبول کنیم همه مقصر هستیم، به این فکر می‌کنیم که چه کسی را فدا کنیم به همین دلیل در پیشگیری و آسیب‌شناسی مشکل داریم.
 
دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان اینکه با حضور آقای رئیسی میزان اعتماد به دستگاه قضایی بالا رفت که این موضوع متأثر از عمل و نه صرفا حرف از مبارزه با فساد بود، گفت: رئیس قوه قضائیه در دوره جدید 10 الی 12 سفر استانی داشت در حالی که مسؤولان 4 یا 5 نوبت سفر به استان‌ها داشتند، یکی از مواردی که آقای رئیسی در آغاز مسئولیت خود با آن برخورد کرد، مسئله آقای طبری بود، به دلیل اینکه برخی موضوعات مورد سو استفاده دشمن قرار نگیرد نمی‌توانیم اطلاع رسانی کاملی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه پرونده شهرداری صدرا سنگین و به دلیل حجم بالای ارتشا کار حساب‌رسی در حال انجام است، ادامه داد: در موضوع سیل شیراز اقداماتی انجام و اطلاع‌رسانی شده، جلسه دادگاه متهمان نیز 13 آذر برگزار خواهد شد. 

آسیابی افزود: موضوع اخراج دانشجوی دانشگاه شیراز را شنیدم اما باید از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری شود و در حوزه دادستانی نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان نسبت به کنترل و برخورد با گران فروشان پس از اجرای سهمیه بندی بنزین، بیان کرد: در بحث گرانی تعزیرات حکومتی مسئولیت دارد، اگر گرانی به صورت عمده و اخلال در نظام اقتصادی کشور باشد ما موظف به ورود به مسئله هستیم، دادستانی یک کمیته نظارت بر عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی دارد.

وی خاطر نشان کرد: هر زمانی که بنزین در کشور گران شده، بر روی قیمت اقلام مختلف نیز تأثیر گذاشته است، به نظر من گرانی بیشتر یک جو روانی است تا واقعیت.

این مقام مسؤول در خصوص آزادی بیان و نحوه انتقاد نیز گفت: نقد نباید موجب انتشار اکاذیب باشد، گاهی به کسی افترأ می‌زنیم؛ نقد چارچوبی دارد که اگر رعایت نشود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر دانشجویی که گفت ما با فساد سیستماتیک مواجه هستیم و قوه قضائیه نیز در این مورد مقصر است، بیان کرد: قبول ندارم که فساد سیستماتیک است، حضرت آقا هم فرمودند که اینطور نیست؛ قوه قضائیه در برخورد با فساد موظف است و تلاش می‌کند اما باید توجه داشت که سرچشمه فساد در جایی که پول و مدیریت است، وجود دارد. ما باید به سمتی برویم که اجازه فساد ندهیم.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در خصوص احوادث پس از گرانی بنزین ابراز داشت: به کسانی که پمپ بنزین آتش می‌زنند یا به کلانتری حمله می‌کنند، نمی‌توانیم بگوییم معترض باید افراد را از هم تفکیک کنیم، بسیاری از افرادی که بازداشت شدند را آزاد کردیم اما افرادی هم هستند که بررسی نقش آن‌ها زمان بر است؛ از دیدگاه ما و سیاست قوه قضائیه اغتشاشگران را باید از مردم جدا ببینیم.

وی یادآور شد: سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که همه دانشجویان به جز چند نفر آزاد شدند، در حوادث اخیر اگر کسی مقصر نبوده و دچار ضرر مالی و جسمی شده است می‌تواند اعاده حیثیت و جبران خسارت داشته باشد.

آسیابی ادامه داد: در اعتراضات فرانسه برای هر 50 نفر اغتشاشگر 500 پلیس وارد عمل می‌شود اما در کشور ما اینطور نیست و نیروهای پلیس نسبت به اغتشاشگران کمتر بودند.

وی تصریح کرد: اتفاقات اخیر یک کار از پیش تعیین شده بود و چون ریشه نداشت سریع هم تمام شد، در بین اغتشاشگران افرادی با نقشه دشمن مستانه در بین معترضان حاضر شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول