اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فعالیت ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مسکوت مانده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه فعالیت ستاد اجرایی راهبردی نقشه جامع علمی کشور مسکوت مانده است، گفت: باید برای تحول در علم و فناوری یک انقلاب علمی در سطوح مختلف اتفاق بیفتد.

فعالیت ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مسکوت مانده است

علی طهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو باخبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه فعالیت ستاد اجرایی راهبردی نقشه جامع کشور گستردگی لازم را ندارد، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه آموزش و پژوهش کشور وجود دارد این موضوع است که فعالیت ستاد اجرایی راهبردی نقشه جامع کشور برای همه افراد مختلف جامعه قابل فهم نیست. به طوری‌که اگر از یکی از وزرای دولت درباره کارکردهای نقشه جامع علمی کشور سؤال شود بدون شک او پاسخی نخواهد داشت.

*  فعالیت دانشگاه‌ها مورد بازنگری قرار گیرد

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری ما نیازمند آن هستیم که مسیر و نوع فعالیت دانشگاه‌ها مورد بازنگری قرار بگیرد. به طوری که باید از تولید مقاله و در نهایت قرار گرفتن در کتابخانه‌ها اجتناب کنیم و به جای پرورش نیروهای انسانی که تنها مطالب را حفظ می‌کنند به سمت فعالیت‌های مهارت محور و کارآفرین حرکت کنیم. باید فعالیت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها زمینه‌ساز تقویت نیروی نخبه باشد.

* سرمایه‌گذاری در علم و فناوری به پرچمداری علمی جهان می انجامد

وی افزود: اگر همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه آموزش  پرورش دغدغه‌مند شوند و به این خودباوری برسند که ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در علم و فناوری به پرچمداری علمی جهان برسیم بدون شک در آینده‌ای کوتاه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در توصیه‌های هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب شاهد دستاوردهای قابل چشمگیری خواهیم بود.

* ساختار و ریل‌گذاری فعالیت مراکز علمی و دانشگاه‌ها صحیح نیست 

طهماسبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختار و ریل‌گذاری فعالیت مراکز علمی و دانشگاه‌ها صحیح نیست و باید مورد بازنگری قرار بگیرد. به این معنی که اگر ما واقعا معتقد هستیم که دانشگاه یک مرکز علمی است باید برای فعالیت آن برنامه‌ریزی و مسیر راه مشخص و تعیین شود. به طوری که تعلیم و تربیت دانشجو باید بر اساس معیار و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای سازندگی جامعه اتفاق بیفتد.

* آزاد اندیشی در درون دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد 

وی در پایان گفت: تولید علم توسط نیروی انسانی متخصص یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران است که اگر به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزاد اندیشی در درون دانشگاه‌ها توجه شود به راحتی می‌توانید از بسیاری مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خارج شده و با یک ایدئولوژی جدید و با محوریت ولایت فقیه جامعه را بسازیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول