اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

۱۶ اجرای خیابانی در محوطه تئاترشهر/اجرای تئاتر 2 کارگردان برجسته اروپایی در ایران

هشت نمایش و شانزده اجرای جدید به مناسبت هفته معلولین در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

۱۶  اجرای خیابانی در محوطه تئاترشهر/اجرای تئاتر 2 کارگردان برجسته اروپایی در ایران

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سومین ویژه‌ برنامه مشترک اداره‌کل هنرهاى نمایشى و شهردارى منطقه ۱۱ به مناسبت هفته معلولین در پهنه فرهنگى و هنرى رودکى برگزار می‌شود.

در راستاى برنامه‌هاى مشترک اداره‌کل هنرهاى نمایشى و شهردارى منطقه ۱۱ جهت ایجاد نشاط اجتماعى و همچنین توجه به اجراى مداوم نمایش خیابانی و فراهم آوردن زمینه هنرنمایى اهالی این شاخه از تئاتر در پهنه فرهنگى و هنرى رودکى، نمایش‌هایی خیابانی از امروز، شنبه ۱۶ آذر تا سه‌شنبه ۱۹ آذر در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

در این رویداد چهار گروه نمایشی حضور دارند و به مناسبت هفته معلولین با موضوعاتی چون معضلات این قشر از جامعه با مشارکت، همراهى و هنرنمایى هنرمندان کم‌توان در طول چهار روز با ۸ نمایش، در قالب ۱۶ اجرا از ساعت ١٥ تا ١٧ میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی می‌شوند.  

گروه هنرمندان مبتلا به سندرم داون با چهار نمایش به نام‌هاى «کفش بلور»، «چترت را زمین نگذار»، «ما همه آدم هستیم» و «آرزوهاى آبى» به نویسندگى و کارگردانى رسول حق‌شناس از تهران در کنار مجتبا خلیلی از اصفهان با نمایش «به یک اتفاق ساده نیازمندیم»، بهاره سعیدى‌کیا از کرمانشاه با نمایش «شما هم امتحان کنید» و افشین قاسمى از تهران با نمایش‌هاى «بند الف، ماده هفت قانون معلولین» و «آیا من هم حقى دارم» به اجرای آثار خود می‌پردازند.

۸ نمایش ذکر شده در راستای ویژه‌ برنامه‌های مصوب کارگروه تئاتر پهنه فرهنگی و هنری رودکی به مناسبت هفته معلولین اجرا می‌شوند.   

*حضور رومئو کاستلوچی و یوجینو باربا با دو نمایش در ایران

رومئو کاستلوچی کارگردان شناخته شده ایتالیایی و یوجینو باربا نویسنده و کارگردان شهیر دانمارکی شرکت کنندگان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهند بود. نمایش «جولیوس سزار» به کارگردانی رومئو کاستلوچی و نمایش «بلای زندگی(زندگی مزمن)» به کارگردانی یوجینو باربا در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه می‌روند. 

نمایش «جولیوس سزار» با نگاهی پژوهشی و رویکردی غیرمتعارف توسط کاستلوچی و گروهش طی دو دهه اجرا شده است. همچنین گروه تئاتر «اودین» با نمایش «بلای زندگی (زندگی مزمن)» به کارگردانی یوجینو باربا و نیز مجموعه‌ای از کارگاه‌های تخصصی به مدت پنج روز در این رویداد هنرهای نمایشی حضور خواهند داشت.

جزییات هر دو نمایش، کارگاه‌ها و برنامه‌ حضور این مهمانان در ایران متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سی و هشتمین جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

*پوستر نمایش «فراکتال» رونمایی شد 

پوستر نمایش «فراکتال» به نویسندگی و کارگردانی مهدی سقا با طراحی محمد جواد قاسمی در آستانه‌ آغاز نمایش رونمایی شد .

محمد جواد قاسمی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته اکوتوریسم بوده پیشتر در کارنامه کاری خود همکاری با گروه تئاتر Bit از سال ۹۱ به چشم می‌خورد . همچنین وی کاندیدای جایزه طراحی پوستر و اقلام تبلیغاتی پروژه سینمایی «ملک سلیمان» بوده و کاندیدای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای گرافیک محیطی پروژه ی سینمایی «ملک سلیمان» در سال ۱۳۸۹ نیز بوده است . 

وی درباره طراحی پوستر نمایش فراکتال چنین عنوان کرده است : «پوستر نمایش «فراکتال» براساس هم اندیشی با نویسنده و کارگردان این اثر با توجه به فضای ساختاری متن که در یک ساختمان در حال ساخت پیش می رود و تسلسل و دور باطل را سوژه میزانسن خود قرار می دهد، طراحی شده است ، از آنجا که فضای اجرایی این نمایش به من نوعی کابوس را القا می‌کرد و با توجه به برخورد کارگردان و نویسنده «فراکتال» با این اثر کلاسیک اوژن یونسکو، به موازات تعریف ریاضیاتی مفهوم فراکتال، این پوستر سر و شکل کنونی خود را پیدا کرد.

در طراحی و انتخاب بافتی که در پوستر مشاهده می کنید سعی شده از المان‌های ساده فراکتالی نیز استفاده شود، و در اجرای آن از برخی آثار «فیونا راس» آرتیست امریکایی، بهره گرفته شده است که از طرفی اصطکاک ساختاری و فرمی مدنظر کارگردان نیز در انتقال اتمسفر اثر رعایت شود و به نوعی بازنمایی اوهام تاریک پادشاهی است که به زوال و مرگ نزدیک می شود.»

وی در ادامه افزود : «سعی کردم تا حد ممکن طراحی پوستر نمایش ساده باشد ، در نتیجه اتود های اولیه کار که فضای آبستره داشت را ویرایش کردم ، تا برای مخاطب قابل فهم تر باشد همچنین فضای زنگ زده و سربی و خالی از امید قصه نمایش را نیز به طراحی اضافه کرده‌ام ».

نمایش «فراکتال» با مضمون اجتماعی ساختاری است که هر جزء با کل آن همانند است. این اثر به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی مهدی سقا و با مجری طرحی آرش فصیح از یکشنبه ۱۸ آذر ساعت ۲۰:۳۰ در کارگاه دکور تالار حافظ به روی صحنه می رود . علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیت به سامانه ایران نمایش به آدرس irannamayesh.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول