اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

ضریب نفوذ بیمه 2.4 درصد است/ بیمه زندگی در ایران 14 درصد و در کشورهای پیشرفته 64 درصد

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که ضریب نفوذ بیمه در کشور دو و چهار دهم درصد است، افزود: در کشور ما حدود ۱۴% پرتفوی بیمه‌ها به بیمه زندگی مربوط می‌شود، ولی در کشور‌های درحال توسعه و یا توسعه یافته این رقم ۶۴% است.

ضریب نفوذ بیمه 2.4 درصد است/ بیمه زندگی در ایران 14 درصد و در کشورهای پیشرفته 64 درصد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، غلامرضا سلیمانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: لازمه ترغیب مردم به سمت بیمه‌های اختیاری، عرضه به قیمت و با کیفیت محصولات بیمه‌ای و پرداخت خسارات به موقع است.

وی با بیان اینکه کار بیمه مدیریت ریسک است ادامه داد: مردم باید آگاه باشند که در زندگی همیشه با خطر مواجه خواهند بود و باید خطرات را مدیریت کنند.

سلیمانی خاطر نشان کرد: خطرات فردی و اجتماعی از قبیل خطر در املاک در تجارت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و حتی در خیابان‌ها و جاده‌ها وجود دارد پس باید این خطرات را به واسطه شرکت‌های بیمه‌ای مدیریت کرد.

محمدرضا فرهی کارشناس صنعت بیمه کشور نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: حدود ۴۰% صنعت بیمه کشور معطوف به بیمه شخص ثالث و ۸% مختص بیمه بدنه خودرو و ۵۰ % باقیمانده صنعت بیمه معطوف به ۲۳ بخش گوناگون تحت پوشش بیمه است.

این کارشناس تخصیص ۵۰% صنعت بیمه به بخش خودرویی را یک ضعف و اشکال عنوان کرد و گفت: با این اتفاق، دیگر نمی‌توان به دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی در صنعت بیمه بود، زیرا به این واسطه، در کشور همه چیز مشروط به خرید خودرو می‌شود و تا زمانی که مردم خودرو بخرند ۵۰% صنعت بیمه کشور در گردش و جریان خواهد بود.

فرهی با اشاره به بیمه‌های آتش سوزی، عمر، درمان و ... گفت: اقبال چندانی در سایر بیمه‌ها به چشم نمی‌خورد آن هم به دلیل اینکه نفوذ فناوری اطلاعات در این صنعت بسیار اندک است و از سوی دیگر چرخش دائمی مدیران در شرکت‌های بیمه هم مشکل دیگر این بخش به شمار می‌رود.

رئیس کل بیمه مرکزی با ذکر این موضوع که ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود دو و چهار دهم درصد است و در بخش بیمه‌های غیر زندگی این ضریب نسبت به کشور‌های منطقه چندان هم پایین نیست افزود: در کشور ما حدود ۱۴% پرتفوی بیمه‌ها به بخش زندگی مربوط می‌شود، ولی در کشور‌های درحال توسعه و یا توسعه یافته این رقم حدود ۶۴% است به این علت است که پرتفوی بیمه‌ای دیگر کشور‌ها بزرگتر به نظر می‌رسد.

رئیس بیمه مرکزی گفت: طبق آمار‌های اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی سالانه حدود ۱۷ هزار فوتی و نزدیک به ۳۳۰ هزار مجروح به ثبت می‌رسد و در پی یافتن راه حلی برای چنین حوادثی، موضوع راننده محور کردن تعهدات بیمه‌ای تدوین و به شکل قانون در آمد که در برنامه ششم توسعه هم به آن تاکید شده است. البته در این راستا سال ۹۸ را به منظور کسب و تکمیل اطلاعات در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: پس ازتکمیل اطلاعات فردی و رانندگی هر فرد پرخطر و کم خطر بودن هر فرد معین می‌گردد. بدین ترتیب افراد کم خطر از پرداخت هزینه بیمه‌ای کمتری بر خوردار می‌شوند و افراد پرخطر باید پرداخت بیشتری داشته باشند و این طرح پس از تکمیل، از سال آینده اجرایی خواهد شد و فقط راننده‌ها مشمول بیمه شخص ثالث خواهند بود.

سلیمانی تصریح کرد: در حقیقت بیمه به خودرو تعلق می‌گیرد، اما پرخطر یا کم خطر بودن در هزینه بیمه موثر است در صورت کم خطر بودن سرنشین (راننده) به بیمه خودرو تخفیف تعلق می‌گیرد.

غدیر مهدوی کارشناس صنعت بیمه کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه سرعت انتقال دانش بیمه‌ای به کشور در سال‌های اخیر را بسیار کُند بیان کرد.

فرهی دیگر کارشناس صنعت بیمه حاضر در این برنامه، انتقال و جابجایی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای کشور را از شرکتی به شرکت دیگر دارای چرخش و انحصاری عنوان کرد.

سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی کشور افزود: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای هستند که با استفاده از شبکه‌های اینترنتی به نوآوری‌های خوبی دست یافته اند.

علی رضا نوری اعتماد دبیر انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: مخالفتی با فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای که از شیوه‌های نوین بیمه‌ای بهره می‌گیرند وجود ندارد.

سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص قرارداد بیمه دی با جانبازان و ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هر ساله خدمات بیمه تکمیلی را میان شرکت‌های بیمه به مناقصه می‌گذارد و بیمه دی دو سال متوالی در این مناقصه برنده می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها میزان خدمت دهی بیمه دی مناسب‌تر شده و این بیانگر رضایتمندی بیمه شدگان است اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه‌های بیمه دی را پرداخت نمایند مشکل ریزش پزشکان طرف قرارداد با بیمه دی رفع خواهد شد.

سلیمانی در مورد مشکلات مطرح بیمه طلائی فرهنگیان گفت: این مشکلات به ما ارتباطی ندارد، زیرا در این بین، شرکتی به نام آتیه سازان حافظ با آموزش و پرورش قرارداد منعقد کرده و این شرکت هم زیر نظر بیمه مرکزی نیست. بلکه شرکت آتیه سازان حافظ تحت پوشش سازمان بیمه‌ای سلامت فعالیت می‌نماید.

رئیس بیمه مرکزی در مورد پوشش بیمه‌ای ریسک‌های سرمایه گذاری در کشور گفت: در دیگر کشور‌ها هم ریسک‌های سرمایه گذاری بطور مستقیم پوشش بیمه‌ای داده نمی‌شود. در کشور ما هم ریسک‌ها و سرمایه گذاری‌ها در نوسان هستند و نرخ معینی ندارند پس ریسک‌های سرمایه گذاری ذاتاً بیمه پذیر نیستند.

سلیمانی در مورد سوال یکی از بینندگان برنامه مبنی بر تفاوت نرخ بیمه خودرو‌ها و عدم تفاوت نرخ دید‌ها خاطرنشان کرد: نرخ بیمه نامه‌ها به نوع خودرو‌ها ارتباطی ندارد، بلکه برخی خودرو‌ها قدیمی و برخی جدیدترند و سال ساخت متفاوتی دارند برخی هم از تخفیف‌های سالانه استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول