اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

راند پایانی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس/ از کوتوله‌های سیاسی تا آرایش و چهره‌های پوشیده

هفتمین روز ثبت‌نام داوطلبان حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه استان همراه با حاشیه‌هایی همراه بود.

راند پایانی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس/  از کوتوله‌های سیاسی تا آرایش و چهره‌های پوشیده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز شنبه(۱۶ آذر‌) آخرین روز از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

روند ثبت‌نام همانند روزهای قبلی از ساعت ۸ صبح در فرمانداری‌ تبریز آغاز شده و تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت ولی بنابه تصمیم وزارت کشور احتمال تمدید وجود دارد. 

به گفته مهدوی، رئیس ستاد انتخابات شهرستان تبریز تا پایان روز ششم ثبت نام، ۱۸۰ نفر به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ثبت نام کرده‌اند.

البته طبق آمار اعلام شده از سوی علیار راستگو، رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی، تا پایان روز ششم از زمان نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس، ۴۵۸ نفر در آذربایجان‌شرقی نام‌نویسی کرده‌اند. 

از همان ساعت اولیه شروع آخرین روز از ثبت‌نام، ۸ نفری داوطلب انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی شده است.

رضا نوری‌اصل اولین فردی است که برای ثبت‌نام وارد فرمانداری می‌شود. او متولد ۴۵ و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی و کارمند وزارت نفت است؛ هدف وی از شرکت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی احیای امید به جوانان است. 

نفر بعدی که در ساعت 8:30 صبح برای ثبت‌نام می‌آید، محمود همت‌قدیم، بدون وابستگی به حزب، او ۴۵ سال دارد و در حال حاضر دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار است و در اداره گاز مشغول به کار می‌باشد. 

هدف وی از ثبت‌نام، کمک به هموطنان و ایستادگی در مقابل استعمار‌گران جهت خدمت به کشور است.

ساعت 9:30 صبح و بانوی دیگری برای ثبت‌نام راهی زیرزمین محل ثبت‌نام فرمانداری تبریز می‌شود؛ لعیا غریبی، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد، متولد ۱۳۶۱ است؛ او دبیر ادبیات فارسی بوده و در مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه تدریس می‌کند. 

ساعت ۱۰ صبح و ششمین روحانی در هفتمین روز از ثبت‌نام وارد محوطه فرمانداری می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی قربانی سفیدان، متولد ۱۳۶۲ و دارای مدرک تحصیلی دکترای حوزه و کارشناسی ارشد دانشگاه است، او مدرس الهیات بوده و هدف از ثبت‌نام خود را یک حق عمومی می‌داند که همه می‌توانند وارد این عرصه شوند تا به تبع آن  سخنگوی ملت شد. 

ساعت 10:10 و داوطلب دیگری وارد محوطه فرمانداری می‌شود. محمدرضا محمدزاده اخی جهانی دارای مدرک کارشناس ارشد عمران دانشجوی دکترا مدیریت ساخت است، او متولد سال ۱۳۴۹ و دبیر ابنیه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌باشد.

او عمده مشکلات کشور را در پروژه‌های عمرانی دانست و توضیح می‌دهد: اگر مترو تبریز که  ۵ خط که کل آن به طول ۱۰۰ کیلومتر است را بخواهیم با روند افتتاح خط اول با ۱۰ کیلومتر افتتاح کنیم نیاز به ۷۰ سال زمان لازم است.

از ساعت ۱۱، روح‌الله متفکر آزاد به همراه پدر خود که از اقتصاددانان به نام تبریزی است وارد محوطه فرمانداری شده  و در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود؛ او متولد ۱۳۶۱، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و از فعالان اقتصادی و سیاسی استان است که اخیرا سخنرانی به زبان مادری در سازمان‌ملل انجام داد. 

به عقیده او نمایندگان ادوارهای گذشته زحمات زیادی کشیده‌اند ولی اگر عملکرد خوبی داشتند مردم الان منتظر سبد معیشتی نبودند. 

او حضور جوانان در عرصه‌های مختلف را یک الزام دانست و آن را جزو اصول‌های گام دوم انقلاب برشمرد. هدف وی از شرکت در انتخابات ابتدا ایجاد آرامش روانی و سپس بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است. 

متفکر آزاد همچنین معتقد به شفافیت در آرا و شفافیت مالی می‌باشد. 

ساعت 11:30 نیز داوطلبی دیگر از بین دهه شصتی‌ها مسی  فرمانداری را پیش می‌گیرد، شهرام علیاری متولد ۱۳۶۵ و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد ژنتیک و دکترای بیوانفورماتیک است. او روز دانشجو را برای ثبت‌نام انتخابات برگزید زیرا معتقد است که حداقل‌های زندگی باعث شده تا جوانان جذب کشورهای خارجی شود. 

هدف وی پالایش  و اصلاح برخی قانون‌های تصویبی است. 

جواد فتحی دیکر داوطلبی است که در ساعت 11:48 وارد فرمانداری می‌شود او ۴۰ ساله، وکیل دادگستری، دانشجوی دکترا است و از ۱۴ سال پیش  در حوزه حقوق بانکی  فعالیت می‌کند؛ هدف وی از شرکت در انتخابات رسیدگی به مسائل بانکی است زیرا معتقد است که بانک‌ها مخفیانه و خاموش تخلف می‌کنند. 

وی در رابطه با هزینه‌های تبلیغاتی خود می‌گوید: نه هزینه‌‌ای برای تبلیغات خواهم کرد و نه امکانات آنچنانی دارم و حامی من دوستان و آشنایانی است که من را می‌شناسند.

از جمله مسائلی که در طول این هفت روز به چشم می‌خورد، کمرنگ بودن حضور زنان است به طوریکه تاکنون ۴۵۸ نفر در آذربایجان‌شرقی نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۳۹ نفر زن هستند.  

ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه به نصفه رسیده است، زینب قنبری، متولد ۱۳۶۰ و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد حسابداری است، به گفته وی کارآفرین بوده و برای خود اشتغال‌زایی کرده‌ است. 

 هدف او از نام‌نویسی، ساماندهی وضعیت معیشتی جامعه است که به درخواست دوستان وارد این کارزار شده است.

تقریبا با ترافیک نام‌نویسی روبه رو هستیم، افراد به صورت گروه به گروه وارد فرمانداری می‌شوند، برخی با آرایش غلیط و برخی هم چهره خود را با شال و کلاه پوشانده تا از دید خبرنگاران پنهان بماند. 


کوتوله‌های سیاسی 

عقربه‌ روی ساعت ۱۳ است و اکبر اعلمی نماینده مجلس در دور ششم و هفتم با کارناوالی از همراهان وارد فرمانداری تبریز می‌شود.

او در جمع خبرنگاران آمده و به سوالات آنها پاسخ می‌دهد. 

اعلمی ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس دهم را چگونه می‌بینید، می‌گوید: مگر مجلسی هم بود؟ 

وی در ادامه با بیان اینکه من قبلا اعلام کرده بودم که آرد خود را ریخته و الک خود را آویخته‌ام و قصدی برای شرکت در انتخابات ندارم، می‌گوید: ۱۵ روز پیش به تبریز آمدم و از خود شرمنده شدم ولی بازهم قصد شرکت نداشتم تا ساعت ۲۰ دیشب که با اصرار و درخواست در من انگیزه‌ای برای ثبت‌نام ایجاد شد. 

او معتقد است: من قبل و بعد انقلاب را چشیده‌ام و حتی در دوران رژیم قبل در رشته خلبانی تحصیل می‌کردم و بنابه دستور امام خمینی(ره) آنجا را رها کرده و به مبارزه پرداختم.

نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: در مجلس افراد فاسدی وجود دارد که شکاف طبقاتی ایجاد کردند که این کارها را به نام انقلاب و آرمان‌های انقلاب و شهدای انقلاب گذاشته‌اند. 

او معتقد است: برخی افراد وارد مجلس شده‌اند که کوتوله‌های سیاسی هستند.

اعلمی با اشاره بر اینکه تا الان به من نگفته‌اند که دلیل رد صلاحیتم چیست، می‌افزاید: جالب است ما را طبق ماده ۲۸ و بند یک و سوم رد می‌کنند که در آن بند آمده است که به خاطر عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی است در حالیکه ما در این بند شامل مسائل اخلاقی و مالی نیستیم و در مقابل افرادی که بند دو، چهار و پنجم رد صلاحیت می‌شوند نیز به خاطر مسائل اخلاقی و مالی است و در مقابل ملتزم به قانون هستند. این نکته جالب می‌باشد که ما که مسئله مالی و اخلاقی نداریم را وفادار به نظام نمی‌‌دانند ولی افرادی که ملتزم به ولایت و قانون هستند را به خاطر مسائل مالی و اخلاقی رد می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: الان برخی افرادی وارد مجلس شده‌اند که سربزنگاه از نهج‌‌البلاغه مثال می‌آورند ولی عملکردی ندارند.
 

دعوت نمایندگان به مناظره

یعقوب هوشیار دیگر داوطلبی است که به همراه هیات همراه وارد فرمانداری شد، او عضو نظام مهندسی استان، شهردار منطقه 10 و موسس این منطقه از شهرداری است. 

به گفته وی به صورت رسمی عضو هیچ‌گونه جریان سیاسی نبوده و به لحاظ اعتقادی معتقد است که هر جریانی که به نفع ملت باشد، در آنجا حضور خواهد داشت. 

هوشیار می‌گوید: ابتدا آقای اعلمی همه را به مناظره دعوت کرد و من هم نمایندگان را دعوت کردم.

او ادامه می‌دهد: در همه حرف‌های ثبت‌نام‌کنندگان دیدم که از مشکلات حرف زدند ولی کمتر از دلیل مشکل حرف زدند در حالی که اصلی‌ترین دلیل عدم تاسی به قانون اساسی است. 

او با اشاره بر اینکه در کشور در حال توسعه هستیم از این‌رو باید نگاه و نگرش توسعه‌گرا باشد، ادامه می‌دهد: انحصارطلبی در بین برخی مسوولان منجر شده که  ۶۰ میلیون مردم را گرفتار مشکل معیشتی کنیم.

 

انتقاد حق هر فرد است و ربطی به حزب ندارد/ رواج پول‌های کثیف با زد و بندها در خصوصی‌سازی

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه نباید سرنوشت مجلس را به سرنوشت دولت ربط داد، گفت: اکثریت افرادی که در مجلس بودند و رای آنها در طرح و لوایح موثر بود به نوعی سرنوشت مجلس را به سرنوشت دولت گره زده بودند.

محمداسماعیل سعیدی، ظهر امروز  جهت ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد فرمانداری تبریز شد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم اختیار دارند تا با شاخص‌هایی که امام راحل و رهبری گفته‌اند، نماینده انتخاب کنند و  لازم نیست حتما به من رای بدهند زیرا بنده سرباز نظام هستم و این مردم هستند که  بر مبنای تشخیص خود دست به انتخاب می‌زنند. 

نباید سرنوشت مجلس را به سرنوشت دولت ربط داد

وی با بیان اینکه نباید سرنوشت مجلس را به سرنوشت دولت ربط داد، گفت: اکثریت افرادی که در مجلس بودند و رای آنها در طرح و لوایح موثر بود، به نوعی سرنوشت مجلس را به سرنوشت دولت گره زده بودند. 

سعیدی افزود: یکی دیگر از ضعف‌های مجلس عدم اشرافیت نمایندگان به سیاست‌های کلی قانون‌گذاری تعیین شده از سوی رهبری است زیرا مبنای قانون‌گذاری و بودجه بررسی لایحه بودجه این بود که اصلا این سیاست‌ها را ملاک قرار نمی‌دادند و تقریبا ۲۵ درصد سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی مورد توجه مجلس قرار گرفته است.  

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: از اول، موضع بنده مشخص است و در آن اعلام کردیم که به جریان انقلابی کشور وابستگی دارم و معتقدم که آرمان‌های انقلاب و امام و شهدا تنها راه نجات‌بخش کشور است و اگر به این آرمان‌ها پایبند باشیم، در مقابل بحران‌هایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند، مصون خواهیم بود. 

 انتقاد حق هر فرد است و ربطی به حزب ندارد

وی با تاکید بر اینکه انتقاد، حق هر فرد است و ربطی به حزب ندارد، افزود: اگر نقد و انتقاد نباشد پیشرفتی نخواهیم شد و اصلا جامعه نباید تک‌صدایی باشد ولی مهم این است که نقد  باید سازنده باشد، می‌تواند مسیر پیشرفت را باز کند. 

سعیدی ادامه داد: اگر نقد بخواهد که تابع قدرت باشد قطعا نقدها تبعات منفی خواهد داشت و لذا توصیه ما به آقایان و خانم‌های اصلاح‌‌طلب بر این است که سعی کنید نقدتان یک نقد منصفانه باشد و سلیقه سیاسی که در کشور فعلا حاکم است این نقدها به ما از چه بابتی است. 

وی تاکید کرد: اگر نقد در عملکرد و رفتار باشد طبیعی است که نقد خواهد بود و ما باید جواب‌هایی با استدلال داشته باشیم. 

پول‌های کثیف با زد و بند در خصوصی‌سازی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد:  موضوع خصوصی‌سازی را بنده پیشقدم در آن بودم و بنده اولین بار در این باره مصاحبه کردم و مشکلاتی که پیش‌بینی می‌شد به تبع آن ایجاد خواهد شد و این پیش‌بینی‌ها براساس مبنا و اسناد بود، جریان خصوصی‌سازی یک موضوعی است که گرفتار روند معیوبی شده که باعث شد تا افرادی سر کار بیایند که صاحب شرکت‌های خصوصی شدند که اصلاً صلاحیت آن را نه از نظر فنی و نه از نظر اهلیت داشتند. 

وی افزود: متاسفانه با زد و بندهای خارج از قانون پول‌های کثیفی را به دست آورده بودند و بنده اولین بار در این خصوص مصاحبه کرده و در کمیسیون اصل ۹۰ نیز وارد این موضوع شدیم و پرونده‌ها را هم به قوه قضائیه ارسال کردیم به طوریکه مسائلی که اخیراً به آن در قوه قضائیه رسیدگی می‌شود به همین اقدامات کمیسیون اصل ۹۰ بر می‌گردد. 

 مطمئناً بحث بنزین موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن رد شد

وی تاکید کرد: مجلس فعلی تا خرداد ماه ادامه دارد و مطمئناً بحث بنزین موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن رد شد و حتماً بررسی خواهد شد زیرا ما چندین طرح در مجلس برای آن داشتیم که البته هر کدام از آنها معایب و محاسنی داشت و طرحی که دولت اجرا کرد یک طرح انفرادی برای دولت بود و اینکه می‌گویند به مجلس اطلاع داده‌اند در حدی بود که آقای لاریجانی سه‌شنبه اعلام کرد که یک طرح نصفه و نیمه در سران مطرح  و تصویب شده و اصلا از قیمت و روز اقدام چیزی نگفتند و فقط در راستای اطلاع رسانی بود.

سعیدی متذکر شد: طرح‌هایی که مطرح است ما پیگیر آنها هستیم و تقدیم هیات رئیسه شده است و ما اقدامات خود را به صورت جدی انجام داده تا باری از مشکلات مردم کاهش یابد، هم حال صحبت‌ها بر این اساس است که افزایش قیمت بنزین تاثیری در قیمت‌ها ندارد در حالی که این را هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند زیرا همان ۱۵۰۰ تومانی که سهمیه است هم با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت روبه رو شده است از این‌رو فردی که کالا و یا مسافر با آن جابه جا می‌کنند قطعا افزایش قیمت در روند کاری خود خواهد داشت. 

سعیدی اضافه کرد: اینکه بگوییم اصلا افزایش قیمت نداشتیم یک نوع خودمان را فریب دادن است. 

وی تصریح کرد: به عقیده بنده مردم باید در انتخاب‌های خود به یک سری شاخص‌ها  توجه کنند زیرا مجلس خانه ملت است و وکلا باید وکلای ملت باشند زیرا وکلای دولت بودن کاری از پیش نخواهد برد هر چند که شاید دولت بعدی در راستای منافع مردم اقدام کند ولی این بدان معنا نیست که حتماً باید مجلس نیز وکیل دولت باشد بلکه باید وکیل ملت باشد. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بیان کرد: منافع مردمی وجود دارد که معمولاً در تصمیمات  نادیده گرفته می‌شود از این رو پیش‌بینی می‌کنیم که مجلس آینده یک مجلس مقتدر و انقلابی و در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب خواهد بود. 

وی توضیح داد: موضوع شفافیت اولین بار توسط ما اعلام شد و حتی در این خصوص نامه به هیات رئیسه نوشتیم که ما می‌خواهیم به مردم اعلام کنیم که حقوق و هر چیزی که مربوط به مردم می‌شود را می‌خواهیم اعلام کنیم و حتی این موضوع تبدیل به طرح شد که در مجلس رای نیاورد و بازهم ما نامه نوشته و آن را به هیات رئیسه داده‌ایم زیرا معتقدیم برخورد و رفتار نماینده مجلس با مردم باید خوب و شفاف باشد و اینکه در اینجا یک مدل و در جای دیگر مدل دیگر باشد، کاری کرده که منجر شده تا همین مشکلاتی که الان با آن دست و ما نرم می‌کنیم را ببینیم. 

سعیدی گفت: وحدت سیاسی بین نمایندگان استان وجود ندارد زیرا سلایق مختلفی بین ۱۹ نماینده وجود داشت ولی به شدت در مورد توسعه استان به صورت نسبی وحدتی وجود داشت. 

یک و نیم ساعت تا پایان قانونی نام‌نویسی از داوطلبان باقی‌مانده است و جزو ساعات پرکاری برای خبرنگاران محسوب می‌شود. 
احتشام حاجی‌پور، شهردار اسبق تبریز و عضو اسبق شورای شهر تبریز وارد فرمانداری می‌شود.

طبق پیامکی که خبرنگاران با زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم انجام گرفت، او در حال حاضر در وزارت کشور بوده و رسما ثبت‌نام کرد.

انتهای پیام/60027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول