اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

نهضت نهال‌کاری؛ راهی برای ترمیم رویشگاه‌ها

نهضت نهال‌کاری که در استان سمنان آغاز شده، راهی برای ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی این استان است.

نهضت نهال‌کاری؛ راهی برای ترمیم رویشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، نهضت نهال‌کاری از چند روز قبل هم‌زمان با سراسر کشور در استان سمنان هم آغاز شده است و این اقدام می‌تواند راهی برای ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی این استان باشد.

نهضت نهال‌کاری چهاردهم آذر ۹۸ با حضور شماری از مسؤولان و تشکل‌های مردم‌نهاد سمنان و هم‌زمان با سراسر کشور، با شعار «نهال‌کاری همگانی، برای ایران سبز» در حاجی‌آباد اعلای سمنان نیز اجرایی شد.

نهضت جنگل‌کاری در وسعت 200 هکتار

معصومه منظمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان درباره این طرح به خبرنگار فارس گفت: نهضت جنگل‌کاری در این شهرستان در وسعت 200 هکتار هم‌زمان با کاشت درختانی مانند تاغ و آتریپلکس شروع شد.

منظمی بیان کرد: طرح جنگل‌کاری مشارکتی با هدف احیا، غنی‌سازی و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی، برای اولین بار به غیر از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، هم‌زمان با سراسر کشور در ۱۴ آذرماه به‌صورت استانی در منطقه شرق حاجی‌آباد اعلا در شهرستان سمنان با حضور جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و همیاران طبیعت شروع شد.

منظمی گفت: هدف از اجرای نهضت جنگل‌کاری مشارکتی را حفظ، احیا و غنی‌سازی و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی حفظ ذخایر ژنتیکی و افزایش پوشش گیاهی، فرهنگ‌سازی و حساس کردن اذهان مردم برای حفظ و احیای تقویت و غنی‌سازی عرصه‌های جنگلی و مرتعی عنوان کرد.

نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز

علی‌نقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم در گفت‌وگو با فارس مساحت جنگل‌های کشور را بالغ بر 14 میلیون و 700 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: دو میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل‌های ایران را جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: برخی از پوشش‌های جنگلی کشور، تاغ‌کاری یا جنگل‌های ایرانی-تورانی است؛ در استان سمنان، 352 هزار هکتار جنگل وجود دارد که 58 هزار هکتار آن هیرکانی، 152 هزار هکتار از درختان سوزنی‌برگ و 142 هزار هکتار آن جنگل‌های تاغ و بیابانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: در سه سال گذشته، 15 هزار هکتار از اراضی استان سمنان بذرکاری شده که بیشتر آن از نوع باریجه بوده است.

حیدریان بیان کرد: هم‌اینک ۲۸ کارگاه بذرکاری فعال در استان سمنان وجود دارد؛ در طرح نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز درمجموع ۱۴ میلیون نهال در کشور غرس می‌شود و در استان سمنان نیز بالغ بر ۲۸۰۰ هکتار بذرکاری و ۲۴۸۰ هکتار از اراضی استان نیز با 337 هزار و 400 اصله نهال، جنگل‌کاری خواهد شد.‌

وی تصریح کرد: در برنامه امروز، 12 هزار نهال در ۲۱ نقطه استان و در سطحی بالغ بر ۴۵۸ هکتار زمین کاشته می‌شود.‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با توجه به تغییر اقلیم کشور، برنامه نهال‌کاری از آذرماه امسال شروع شده است و تا اسفند ادامه خواهد داشت.‌

حیدریان بیان کرد: از آنجا که نهال‌های غرس شده در داخل گلدان پرورش یافته است، غرس آن در این ایام هیچ مشکلی در موضوع رشد و نمو ایجاد نخواهد کرد.‌

آلودگی هوا سراغ سمنان هم آمد

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان هم گفت: درختکاری و مرتع‌داری یکی از کارهای مهم، لازم و ضروری برای کشور و استان است؛ این روزها متأسفانه جوامع شهری گرفتار صنعت زدگی شده‌اند و اقدامات ترویجی و آبخیزداری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آبخیزداری و درختکاری اگر به‌عنوان یک امر اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، بی‌تردید بهره‌وری مطلوب‌تری خواهد داشت.‌

استاندار سمنان تصریح کرد: استان سمنان مشکل کمبود بارندگی دارد و بیش از ۷۰ درصد بارندگی‌های آن نیز تبخیر می‌شود.‌

آشناگر گفت: ذخایر زیرزمینی آب در استان سمنان بی‌رحمانه مصرف شده و هم‌اینک با ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه هستیم؛ در چند روز گذشته شاهد بودیم که هم‌زمان با آلایندگی کلان‌شهر تهران، برخی شهرستان‌های استان سمنان نیز دچار این معضل شد و این امر نشان می‌دهد که ما از موضوع مهم منابع طبیعی، جنگل و طبیعت پیرامونمان غفلت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با طبیعت متعهدانه برخورد کنیم و اقدامات انجام‌شده در استان اقدامات خوبی بوده و خوشبختانه تأمین اعتبارات نیز به روال خوبی در حال انجام است.

استاندار سمنان اضافه کرد: با تلاش همه مسؤولان، در سال گذشته جهش خوبی در بحث اعتبارات این حوزه داشتیم و امسال نیز با عقد توافق‌نامه جدید، میزان تعهدات خود را افزایش داده و رقمی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان جهت انجام امور آبخیزداری اختصاص یافته است.‌

آشناگر گفت: آبخیزداری به معنای تلاش در جهت جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش منابع آبی است.‌

وی افزود: از جوانان و متعهدان و عاشقان طبیعت به‌منظور مشارکت در طرح نهال‌کاری باید قدردانی کرد و امیدوارم این کار نمادین، باعث شود تا قدر درخت و طبیعت را بیشتر بدانیم.‌

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول